Hej!

Bor i radhus i lättbetong, 140 kvm i två plan. Värms upp med direktverkande el samt en frånluftsvärmepump med två radiatorer tillkopplade. Elgolvvärme i ett badrum. Föregående ägare hade förbruknignar på ca 14000 kWh/ år och vi har 18000. Jag vet inte riktigt vad det är som drar el. Vi bytte frånluftvärmepumpen nyligen då den gamla hade trasig kompressor. Elgolvvärmen är ny. Vi bytte också till ett modernt torkskåp (föregående var från 1988). Vi har inte vansinnigt varmt inne och vi har inte en massa elektronik som borde göra skillnad. Förbrukningen är tydligt högre på vintermånaderna. Har någon tips, jag antar att vår värmepump drar mer el eftersom den fungerar fullt ut (den gamla kunde inte ens göra tillräckligt med varmvatten till ett bad). Torktumlaren har vi slängt ut. Övrigt är oförändrat.
 
Köp en elmätare och lokalisera vad som drar ström, sen så lever ni annorlunda än förra husägaren. Badar mer? Har varmare inomhus än vad förra ägaren hade? Skippa torkskåp, elgolvvärme och duscha istället så kanske det blir skillnad :)
 
Ja, det är nästan omöjligt att jämföra förbrukningar med tidigare ägare eftersom antal personer, levnadsmönster mm skiljer. Att jämföra vattenförbrukningen kan ge en ledtråd, gör ni av med mer vatten gör ni sannolikt också av med mer energi för att värma upp till varmvatten (duschar/badar oftare).
Elgolvvärme kan lätt göra av med 1000 KWh/år, prova att stänga av den en vecka och se.
Annars är det ett bra tips att köpa en elmäatre, såg att IKEA hade halva priset på sitt system nu om man är familymedlem.
 
Undersök om det går att installera några fler vattenburna radiatorer till frånluftsvärmepumpen. Beroende på vad är för modell kan dessa ge en god energibesparing, på vinterhalvåret kan kompressorn gärna gå non-stop.
 
Det är svårt att bedöma hur mycket frånluftsvärmepumpen ger i besparing. Men jag skulle gissa att huset som du beskriver det drar någonstans 20 - 25 000 kwh/år, utan värmepumpsbesparing. Den energi som du då får tillbaka via värmepumpen sänker då en del.

Men i princip tror jag att din förbrukning på 18 000 kwh inte är orimlig.
 
Låter mystiskt att pumpen bara värmer två radiatorer och vatten. Hade ju varit på gränsen att ni bytte den mot en luftvärmepump som gett minst lika bra ekonomi. Huset är förmodligen inte jätteisolerat och nytt så jag tror inte kostnaderna är onormalt höga. Kolla hur vind är isolerad, kanske går att täta dörrar och fönster om ni inte redan gått igenom allt redan?
 
K
Tycker inte det låter helt förskräckligt.. Jag låg på 17500 kWh (inkl. hushållsel) med bergvärmepump på 117+68m² (15 grader i biytorna och 20 grader på boytorna. Lättetonghus med 2-glas kopplade och 10cm spån på vinden.
 
Tack för svar. Pumpen värmer bara två radiatorer och vatten eftersom resten av huset har direktverkande el och det var ett stort ingrepp att börja dra vattenburen värme i huset eftersom alla ytskickt är gjorda sista åren. Möjligen drar vi någon vattengolvvärme eller så framöver för att få ut lite mer effekt. Det som jag själv funderat på är att kompressorn går typ hela tiden nu på pumpen men det bör vara i sin ordning eftersom firman som har skött pumpen har varit och tittat på den ca 100 gånger. Elpatronen går in rel ofta också men det där är ju svårt att förstå sig på i detalj varför. Vi har några ställen där det är lite dåligt isolerat.

Vi gör inte av med mycket vatten, ungarna badar inte ens en gång i veckan, vi andra duschar kanske totalt 6-8 duschar i veckan.

Vi har mekanisk ventilation och dess spjäll i överkanten på fönstrena är halvt öppna även på vintern (fick tipset av förra ägaren då han sa att stänga dessa är bra för uppvärmningskostnaderna men inte bra ur fuktsynpunkt). man kanske skulle stänga någon av dessa? Det drar ju en del kallluft från dessa. Elradiatorerna är för övrigt bara ett par år gamla.
 
Om ni har barn och förra ägaren inte hade det så är ju torkskåpet en trolig bov, kan tänka mig att det går en hel del?
 
Det verkar osannolikt pga:

1) De hade också två barn (vi jämförde vår vattenförbrukning med grannarnas på årsmöte och vi gjorde av med knappt mer än en familj med huvudsakligen två vuxna samt en 20-åring som inte bor hemma på heltid).
2) De använde sig av ett torkskåp som var från 1987 (sannolikt inte så energieffektivt och dessutom en glappande frontdörr) dock vet jag inte hur mycket de använde den. De hade också en torktumlare (också oklart hur mycket den användes) som vi har slängt ut och vi använde den knappt alls när den väl fanns där.
3) Torkskåpet vi köpte var en Nimo Eco dryer och den bör vara enav de energisnålare (vi brukar köra programmet en gång och sen låta kläderna hänga där med öppen dörr)
4) Avseende disk och tvätt kör vi alltid ekonomiprogram.

Kan tillägga att jag tycker inte att vår förbrukning är hutlös på något sätt men om jag jämför våra värsta vintermånader går det 2800 kWh och för dem gick det knappt 2000 kWh den värsta månaden. På sommaren kan det gå 300 kWh eller liknande, Vi har dessutom fått ventilationsrören rensade, något som sannolikt inte var gjort på ca 15 år att bedöma av beläggningarna.
 
Redigerat:
Vad betyder "inte vansinnigt varmt inne"?
Kan vara så att de tidigare hade 19 och ni 22.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Vad har du för typ av frånluftvärmepump då den även är utbyggbar.

Visst kan du sänka lite men då måste ert beteende ändra sig jämfört med andra. Du har ju en referens och varför förbrukar de mindre?
 
Redigerat:
sblixten skrev:
Vad betyder "inte vansinnigt varmt inne"?
Kan vara så att de tidigare hade 19 och ni 22.
Det är ju föstås möjligt. Jag har satt de flesta radiatorer till 20 grader, någon enstaka på 21 och några på 19. Jag tror ju inte att de hade så kallt att man fick gåshud inne.
 
IVT Vent 202 som är splitterny. Det är ju svårt att veta vad som är annorlunda, jag kan ju inte gärna ringa och fråga dem vad dem hade för inställningar på radiatorerna och hur mycket de duschade två rå sedan ;-)

Min funderinga är väl vad pumpen drar och det är väl inte helt lätt att klura ut. Om jag ska mäta med en elmätare så vet jag inte riktigt hur jag ska koppla in den eftersom värmepumpen är inte inkopplad med en vanlig nätsladd, den går ju direkt in i elskåpet. Det finsn ju data på displayen som heter "upptagen värme" "starter kompressor" mm och här kanske det går att klura hur mycket den drar. Den ska ju vara ganska snål, men det är ju förstås svårt att veta eftersom följdfrågan blir "men hur mycket vatten osv gör ni av med då?" och svaret på den frågan är att vi verkar inte göra av med speciellt mycket vatten och enligt värmepumpen verkar lejonnparten av energiåtgången röra varmvattnet och inte de två elementen.

Frågorna kokar eg ner till:

1) Kan man koppla en elmätare till värmepumpen och var kopplar man då in den?
2) Är det en bra ide att stänga till några av de mekaniska ventilationsspjällen helt under vinterhalvåret? Jag tror att vi ha tre på övre plan samt tre på undre plan.
 
Du kan naturligtvis labba med ventilationsspjällen och se när det börjar bli imma/kondens på fönstren el det känns lite unket inne, men iom att ni har mek frånluft med återvinning (frånluftsvp) så är det tveksamt om det finns ngt nämnvärt att hämta där.

Elgolvvärme drar en del, varmvatten drar, liksom disk, tvätt och tork. Sedan sägs det att 1 C skillnad upp el ner påverkar uppvärmningsbehovet med ca 5%. Så sammantaget blir det lätt hyfsade skillnader mellan två olika familjer.

Det verkar inte vara ngt fel någonstans i utrustning el likn, och förbrukningen låter "normal", så jag tror att ni kan släppa detta och konstatera att nuvarande förbrukning är er normala. Vad som är intressant är snarast vilka åtgärder som kan vara aktuella för att minska förbrukningen, om ni anser att det behövs.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.