Hyltran förstår vad jag menar. Ja, jag tror bonden hade gått i taket om man använde hans släp som vedbod - men ja, för 100 kr kör han hem släpet och hämtar det igen när man tömt det. Han har säkert ett gäng släp stående, har inte grottat ner mig i hans affärsverksamhet direkt.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Ibland är man lite trög :(

Vill du låna ett släp förresten :)
 
Du indikerar alltså att det inte har hänt så mycket vad gäller servicetekniker sedan 80-talet.?
 
Nu har jag börjat elda med Vedbriketter som komplement. Lägger också på lite tändved för att få upp tempen. Sen petar jag in en o annan halvtorr pinne i brasan lite då & då.
 
Rönnerdahl skrev:
Du indikerar alltså att det inte har hänt så mycket vad gäller servicetekniker sedan 80-talet.?
???
 
Knock-on-Wood:
Jag trodde att hantering med kedja etc var enklare och smidigare på moderna sågar. Mina bensinsågar är ju från 80-talet.
 
Jag har haft en Partner bensindriven, från 60-talet, har en AL-KO elkedjesåg från 70-talet och har en Husqvarna bensin från 2010-talet och alla har samma fastsättning av kedjan.
 
Redigerat:
C Chris983 skrev:
Jag håller med att det räcker att torka ved ett år, men för att slippa hamna i den situation som Rönnerdahl hamnat i så ser jag till att alltid ha mer än en årsved. Dessutom med diskussionen om vedeldningens miljöpåverkan så torde den bli något mindre om veden torkar två eller fler vårar.

Ser man till ekonomin så torkar man veden ett extra år får man bra ränta då värmevärdet ökar.
Har varit intresserad av detta med hur man torkar ved under många år och det finns många tankar kring detta. Därför har jag idag avslutat ett torkningsförsök av pannved 48 cm, kluven ved för att se hur det ser ut på mitt ställe. Jag fäller veden på vintern jan till början av mars 2013. Sen kapas, klyvs och staplas de luftigt i vedskjulet i mitten av mars 2013. Där ligger det sen tills det är dags att elda. Storleken på vedskjulet är gjort för att ha mer än ett års förbrukning. Inte för att det ska torka bättre utan för att säkerställa god tillgång om jag blir sjuk, skadad eller vädret är olämpligt under vedkampanjen.
Vid 2013 års vedkampanj tog jag ut fem vedträn av olika trädslag. Dessa numrerades och vägdes sedan på hushållsvåg. Jag vet inte vattenhalten exakt vid klyvningen, utan jag uppskattade att de innehöll 55% vatten. De skulle sen torkas ner till 20 %, dvs 35% vatten ska bort. Så vi ska ner till 65% av ursprunglig vikt. Jag bifogar bild där både mätvärden och ett diagram baserat på mätvärdena framgår. Det visar ganska tydligt att ved som har torkat under gynnsamma betingelser ute (god luftgenomströmning) är färdigtorkad fram till midsommar första året. På sommaren torkar den i princip ingenting, kan istället bli fuktigare pga den högre luftfuktigheten än tidigare. Och längre tid gör inte veden särskilt mycket torrare. I mitt fall blev istället gran och tallbiten angripna av insekter när de låg i pannrummet i två år.
Min slutsats i Värmland: Fäll de träd du behöver i dec-mars. Kapa, klyv och stapla sen veden så den är klar när vårens torra väder kommer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
hsd
Hmm för ett par år sedan köpte jag ett vedparti, fällt i januari här intill, kapade å klöv fick ligga ute luftigt under tak och staplade in i vedboden sen i juni men när vintern kom upptäcktes att veden inte var torr, vissa klabbar hade tom. fryst fast i varandra
Klart att normalt funkar det, fälla kapa klyva oc använda till hösten men inte alltid
 
B
Alltid aktuell fråga.
Är veden klyvd och ligger luftigt staplade i solen torkar den på ett par veckor under en varm sommar.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Nej, under sommaren torkar det i allmänhet tämligen dåligt. En tumregel är att klyva innan påsk och torka ute till midsommar för att sedan gå in det under tak om man ska elda med veden kommande vinter. Våren är en bra torkperiod, sommaren är det inte.
 
  • Gilla
datja och 5 till
  • Laddar…
Far min säger klyvd och travad före midsommar så går det elda till julgröten. Låter som ungefär samma tid.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Sommar varmt, binder luften mycket fukt, vinter kallt då binder luften nästan inte någon fukt.
Sen, i rent solljus kanske luften kan innehålla mindre fukt just i den stunden. Men man kan aldrig få en luftfuktighet ute på 85% i december, men i juni-augusti går det.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Från midsommar och framåt torkar det dåligt ute. Du kan absolut har luftfuktighet över 85% i December. Det är främst under våren det är torrt. Det är då man bör torka ved. Inte efter midsommar.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Kom på en knäpp ide, lägga veden i ett växthus, ställa in avfuktare, då borde veden torka snabbt på sommaren. Men det blir inte lönsamt med våra elpriser.
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.