BirgitS
Goblinn skrev:
Tack! Lite mer info.
Men de gäller bara köksöar.... Humm
Ska höra vidare, kanske kan kommunen svara på de direkt.
Jag återkommer när jag har svar!

För känns ändå som de flesta köksöar man ser med spis saknar utslagsvask om det inte är en gigantisk köksö?

Bildgoogla bara Köksö med spis! ;)

Men absolut något att tänka på om man tänker andrahandsvärde om det har betydelse för den som kanske köper huset den dag vi säljer, vilket idag såklart inte ens finns i tanken!

Vi har inte barn själva så man tänker kanske inte säkerhet på det viset, jättebra att kunna få den informationen här!
Det är ju rätt nytt att det krävs utslagsvask på köksöar så det är inte så underligt att det finns många bilder innan det gällde. Kravet är nog formulerat typ att man ska kunna ta en kastrull som står på spisen och hälla ut vattnet utan att behöva gå över golvet, så det gäller ju i ert fall också. Det är ju inte bara med barn det kan hända olyckor utan man kan ju snubbla av många skäl (eller bara gå ostadigt på gamla dar).


Försöker hitta mer information om avstånd mellan diskho och spis och finner bara att avståndet BÖR vara 80cm...
Det är en gammal rekommendation för att minimera att man behöver bära omkring maten så mycket. Man tar fram maten från kylskåp och skafferi som antingen ska först till diskhon och sen till arbetsbänken eller direkt till arbetsbänken för att skäras etc. och sen slutligen ska den ner i kastrull eller stekpanna. Utifrån det flödet togs det fram riktlinjer för praktisk utformning av kök och en del i det är att den viktigaste arbetsbänken är den mellan diskho och spis samt för att den då ska kunna rymma det man behöver (utan att det blir för långt emellan) är ett lämpligt mått 80-120 cm.


Nu har jag bott i USA länge så kanske är lite skadad av hur deras hus ser ut, men ni har så mycket fönster i vardagsrummet så lite synd att blockera ljuset från dem med den öppna spisen.
Även i Sverige brukar man försöka få till en fri siktlinje från ytterdörren och till ett fönster på andra sidan huset eftersom det upplevs positivt att kunna se igenom och ut av den som kommer på besök.


Toadörr mot vardagsrummet är inget hit av allehanda skäl. Jag skulle byta plats mellan lilltoa och arbetsrum.
Eller vänd toadörren mot hallen så blir den lätt att hitta för gäster också.


Kan lägga till att jag har vedspis och häll bredvid varandra och med rätt vedspis i rätt höjd så kan den användas som arbetsyta (när den inte är skållhet förstås).
Eftersom vedspisen kan bli så het är det väl olämpligt att den är direkt mot ett gångstråk, stor risk för att en barn eller en gammal person tar tag i den.
 
  • Gilla
Goblinn
  • Laddar…
A
Eftersom vedspisen kan bli så het är det väl olämpligt att den är direkt mot ett gångstråk, stor risk för att en barn eller en gammal person tar tag i den.
Har bott i 30 år med vedspis mot gångstråk och det är inte ett problem. Bygger man med skydd av obrännbart material, typ murbruk runt om, så får man en icke-varm yta mot gångstråket. Det kommer krävas i detta fallet eftersom skåpet med hällen ligger emot vedspisen.

Berätta gärna vad du får för svar på vasken då systern har liknande lösning på gång.
 
  • Gilla
Goblinn
  • Laddar…
Detta fick jag som svar från min byggnadsinspektör i min kommun:

Det stämmer att det ska vara en utslagsvask i samma bänklängd som spisen, detta för att minska risken att skålla sig.
Informationen finns i Boverkets byggregler punkt 8:43.

Så tack så hemskt mycket för den informationen!
Nu får vi planera om köket! Men hellre nu än när det hade stått klart! ;)
 
BirgitS
Lägg inte för mycket jobb på att planera om köket, och huset, för just sånt här som att det ska finnas ho i samma bänk som spisen är ju något som en arkitekt kan och direkt ser. Du skrev tidigare:
Vi ska nämligen lämna över den till en arkitekt nu så småningom som ska få rita upp byggritningar men vi vill veta att vi verkligen tänkt igenom alla möjligheter.
men det är ju just en riktig (dvs. med arkitektexamen från teknisk högskola) arkitekt som kan diskutera igenom olika möjligheter med er. Rita byggritningar kan man låta en byggingenjör göra.
 
  • Gilla
Goblinn och 1 till
  • Laddar…
engs
Avundsjuk på skafferiet, skulle vilja ha en rejäl sådan. Undrar lite över vilket väderstreck den hamnar i.
Eftersom man ofta bygger altaner i söderläge och skafferi mot norr, kanske inte gäller längre om man har hus med FTX och därför ingen ventil i skafferiet? (plus mer isolerade väggar så inte lika mycket värme slår igenom sommartid)
 
  • Gilla
Goblinn
  • Laddar…
Precis som BirgitS skriver så är det mycket lämpligt att ta tillvara på arkitektens kompetens och låta denne komma med förslag på förbättringar samt se till att alla regler följs (det är ganska mycket som ska stämma med tanke på tillgänglighet på alltifrån dörrars bredd och placering, mått i badrum, kök samt generella passagemått o.s.v. o.s.v.).
 
  • Gilla
Goblinn och 1 till
  • Laddar…
Ett tips från mig är att ni förstorar upp ritningen ni gjort, tar en penna, gärna med kraftig udd så det blir breda streck och så låtsas ni att pennan är ni under en dag.
Sätt ner pennan där ni sätter ner fötterna på morgonen och rör den som ni själva rör er.
Låtsas att ni kommer hem en dag med matkassar, skall klä av er i hallen och plocka in maten i avsedda utrymmen.
Gör sedan en enkel middag, en mer komplicerad och sedan bjuder ni hem gäster som skall trivas och må bra, korka upp en vinare och ha trevligt en kväll.
Rita med streck alla rörelser ni gör och ni kommer, precis som jag ha gjort, finna att en massa streck kommer det att bli.
Ibland så ritningen försvinner.
Ju tjockare linjer, ju mer felplanerat.
Tänk er själva att ni kommer hem med matkassar, tar av er, plockar upp varorna, gör sedan mat och äter och ni finner att ni endast har gjort ett enda sammanhängande streck.
Perfekt.
Köket känns hopplöst svårarbetat, tyvärr, med märkliga avställningsytor, långa avstånd och felaktiga följdarbetsytor.
Att använda det största utrymmet i huset, det så kallade vardagsrummet som aldrig blir ett vardagsrum eftersom det endast går att sitta i en soffa och se på en tv tvärs över rummet känns trist och felanvänt.
Gör det till ett vardagsrum istället, ett rum där familjen är till vardags och då kommer osökt tankarna om att köket, en plats där alla brukar vara, skulle kanske vara där och er tv-hörna där köket är nu.
Tänk på hur dörrar öppnas och risk att de öppnas så att olyckor kan inträffa.
Placeringen av det största sovrummet, förmodligen där föräldrarna skall sova, är inte fel att lägga närmare köket och de utrymmen där det är mest rörelse.
Eftersom det är ett nybygge och förmodligen ingen hänsyn behöver göras av korridorer och rumsplacering så kanske de inte behöver ligga i räta linjer.
Men, hur som haver, kul är det att skapa eget så lycka till.
 
  • Gilla
Goblinn och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker personligen att det skulle kännas bättre att byta plats på vardagsrum och kök, men det beror lite på vad som redan är gjort i grunden, och hur väderstrecken ligger. Jag förmodar dock med tanke på skafferiet att entrén ligger på nordsidan.

Köket ser i stort sett ut som ett gammaldags lantkök, och det är enligt min mening inget att eftersträva. Att reglerna säger 40 cm arbetsyta bredvid spisen är ju ett minimimått. Om ni har kvar köket på samma plats skulle jag stänga öppningen antingen mellan kök och hall eller mellan kök och vardagsrum för att få en bra plan. Jag skulle också se till att ha en altandörr även i vardagsrummet, så att man kan ha en altan i söder.

Om jag missuppfattat så att altanen ligger i söder råder jag dig att flytta skafferiet så att det ligger ni hörnet mot entrén, elelr flytta om hela planlösningen så att köket hamnat där tvättstugan är, om du vill ha ett riktigt lantskafferi.

Alternativt se vedspisen bara som en mysfaktor och inte ha spisen där, utan göra ett modernt kök med rejäla arbetsytor på båda sidor.

Sedan känns tvättstugan väldigt stor och badrummet onödigt litet? En mer långsmal tvättstuga plus en KLK tycker jag blir bättre utnyttjande av ytor. Då kan du sätta dörren till stora sovrummet på väggen mot badrummet/tvättstugan och därmed smalna av hallen där. då kan de två mindre sovrummen göras identiska, istället för ett på ena hållet och ett på andra hållet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Goblinn och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Anna_H skrev:
Jag tycker personligen att det skulle kännas bättre att byta plats på vardagsrum och kök, men det beror lite på vad som redan är gjort i grunden, och hur väderstrecken ligger. Jag förmodar dock med tanke på skafferiet att entrén ligger på nordsidan.
Enligt inlägg 9 är vardagsrummet mot nordost pga den vackra utsikten åt det hållet. Det skulle innebära att skafferiet är i västra hushörnet och därmed inte något som kan hållas kallt.

Apropå väderstrecken vill man väl åtminstone ha en liten uteplats mot söder också så att man kan sitta i solen på vårvintern och ta en kopp kaffe.
 
  • Gilla
Goblinn och 1 till
  • Laddar…
BirgitS skrev:
Enligt inlägg 9 är vardagsrummet mot nordost pga den vackra utsikten åt det hållet. Det skulle innebära att skafferiet är i västra hushörnet och därmed inte något som kan hållas kallt.

Apropå väderstrecken vill man väl åtminstone ha en liten uteplats mot söder också så att man kan sitta i solen på vårvintern och ta en kopp kaffe.
När jag var barn, då fanns allt i skafferiet förutom det som fanns i matkällaren, den svala.
Idag har vi kyl där svalmat förvaras, skafferi är då en förvaring för specerier, som förmodligen inte behöver vara kalla.
Vi har i ett av våra nya hus enbart stora utdragslådor placerade något högre upp där vi förvarar specerivaror, konservburkar ligger i lådor och är lätta att se, koll finns på det mesta.
I skafferiet rotar man i djupa hyllor, hittar kvarglömda matvaror och svär ibland, fast man inte får, över röran. Om man saknar pedantens ordningssinne så är lådsystemet en fröjd.
Skafferiet är på något sätt i nordväst och den där södra härligt soliga platsen får kanske bara de som tvättar och föräldrarna upplev från sitt sovrum.
Det kanske går att vrida huset?
 
  • Gilla
Goblinn
  • Laddar…
OveRa skrev:
Det kanske går att vrida huset?
Du missade att grunden redan finns, dvs ramen är given, däremot kan planlösningen förändras.
 
  • Gilla
Goblinn
  • Laddar…
Oj vad många svar! Tar till oss allt och tänker till!
Ang skafferiet som många intresserar sig för, tack för tips där med.
Skafferiet kommer kanske hamna mot... NV?
Jag blir osäker på väderstrecken när jag utgår från säljarens ritningar.

Vi får ta det lite med byggfirman, men tanken är egentligen inte ett gammeldags riktigt sval-skafferi utan egentligen bara ett vanligt skafferi.
Vi kommer ha ftx och golvvärme. Golvvärme behöver då kanske inte läggas i skafferiet.

Tyvärr kan vi inte vända huset. En grund är redan klar och vi har sjön precis utanför fönstren i NÖ.
Utsikten väger tyngst här.
Sedan är huset omgivet av massa skog!
Precis som vi vill ha det!
 
OveRa skrev:
Ett tips från mig är att ni förstorar upp ritningen ni gjort, tar en penna, gärna med kraftig udd så det blir breda streck och så låtsas ni att pennan är ni under en dag.
TACK! Det här ska vi absolut genomföra! Jättebra tips!
 
Eftersom grunden redan ligger färdig bör man anpassa byggnaden efter dess förutsättningar. Grunden är beräknad för en rektangulär byggnad, vars fasader avlastas rakt ner i omgivande grundmurar. Dessutom antar jag att en konstruktör förberett grunden för att avlasta takstolarna med en bärlina någonstans mitt i byggnaden. Alltså: utgå från en simpel rektangulär plan med samma mått som grundmuren. Detta ger er mer mer hus för pengarna och ni slipper en massa strul. Det går att bygga "kul utan strul".

Mitt andra tips är att från början integrera uteplatser genom att helt enkelt "kraga ut" trossbotten utanför fasadlivet. Man helt enkelt förlänger bjälkarna, så att trädäcken i princip utformas som balkonger. Ni slipper då lägga plint i ytterkant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.