En milkostnad räknas fram med alla kostnader du har för bilen. Försäkring. Skatt. Bränsle. Rep. Service. Däck. Värdeminskning.
Jag tror dig inte när du påstår att en Volvo V70 kan kosta 15kr milen eftersom bränsleförbrukningen bör stå för ungefär 100-120% av den kostnaden.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
K
camaro1969 skrev:
kör man mer blir kostnaden större? tvärtom menar du väl
Det stämmer tvärt om menar jag: Kör vi mer minskar milkostnaden, men totalkostnaden blir förstås högre. Milkostnaden för de extra milen blir dock inte så farligt hög utan är i princip de 8 kr/mil bensinen kostar.

Vi har dock filosofin att köra så lite som möjligt och använder i princip aldrig bilen för småsträckor på under milen. Längre sträckor som typ 5 mil åker vi kollektivt..
 
Redigerat:
heimlaga skrev:
Det gäller naturligtvis att köra lugnt och säkert med beaktande av bilens egenskaper. Jag är en ökänd trafikpropp med knappt 80 i topphastighet och då föret är dåligt kan det gå under 50 på 80-väg.
!
Sådana som du borde plockas av vägarna.
 
  • Gilla
Skysodan och 2 till
  • Laddar…
vanhaniemi skrev:
En milkostnad räknas fram med alla kostnader du har för bilen. Försäkring. Skatt. Bränsle. Rep. Service. Däck. Värdeminskning.
Jag tror dig inte när du påstår att en Volvo V70 kan kosta 15kr milen eftersom bränsleförbrukningen bör stå för ungefär 100-120% av den kostnaden.
bränslekostnad 10,50 hur fasen kommer du fram till en bränslekostnad på 15-18:- milen? min drar 0,79 blandad körning

övriga kostnader ca 5:- milen

värdeminskning 0:- eftersom jag är övertygad om att få igen pengarna om ca 1 år (30000:)

skatt + försäkring + rep ca 10000.-

beräknat på 2000 mil

men visst, jag köpte kamrem från tyskland för 1300:- som grannen bytte. och olja på biltema och bytte själv. däck tex, köper jag billiga begagnade för kanske 100:- styck och lägger om själv.

så den stora posten är bränsle och skatt+ försäkring
 
Redigerat:
harry73
maglag skrev:
Roade mig med att räkna ut totala ägandekostnaden på den när den avyttrades och vi hamnade på 15 spänn inkl allt.
Frågan är hur man ska tolka ägandekostnader. Jag tolkar det som fasta kostnader, och då är det utan bränslekostnader. Reparationskostnader är en tolkningsfråga.

Själv hade jag en 10 år gammal citroen XM Diesel mellan 2002 och 2006. Första tiden höll jag koll på ALLA kostnader i en excel-fil och räknade med 100% avskrivning (köpte bilen för 9000kr)
Efter ett tag kom jag ner till 15kr/mil (5kr avskrivning+verkstad, 5 kr försäkring+skatt, 5 kr bränsle). Diesel kostade då betydlig mindre än idag (runt 6-7 kr/l)
Och om jag kom ihåg rätt fick jag ner kostnader till 12kr/mil
 
pelpet skrev:
Jag ska inte klaga på din ekonomiska prioritering men jag tycker att det låter som att du underskattar riskerna i trafiken. Du kanske kör nyktert, piggt och försiktigt, men alla andra kanske inte gör det. Och i din bil kan det räcka med att någon annan trafikant försöket fånga en pokémon vid fel tillfälle för att du ska ha skrivit ditt sista inlägg. I en modern bil så överlever man normalt krock i 80-90 km/h in i en vägg. I din bil så dör man vid 50-60. Blir du påkörd bakifrån så är riskerna för whiplashskador också stora. Risken för en olycka ökar också eftersom din bil saknar antisladdsystem och alla människor kan göra misstag oavsett hur försiktigt de kör.

Kolla filmen ovan, din kadett är mycket sämre än Volvo 940:n som blir mos.

Det finns en hel del småbilar med rimliga miltal som är 10 år eller yngre på blocket. De kostar omkring 10-15000 vilket är i samma härad som du kan få ut för din kadett. Utan någon större skillnad i kostnad skulle du kunna åka mycket säkrare.
Mja....... innan den "nya" bilen är i Finland blir den något dyrare...... och kadetten har större bagageutrymme än moderna småbilar så jag skulle bli tvungen att gå upp en storlek för bibehållen funktion.

Ett par tusen euro extra i bilutgifter innebär att det blir begagnade fyrkantkuttrar till vertikalfräsen...... eller någonting annat i den stilen. Jag har noga tänkt igenom det här.

Just nu grämer det mig faktiskt att jag skulle få en avställd 90-tals Toyota Corolla stationsvagn utan bromsar och med läckande tank gratis i Umeå men en bilhämtning skulle innebära ett för stort hål i kassan och reparationerna skulle ta all min begränsade arbetsförmåga som måste satsas på att få igång snickerimaskiner så det blir bättre inkomster då jag blir frisk.
 
Kallebo skrev:
Krockar man inte så spelar inte säkerheten någon roll.
Nej, det är inte mycket säkerhet som spelar någon roll då: "Har man inga inbrott så behöver man inga lås". "Får man inga datavirus så behöver man inget antivirus". "Blir man inte bestulen så kan man lika gärna skriva koden på bankomatkortet"...
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
camaro1969 skrev:
bränslekostnad 10,50 hur fasen kommer du fram till en bränslekostnad på 15-18:- milen? min drar 0,79 blandad körning

övriga kostnader ca 5:- milen

värdeminskning 0:- eftersom jag är övertygad om att få igen pengarna om ca 1 år (30000:)

skatt + försäkring + rep ca 10000.-

beräknat på 2000 mil

men visst, jag köpte kamrem från tyskland för 1300:- som grannen bytte. och olja på biltema och bytte själv. däck tex, köper jag billiga begagnade för kanske 100:- styck och lägger om själv.

så den stora posten är bränsle och skatt+ försäkring
Ok, jag räknade lite fel på bränslet :)

Men om TS ska köpa en 06a på blocket så får hen betala dryga 60k om man kollar medelpriser för en bil som gått ca 1500 per år och är servad enligt bok.
värdeminskningen för TS blir kanske 6000kr per år?
nya sommar och vinterdäck vart 4e år är minst 2000 per år utslaget.
skatt 2000 kr
helförsäkring 5000 kr
bränsle 1500 mil som är standard att räkna på för milkostnaden blir 16590 kr
rep och service antar jag blir på verkstad då TS inte verkar vara självgående inom bilrep, 5000kr per år väldigt snällt räknat.
Det ger TS minst en kostnad på 24kr milen om hen köper en V70 från -06
Du kan säkert minska din milkostnad genom att köpa och sälja ofta men det är inte hur folk vanligtvis använder bilar, således är just en V70 kanske inte den billigaste bilen för TS men tillvägagångssättet är desto intressantare för TS.

Jag köpte själv en ny V50 -10
Med alla rep, däck, service, bränsle, skatt, extrautrustning så har den kostat mig i snitt litet under 30kr milen under 7 år. För varje mil jag kör nu så sänks den kostnaden då värdeminskningen sjunker per år och service har jag börjat göra själv när det är oljebyten. Skulle jag däremot bara räkna från dagens datum och 1 år framåt och gissar på att jag får lika mycket för bilen om 1 år som idag så skulle jag också kunna dra till med en milkostnad på 15 kr, för mina däck är bra och servicen är gjord osv osv.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Kallebo skrev:
Krockar man inte så spelar inte säkerheten någon roll.
Ungefär som VW uttalade sig i slutet av 1960-talet, då det blev diskussion att de som satt i framsätet på bubblorna, hade bensintanken i knät. "Vi tillverkar inte bilar som folk skall köra omkring och krocka!" :confused:
 
vanhaniemi skrev:
Ok, jag räknade lite fel på bränslet :)

Men om TS ska köpa en 06a på blocket så får hen betala dryga 60k om man kollar medelpriser för en bil som gått ca 1500 per år och är servad enligt bok.
värdeminskningen för TS blir kanske 6000kr per år?
nya sommar och vinterdäck vart 4e år är minst 2000 per år utslaget.
skatt 2000 kr
helförsäkring 5000 kr
bränsle 1500 mil som är standard att räkna på för milkostnaden blir 16590 kr
rep och service antar jag blir på verkstad då TS inte verkar vara självgående inom bilrep, 5000kr per år väldigt snällt räknat.
Det ger TS minst en kostnad på 24kr milen om hen köper en V70 från -06
Du kan säkert minska din milkostnad genom att köpa och sälja ofta men det är inte hur folk vanligtvis använder bilar, således är just en V70 kanske inte den billigaste bilen för TS men tillvägagångssättet är desto intressantare för TS.

Jag köpte själv en ny V50 -10
Med alla rep, däck, service, bränsle, skatt, extrautrustning så har den kostat mig i snitt litet under 30kr milen under 7 år. För varje mil jag kör nu så sänks den kostnaden då värdeminskningen sjunker per år och service har jag börjat göra själv när det är oljebyten. Skulle jag däremot bara räkna från dagens datum och 1 år framåt och gissar på att jag får lika mycket för bilen om 1 år som idag så skulle jag också kunna dra till med en milkostnad på 15 kr, för mina däck är bra och servicen är gjord osv osv.
jag skrev vad JAG hade för milkostnad på MIN V70 från 2006, och du trodde du synade bluffen...
kostar dom 60000:- så får jag ju en "negativ" milkostnad...

EDIT: sen kan man köpa det dyraste av allt om man vill, varför köpa däck för 2000:- per år om man kör 1500 mil !?
varför ha helförsäkring på en så billig bil!?
 
Redigerat:
camaro1969 skrev:
jag skrev vad JAG hade för milkostnad på MIN V70 från 2006, och du trodde du synade bluffen...
kostar dom 60000:- så får jag ju en "negativ" milkostnad...

EDIT: sen kan man köpa det dyraste av allt om man vill, varför köpa däck för 2000:- per år om man kör 1500 mil !?
varför ha helförsäkring på en så billig bil!?
Jag utgår ju ändå från att du besvarar TS frågeställning om vilken bil som är den billigaste. V70 är ju inte den billigaste bilen för TS. Det finns det gott om statistik på från biltestningstidningar osv.
Men ditt tillvägagångssätt som du inte nämner åt TS är ju intressantare.
Jag anser dock att däck bör man inte snåla på. Däcken åldras och försämras för varje år och även om dom inte är utslitna så är det i min mening ett dåligt råd till någon att köpa begagnade däck.
4 år på en uppsättning däck är dessutom inget onormalt för ett par däck med bra grepp, för dom är mjukare än de billiga däcken.
TS har även nämnt sälen i sin frågeställning så allt annat än bra, dubbade vinterdäck är otänkbart. Mycket trafik med vilt och luriga vintervägar.
Din v70 kostar kanske 30, men det gör ju inte någon annan på blocket så hur ska TS kunna köpa sig en driftsäker v70 från 06 för 30k? Om en bil kostar hälften av alla andra så går det nog inte heller in under kategorin driftsäker som var bland det viktigaste för TS.

Jag har medgett att jag räknade fel med 100-120% av 15kr per mil för bränsle.
 
vanhaniemi skrev:
Jag utgår ju ändå från att du besvarar TS frågeställning om vilken bil som är den billigaste. V70 är ju inte den billigaste bilen för TS. Det finns det gott om statistik på från biltestningstidningar osv.
Men ditt tillvägagångssätt som du inte nämner åt TS är ju intressantare.
Jag anser dock att däck bör man inte snåla på. Däcken åldras och försämras för varje år och även om dom inte är utslitna så är det i min mening ett dåligt råd till någon att köpa begagnade däck.
4 år på en uppsättning däck är dessutom inget onormalt för ett par däck med bra grepp, för dom är mjukare än de billiga däcken.
TS har även nämnt sälen i sin frågeställning så allt annat än bra, dubbade vinterdäck är otänkbart. Mycket trafik med vilt och luriga vintervägar.
Din v70 kostar kanske 30, men det gör ju inte någon annan på blocket så hur ska TS kunna köpa sig en driftsäker v70 från 06 för 30k? Om en bil kostar hälften av alla andra så går det nog inte heller in under kategorin driftsäker som var bland det viktigaste för TS.

Jag har medgett att jag räknade fel med 100-120% av 15kr per mil för bränsle.
jag berättar att man får mycket bil för pengarna, att det troligen är en säker bil och inte alls så dyr i drift som man kan tro.
och jag svarade på den som hade köpt en ny småbil till en kostnad av 15:- milen

jag har inte sagt att jag köper gamla däck eller hur? begagnade kan vara i nyskick. så att ge rådet att inte köpa begagnat är ju bra på alla sätt utom det ekonomiska.

jag räknade att få igen 30 och tror mig ha gjort en bra affär när jag köpte den (de skulle ha 43000, men ingen ville köpa den pga restskuld hos kreditinstitut, samt kamrem som behövde bytas, men jag vågade)
därför räknar jag även med värdeminskning 0:-, det visar väl på att "skambud" på bra bilar kan gå igenom.

jag har nu kört 2000 mil med den och kan inte räkna på något annat sätt än de verkliga, (dock tog jag i lite vad gäller skatt och försäkring märker jag)

jag resonerar som folk tidigare i tråden att en "bra" bil med många mil är bättre än en "medelbra" bil med färre mil.
 
  • Gilla
Skysodan
  • Laddar…
Jag har haft tjänstebilar de senaste 20 åren. I snitt har jag bytt bil efter 3,5 år och 5000-6000 mil. I samtliga fall (6 bilar) så har de varit helt felfria och med hyfsat bibehållen nybilskänsla när jag bytt bil. Det får mig att tro att en dylik f.d. tjänstebil skulle kunna vara ett bra alternativ, särskilt med tanke på att priset/värdet halverats under tiden.
 
Tackar för alla bra och lärorika svar i tråden. Läser och begrundar allt.
Japanare lockar med hållbarheten. Tittat på flera suv-liknande som gått kring 7000 mil och verkar prisvärda kring 150k.

Alternativet till detta är att köp minsta, billigaste småbil typ Toyota Aygo och istället hyra storbil vid semester.

Om vi köper en Toyota Aygo eller Honda Jazz, vilket miltal bör vi titta på om målet är att minimera värdeminskning men samtidigt slippa kostsamma och jobbiga rparationer? 7000 mil? Eller kan vi lika väl köpa en billigare som gått 12000 mil och ändå slippa krångel? Var ligger "brytpunkten" mellan värdeminskning och krångel?
 
hsd
Visst var det Toyota som hade en plastkåpa undertill som skapar rostproblem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.