M
Vad är det för skojarföretag? Vilken seriös entreprenör som hellst hade beställt en maskin från en maskinuthyrningsfirma omedelbart om den egna havererat och det är lång leveranstid på reservdelar!
 
Skicka ett skriftligt krav på omedelbart färdigställande till leverantören!
Finns inga ursäkter bara hur det skett och det är inte ok....leverantören har inte levererat fackmannamässigt utfört bygge!
Bara att utkräva skadestånd enligt praxis.
Ta er hemförsäkring och ert medlemskap i villaägarna och formulera ett krav på leverantören!
Försök också använda byggfelsförsäkringen o kommunens ansvar

Under tiden ta in offert på och anlita entreprenör på resterande delar och meddela tidigare att detta sker.
 
Tack skall verkligen göra allt detta.

Brukar ni som är snickare lämna detta öppet?

Oavslutat tak med synliga rör och ledningar över en tvättmaskin och mikrovågsugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag lider med dig! Det senaste bilden visar ser ju alldeles fruktansvärt ut! Det handlar väl inte främst om att "snickaren" lämnat det öppet utan om att elektriker och rörkrökare gjort undermåliga jobb. Inte en kabel eller ett rör är ju ordentligt uppfäst!

Hur mycket av den där härvan är nyinstallation och hur mycket satt där sedan innan?
 
Typ 80% avVVS rör samt några få elkablar är nyinstallation
 
Har inte vår KA något ansvar att se till att bygget följer vad som anses fackmannamässigt utfört jobb eller är hans ansvar endast att se till att vi får ett slutbesked?
 
Music Man skrev:
Har inte vår KA något ansvar att se till att bygget följer vad som anses fackmannamässigt utfört jobb eller är hans ansvar endast att se till att vi får ett slutbesked?
Nej, KA:s ansvar är i princip bara att se till att ni som byggherrar lämnar in alla kontroller som krävs under byggtiden.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Det var det djävligaste råttbo som jag sett???
Du har allt vatten el avlopp telefon data i en enda smet...
Att få det uppstädat kommer kosta!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Med tanke på alla problem och att de nu gjort klart rördragningen på toaletten så funderar jag på att ta in en besiktningsman då näringsidkaren satt igång att bråka och inte verkar godta vår reklamation
Garanterat kommer besiktningsmannen att upptäcka fler saker.
Kan tyvärr inte berätta så mycket ännu, men inget förvånar mig längre när det gäller honom.
Kan det vara en idé att ta in en oberoende besiktningsman på detta tillbygge/markarbete?
Var hittar man en sådan och vad brukar det kosta?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Åsa Lund
En besiktningsman kostar typ 1000 kr per timme, ibland kan du få till det priset inkl moms, ibland ex moms. Beror på vilken gubbe du hittar.
 
  • Gilla
Music Man
  • Laddar…
Man brukar kunna få en besiktning från ca 2000 -5000 kr.
Är det mer begränsat (inte ett helt hus) så går det mindre tid

/K
 
  • Gilla
Music Man
  • Laddar…
Uppdaterar.
Vi har under en längre tid reklamerat dränering,avsaknad av stödmur (där han endast dragit av för matrial)
samt att han inte återställt melan nock och takutsprång som stått öppen sidan mars.
Vi har sagt att vi kommer att gå vidare till ARN ifall han inte återkommer och fixar detta.
Nu har han skickat ett mail där han lackat ur och skickat oss en tilläggsfaktura där han kräver oss på en massa tillägg som vi aldrig kommit överens om, enligt ABS09 skall samtliga tillägg skrivas under i en blankett enligt ABS09.
De flesta av tilläggen har vi i tidigare mail kommit överens om.
VI har nu kontaktat både jurist och konsumentrådgivare både via mail och personliga möten där vi presenterat kontrakt,offert,mail konversationer etc.

Vi skall även anlita en besiktningsman för att utföra en särsklild besiktning enligt ABS09 samt rekomendation från ARN.
Vi har självklart erbjudit honom en förlikning till hans fördelmen den verkar inte ha godtagits.
Jag är absolut inte den som vill bråka och anses av vänner som den givmilde och en person som vill alla väl.
Men då den här firman inte annat än ställt till det för oss och skadat vår familj.
Vi valde den här firman pga att vi fick ett förstroende och speciellt då vår dotter har särskillda behov (diagnoser)
Han började dock strula kort efter,
Bygget skulle starta i maj men kom igång i september och den här resan önskar jag ingen skall behöva drabbas av.
Jag kommer inte heller att godta en förlikning, detta pga att jag vill göra mitt yttersta för att inte någon annan familj skall bli drabbade av den här firman.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Då har vi haft en Teknisk reklamationsbesiktning idag och här är några av punkterna han anmärkte på.

Ventilation saknas kontor
Ojämna väggar
Dränering saknas
Saknad att täckbrickor under kommod.
Stödmur saknas enligt ritning
Trappa från parkering saknas enligt ritning
Entré saknas från ritning, och saknar panel.
Saknad av ståndskiveplåt
Söderläge nock ej färdigställd.
Rör/slangar under diskbänk i kök saknar fastsättning
Rördragning i tvättstuga ej fastsatt
 
Åsa Lund
Torrt och sakligt skrivet, utan affektion. Omöjligt för entreprenören att slingra sig ur!
Utlåtande från besiktningsman brukar vara värt sin vikt i guld :)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Missade även att de kört med tryckimpregnerat i torpargrunden vilket är en yta som inte är utomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.