Snigla skrev:
Stenväggar i gammalt hus kan vara enerverande i "dataåldern".. vi har lite dålig sändning på trådlösa nätverket och ska förnya oss lite..

Någon som har erfarenhet av "Netgear nighthawk ex7000" ? :)
Netgear verkar ju vara måna om sina kunders säkerhet...not
http://feber.se/pryl/art/358987/srbarheter_i_netgearroutrar_up/
 
TeroM skrev:
Har en sådan i vårt trähus, har även separat accesspunkt i andra ändan av just. Så, sätt ut ett par rena accesspunkter för wi-fi ...
Är den så bra som det påstås? Den verkade ha väldigt bra räckvidd.. (Vilket iaf jag tar med en nypa salt, då vi provat allt möjligt innan..). Hur många acesspunkter har du? (Stort hus? Flera vån?) :)
 
Inget jätte hus, 145m2 i två plan, trähus. R7000 täckte hela huset med placering i ena ändan men la till andra APn då chromecasten i garaget hade lite pixelering. Använder Ubiquiti Unifi AC Pro som AP, bra drag i den.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Fortsatt med Homekit. Måste säga att huset känns betydligt smartare med Homekit än med bara HC2. Älskar att säga godnatt och så släcks alla lampor som påverkar ljuset i sovrummet. Eller att fråga hur varmt det är i garaget osv osv. Använder numera Elgato Eve istället för Fibaroappen. Mycket snyggare och framförallt snabbare.
 
Jonatan79 skrev:
Så ljus/vit fog mot grå klinker är risky business då dom lätt blir smutsiga :(
Det är en grå fog men den ser lite vit ut nu när den torkar. Men jag orkar inte byta ;)
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Aha, då blir den nog OK. En bra (säker) regel är att grå ska ha grått och vitt ha vitt som en hantverkare lärt mig.
 
Detta va igår. Men jag och brorsan la nytt golv i vardagsrummet. Blev supernöjd. Imorgon ska jag lägga lister.
Person som lägger ett nytt trägolv i ett vardagsrum med verktyg på golvet
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Lägga golv, går fort och är kul.

Sätta upp listerna gör man väl strax innan man flyttar ut?
 
  • Gilla
niklasn och 7 till
  • Laddar…
iSnobben skrev:
Fortsatt med Homekit. Måste säga att huset känns betydligt smartare med Homekit än med bara HC2. Älskar att säga godnatt och så släcks alla lampor som påverkar ljuset i sovrummet. Eller att fråga hur varmt det är i garaget osv osv. Använder numera Elgato Eve istället för Fibaroappen. Mycket snyggare och framförallt snabbare.
Hur kopplar du ihop Eve med HC2:an?
 
TeroM skrev:
Hur kopplar du ihop Eve med HC2:an?
Har installerat Homebridge med ett plugin för HC2 på en MacMini och därmed konverterat alla mina Z-waveprylar till kontrollerbara Homekit-prylar. Jag kan därmed använda Apples snabbmeny som man sveper upp från nederkanten av skärmen, styra alla enheter med hjälp av Siri och använda vilken Homekitapp som helst. Av de jag har testar föredrar jag EVE.

Skärmdump av iPhone med Homekit kontrollpanel som visar smarta hem enheter som lampor och motorvärmare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Smartphone-skärm som visar väderapp med temperatur och humoristiskt meddelande i Norrköping.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Smart hem-appgränssnitt som visar kontroller för lampor och sensorer i vardagsrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark och 3 till
  • Laddar…
Ivanmil skrev:
Detta va igår. Men jag och brorsan la nytt golv i vardagsrummet. Blev supernöjd. Imorgon ska jag lägga lister.
Ser fint ut!

Här hos oss struntar vi i golvsocklarna.
Har Kährs bokparkett på golvet, och träpanel på väggarna.
Så vad skulle en golvsockel göra för nytta?
Vi lägger pengarna på annat i stället :)
 
Felsökt larmet och råkade resetta inställningarna, så det blev till att programmera om hela rubbet :x. Men inget ont utan att det för något gott med sig för det löste en annan issue jag haft :)
 
Pulat.. Sneda j*vla hus.

Avloppsrör installerat i hörn med synlig lutning mot trävägg och stödkonsol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Visst är det "underbart" med sneda hus :rolleyes:
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
iSnobben skrev:
Har installerat Homebridge med ett plugin för HC2 på en MacMini och därmed konverterat alla mina Z-waveprylar till kontrollerbara Homekit-prylar. Jag kan därmed använda Apples snabbmeny som man sveper upp från nederkanten av skärmen, styra alla enheter med hjälp av Siri och använda vilken Homekitapp som helst. Av de jag har testar föredrar jag Eve
Sådär, nu kan jag prata med Siri med för att styra lampor och annat förutom att jag kan instruera Alexa - hur kan man integrera frun i detta? Eve verkar vara tillräckligt enkelt för att få henne med på tåget, som passagerare i alla fall. Homebridge samsas bra i pi 3:an med HA-Bridge som är kopplingen mellan Alexa (Amazon Echo Dot) och HC2:an. Lite städning bland namn och layout saknas men funktionen finns där :D

Skärmdump av hemautomatiseringssystem med ikoner för att styra belysning och enheter i olika rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsatta diskussioner i detta ämne får vi flytta till hemautomations delen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.