Hej

Jag tänkte köpa nytt hemmalarm och har nu fastnat för Siemens SPC. Jag hade tänkt ett helt trådpundet system. Är detta komponenter som fungerar tillsammans?
Är det något mer som jag behöver (eller som kan vara bra att ha men som jag inte förstått att det kan vara bra att ha) men som jag missat?

Någon kunnig person kanske kan hjälpa mig?

Komponenter för Siemens SPC hemlarm: centralapparat, manöverpanel, kombidetektor och sirener.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej Upp
Bra val att satsa på SPC.

Om du vill kunna sända SMS behöver du även en GSM-modul, N310.
För batteribackup behöver du en ackumulator på 12V 7.2A.
Som skalskydd rekommenderas magnetkontakter på alla ytterdörrar och helst även fönster.

Som utomhussiren så är det bättre att satsa på en siren med inbyggt batteri. Du skulle annars behöva extra strömmatning av sirenen. Så jag skulle byta SIR 300A till SIR 500 + batteri (alternativt denna http://www.teletec.se/tl-30x-siren-blixtljus, som tidigare rekommenderats av RilleRock)
 
RilleRock
Som gol skriver så glöm Sir 300 då den drar väldigt mycket ström.
TL-30X är i mina ögon mer estetisk samt bra inställningsmöjligheter.
Vill man inte ha inbyggt blixtljus så kör man TL-10.
Båda TL har batteri som strömförsörjer och spänningen från SPC endast underhållsladdar batteriet.

SPC är ett jättebra val nu och i framtiden.
 
Tusen tack. Skulle precis till att beställa larm men måste nu titta på TL-10 också. Blixtljus känns inte jättenödvändigt. Men var är det bäst att placera en utomhussiren? Beror ju visserligen på hur huset ser ut men är skorstenen ett vettigt alternativ eller ska den sitta under takfoten ovanför dörren? Nu bor jag ju i ett enplanshus så då skulle det ju va lättare att komma åt isrene för åverkan.
 
RilleRock
Den bör vara mot ett håll du har någon granne eller mot något ljudet kan fortplanta sig.
Samt en bit upp så man inte når den utan stege.
Glöm inte att du skall komma åt den ca va 4:e år och byta batteri.

Min är inte monterad optimalt för ett hus på landet utan grannar men bor mitt i ett villakvarter så har faktiskt monterat den ovanför takfoten.
Hörs tillräckligt :D
 
RilleRock
Sätts den siren i rätt miljö och på rätt plats så ljudet kan studsa så är den rätt brutal.

Satte en TL-30 på en båtmack i en hamn och den lät över halva samhället (y)
Nästan så man fick sig ett skratt hur aggressiv den är i optimal miljö.
 
D
TL-30X i databladet står det att den drar 900mA+100mA i batteriläge. Det kan väl inte stämma?
Eller har den någon inbyggd mekanism som gör att den drar 1A från centralen om batteriet inte tillräckligt laddat?
 
RilleRock
Man kan välja om den vid larm skall belasta batteri eller central.
Har man valt central behöver man inget batteri i den.

Har man valt batteri får man kontrollera batteristatus och byta det inom rätt intervall.
 
D
Kaske dags att komplettera med en sån som 10e siren då (y)
De här vanliga är så mjäkiga :cool:
 
Kom på att jag inte beställt någon kabel till härligheten. Har försökt läsa på vad jag ska ha för kabel och även på mastodonttråden om SPC utan att bli mycket klokare. Det blandas hej vilt gällande benämningen på hur tjocka trådar/kablar som behövs. Ibland står det 0,2 och ibland 0,2 mm2 och ibland 0,5 mm.
Så kan ni hjälpa mig:
1 - Hur tjock kabel behöver jag mellan centralen och manöverpanelen (sträckan blir nog 10 meter max)?
2 - Hur tjock kabel behövs mellan centralen och en TL-30X (också max 10 meter)?
3 - Hur många ledare behövs det om jag vill ha en krets som är sabotageskyddad? Klarar jag mig fortfarande med en kabel med 4 stycken?

Har inte fått mitt paket så jag har inte läst i instruktionsboken ännu.

Vet någon om var man kan köpa bra och billig kabel (gärna halogenfri).
 
Glömde - vad gäller sirenen SIR 1992 (se första inlägget). Kabel till den?
 
RilleRock
Upp skrev:
Kom på att jag inte beställt någon kabel till härligheten. Har försökt läsa på vad jag ska ha för kabel och även på mastodonttråden om SPC utan att bli mycket klokare. Det blandas hej vilt gällande benämningen på hur tjocka trådar/kablar som behövs. Ibland står det 0,2 och ibland 0,2 mm2 och ibland 0,5 mm.
Så kan ni hjälpa mig:
1 - Hur tjock kabel behöver jag mellan centralen och manöverpanelen (sträckan blir nog 10 meter max)?
2 - Hur tjock kabel behövs mellan centralen och en TL-30X (också max 10 meter)?
3 - Hur många ledare behövs det om jag vill ha en krets som är sabotageskyddad? Klarar jag mig fortfarande med en kabel med 4 stycken?

Har inte fått mitt paket så jag har inte läst i instruktionsboken ännu.

Vet någon om var man kan köpa bra och billig kabel (gärna halogenfri).
1. Cat 5 UTP
2. Cat 5 UTP
3. 5-6 trådar beroende på funktion.
 
RilleRock
I Cat 5 UTP så kör du ett helt par till 12V och samma med 0V.
 
RilleRock
Upp skrev:
Glömde - vad gäller sirenen SIR 1992 (se första inlägget). Kabel till den?
Fkkb är att föredra men går bra med ekkx 1*4*0,5.
 
RilleRock
Ekkx halogenfri heter Elqxb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.