Jag tror det inte enbart är damm som gör att det blir bubblor.
Verkar vara för lite såpvatten och dåligt tryck på skrapan. Det gäller att få bort både vatten och luft, samt ev damm, mellan glas och film. Mindre dammpartiklar försvinner samtidigt som man trycker bort vattnet, men ändå måste man tvätta noga och sen hålla glaset och filmen vått och inte vifta runt med filmen, så dammpartiklar virvlar upp.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Coolt!
 
Karoliner skrev:
I dagarna blev jag klar med att bygga en smart spegel som enkelt beskrivet är en datorskärm bakom ett envägsglas (se bild för exempel)
Slutresultatet blev lyckat men istället för att köpa spionglas som enligt glasmästaren skulle kostat ca 3500kr köpte jag en vanlig glasskiva och fäste en spegel film på. Effekt blev densamma men desvärre var det svårt att få bort alla bubblor, småpartiklar osv så spegeln är inte helt "blank"

Finns det billgare alternativ till "äkta" spionglas? Andra som har byggt liknande speglar i andra länder har köpt spionglas av akrylplast men detta kan jag inte hitta i Sverige?

Alla förslag tas emot, måtten på min spegel är ca 160x36 CM

[bild]
Kan ordna en sådan spegel till dig till självkostnadspris (nästan;) ) om du är villig att hämta i Västerås.

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Cool idé!
Jag blev nyfiken på skärmen bakom. Täcker den hela spegeln eller bara övre delen och vad är det för typ av skärm?
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
pjodden skrev:
Cool idé!
Jag blev nyfiken på skärmen bakom. Täcker den hela spegeln eller bara övre delen och vad är det för typ av skärm?
Det är ju uppenbart skärm även nedtill. Jag gissar på att det är en platt-TV...
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Om man har en sådan skärm i ett badrum, hur tänker man med fukt då?
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
AndersPS skrev:
Om man har en sådan skärm i ett badrum, hur tänker man med fukt då?
Badrum är nog inte lämpligt, toalett - ja
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
pacman42 skrev:
Det är ju uppenbart skärm även nedtill. Jag gissar på att det är en platt-TV...
Eftersom man bara ser övre halvan i bild samt att höjden var 160cm, var det inte helt uppenbart för mig... ;)

Jag syftade på TS egen skapelse just pga måtten. Den första bilden är ju på en betydligt mindre spegel.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
pacman42 skrev:
Badrum är nog inte lämpligt, toalett - ja
Tyvärr är det nog så. Verkligen synd.
 
R
Kul grejer. Vad gäller badrum... Finns ju platt-teve anpassad för marint bruk (fritidsbåtar) med lackade kretskort och dylikt (till exempel denna: http://www.seasea.se/bild-ljud/tv/tv/led-tv-16-med-dvd-och-digitalmottagare). Även Sonys mobila produkter skall ju vara vattentäta om man vill ha en surfplatta bakom glaset. Bara en tanke i ämnet. Sätter man den sedan en bit ifrån dusch/badkar så kanske det kan klara sig.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
pjodden skrev:
Cool idé!
Jag blev nyfiken på skärmen bakom. Täcker den hela spegeln eller bara övre delen och vad är det för typ av skärm?
Min spegel har en skärm på 17 tum (eller var det 19?...) som jag vänt på snedden och fäst med en regeln på den övre delen av en helkroppsspegel. Spegeln var från början någon billig historia från Ikea.
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
fremax skrev:
Kan ordna en sådan spegel till dig till självkostnadspris (nästan;) ) om du är villig att hämta i Västerås.

Med vänlig hälsning, fremax
Kanske följer upp det erbjudandet om jag inte löser det lokalt, har släkt i Västerås som jag besöker ibland. :)
 
fremax fremax skrev:
Kan ordna en sådan spegel till dig till självkostnadspris (nästan;) ) om du är villig att hämta i Västerås.

Med vänlig hälsning, fremax
Är det något du fortfarande kan fixa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.