elpaco skrev:
Man måste väl vara på plats för att helt avgöra, men utifrån bilden kan jag inte tycka att sprickan stor så mycket. Ja mer än känslan för perfektion då, men den skall ju brytas ibland ..
Tyvärr är sprickan lite för stor, dålig bild av mig bara, klickar man på bilden ser man sprickan bättre.
 
Pagno skrev:
När vi renoverade köket för ett ett par år sedan sa många att betongskivorna är bakteriehärder..
[bild]
Vi valde en lite "ruff" stil, släta, blanka ytskikt som avställningsytor och sidorna lite råa och opolerade, tyckte att det passade oss bäst.
Det finns bakterier överallt! Får dom en bra miljö med tillgång till näring så förökas dom! Tror inte ytan på en betongskiva är värre mikrobiologiskt än en trä eller laminat skiva. Troligen är disktrasan en större bakteriehärd än bänkskivan!

//Calle
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Pagno skrev:
När vi renoverade köket för ett ett par år sedan sa många att betongskivorna är bakteriehärder..
[bild]
Vi valde en lite "ruff" stil, släta, blanka ytskikt som avställningsytor och sidorna lite råa och opolerade, tyckte att det passade oss bäst.
Jag tänkte uttala mig som immunolog. Att en behandlad betongbänk skulle ha mer bakterier än en träbänt vet jag ej. Men att man skulle bli sjuk av den mängden bakterier vi pratar om är omöjligt. Dessutom så används väl skärbrädor till fisk och kött i vilket fall.

Du kan lugnt ha betongbänk som underlag för din mattlagning.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Husbygge nr 3 skrev:
Jag tänkte uttala mig som immunolog. Att en behandlad betongbänk skulle ha mer bakterier än en träbänt vet jag ej. Men att man skulle bli sjuk av den mängden bakterier vi pratar om är omöjligt. Dessutom så används väl skärbrädor till fisk och kött i vilket fall.

Du kan lugnt ha betongbänk som underlag för din mattlagning.
Precis vad jag tänkte också när vi valde att gjuta betongskivor, samt som Calle i föregående inlägg skrev, disktrasan är ofta en bakteriehärd utan dess like... Tack för lite mera feedback, alltid lika roligt att höra andras åsikter.
Mvh P-A
 
Pagno skrev:
På tal om silikon och fog vid listning, jag har lovat vissa på forumet att spela in en instruktionsfilm hur man "täljer" lister, sätter foder på gammalt vis, hur man gjorde förr när ingen fogmassa användes. Skickar en bild hur mina hålkälslister i köket är sågade, filmen kommer någon annan gång.
Snyggt kök! :)

Kan du inte ta en bild på ett ytterhörn om du har något, hur gör man där? Jag har ett digert arbete som väntar med listverket i det blivande köket...
 
Om du slår storsläggan i en av de andra betongskivorna så kommer din andra hälft mest troligt fokusera på det i stället för den lilla, knappt märkbara sprickan vid spisen och då är det problemet ur vägen.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
harry73
Tyvärr såna problem är aldrig ut vägen. Man är bara inte alltid medveten om att de är i vägen :confused:
 
mexitegel skrev:
Om du slår storsläggan i en av de andra betongskivorna så kommer din andra hälft mest troligt fokusera på det i stället för den lilla, knappt märkbara sprickan vid spisen och då är det problemet ur vägen.
Annars funderade jag på att man kanske kan ta stora betongkapen, rista in initialerna eller ett hjärta med namnen på oss, borde också fungera.... lite lagom gulligt!(y)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vad beträffar diskbänk, finns det väl egentligen bara två material som är riktigt bra - rostfritt respektive granit.
Rostfritt blir snygg först efter något år när alla smårepor tar ut varandra.
Granit tål rödbetsspad och liknande, vilket inte marmorskivor gör som dessutom är mjukare. Rekommenderar dock inte alltför hårdhänt behandling av finglasen mot den ytan.
Trä är helt OK på andra ställen än just diskbänken.

Bakterier behöver vi knappast oroa oss för över huvud taget - mer än i disktrasan, då.
Jag har i samtliga kök jag avverkat alltid monterat en stång ovanför diskbänken där diverse saker kan hängas upp, med eller utan krokar, och givetvis disktrasan.
Disktrasan är alltid en cellulosatrasa (finns fler än Wettex) eftersom de absorberar i särklass bättre än andra. Hängs alltid upp väl ursköljd och väl urvriden så att den torkar snabbt. Hålls de torra är bakterierna inte heller här ett problem.
 
Om ni är rädda för bakterier så ska ni nog snarare hålla er undan från datorns tangentbord än oroa er över bänkskivor och disktrasor :D
 
J-stedt skrev:
...Disktrasan...Hängs alltid upp väl ursköljd och väl urvriden så att den torkar snabbt. Hålls de torra är bakterierna inte heller här ett problem.
mexitegel skrev:
Om ni är rädda för bakterier så ska ni nog snarare hålla er undan från datorns tangentbord än oroa er över bänkskivor och disktrasor :D
Det är ju en liten skillnad mellan ett tangentbord och en arbetsbänk i köket.
Tangentbordet berör man bara med fingertopparna (vissa bara med pekfingrarna :) ),
men på köksbänken hanterar man kött, fisk, kyckling mm.
Och det är saker som man sedan lagar till och äter.

Tangentbord är det väl väldigt få som stoppar i munnen.
Så en arbetsbänk bör ha en jämn och slät yta, där inte bakterier kan gömma sig i fuktiga skrymslor för att sedan förgifta mat med t.ex. Campylobacter från kyckling.
http://www.livsmedelsverket.se/livs...msframkallande-mikroorganismer/campylobacter/

Bakterier växer där det är fuktigt och finns näring.
Fråga: Hur håller man en lite ojämn "rough" betongyta torr och ren?

Husbygge nr 3 skrev:
Jag tänkte uttala mig som immunolog. Att en behandlad betongbänk skulle ha mer bakterier än en träbänt vet jag ej...
Och ändå uttalar du dig som "immunolog" utan att veta vad du talar om!
Ganska oprofessionellt i mitt tycke :confused:
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Det är ju en liten skillnad mellan ett tangentbord och en arbetsbänk.

Jupp, liten skillnad är det!;)

Tangentbord är det väl väldigt få som stoppar i munnen.

Jag har än så länge inte gjort det, det föreligger viss risk att jag provar om en stund.

Bakterier växer där det är fuktigt och finns näring.
Fråga: Hur håller man en lite ojämn "rough" betongyta torr och ren?

Jo du KoW, det är därför den är linoljad för att täppa till porerna och som du skriver om bakterierna så använder vi skärbrädor.
Jag har personligen aldrig skurit fisk, fläsk eller kyckling direkt på betongskivan, när jag tänker efter så la jag ibland kyckling innan den delats direkt på rostfritt, inte på annat underlag.
Betongskivan vet jag inte om den är sämre eller rent ut sagt värdelös som arbetsbänk. "tanten" bakar ibland direkt på en av skivorna. Vi har mer än 8 meter att välja på för olika ändamål, men råa animaliska produkter passar jag mig för att lägga på skivorna. Den "ruffa" looken är på sidorna.


Vi har ett köksbord som hon bakar på oftast.
betongskivorna är så övermättade av olja att de inte suger in någon fukt, de är lite känsliga för syra, speciellt från citrusfrukter, fördelen är att det bara är att torka bort saften/syran, olja in igen, så ser den ungefär likadan ut.

Mvh P-A
 
Redigerat:
J-stedt skrev:
Vad beträffar diskbänk, finns det väl egentligen bara två material som är riktigt bra - rostfritt respektive granit.
Rostfritt blir snygg först efter något år när alla smårepor tar ut varandra.
Granit tål rödbetsspad och liknande, vilket inte marmorskivor gör som dessutom är mjukare. Rekommenderar dock inte alltför hårdhänt behandling av finglasen mot den ytan.
Trä är helt OK på andra ställen än just diskbänken.

Bakterier behöver vi knappast oroa oss för över huvud taget - mer än i disktrasan, då.
Jag har i samtliga kök jag avverkat alltid monterat en stång ovanför diskbänken där diverse saker kan hängas upp, med eller utan krokar, och givetvis disktrasan.
Disktrasan är alltid en cellulosatrasa (finns fler än Wettex) eftersom de absorberar i särklass bättre än andra. Hängs alltid upp väl ursköljd och väl urvriden så att den torkar snabbt. Hålls de torra är bakterierna inte heller här ett problem.
Graniten obehandlad är i sig inte så jättetålig, den är däremot en utav de absolut snyggaste skivmaterial jag vet.
Som du skrev så är den ganska duktig på att krossa glas. Största nackdelen är priset, det är svårt att få 60mm tjocka skivor i granit, allt går om det finns pengar men jag har inte den ekonomin att jag köper enbart skivor för minst 70 000:- till ett kök. Det är oväsentligt om vi har råd eller ej, personligen är vi för "ekonomiska" för att lägga ut den summan.
Betong är ju nästan gratis!;)
 
KnockOnWood skrev:
Tangentbord är det väl väldigt få som stoppar i munnen.
Nej, det är nog ganska ovanligt. Men det är troligen inte så många som går runt och tuggar på disktrasan heller. ;).

Givetvis använder man skärbrädor när man ska laga mat, dels så blir då diskbänken mindre smutsig och risken för att det kommer bakterier på den minskar. Och skulle det ändå finnas bakterier på den så når de inte maten. Dessutom får man slipa knivarna betydligt oftare om man har en betong- eller stenskiva och inte använder skärbrädor...
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.