Det låter som en rimlig peng. Det blir ju hyfsat stora uppstartskostnader i sådana här små projekt så man betalar ju lite mer per kilo utfört jobb, eller hur man nu ska formulera det...
Om du törs pula själv så är det material för 500 kr eller så och någon timmes fritid som går åt.
 
Janus82 skrev:
Det låter som en rimlig peng. Det blir ju hyfsat stora uppstartskostnader i sådana här små projekt så man betalar ju lite mer per kilo utfört jobb, eller hur man nu ska formulera det...
Om du törs pula själv så är det material för 500 kr eller så och någon timmes fritid som går åt.
Jag hade inte haft något emot att pula själv med det, bor dessutom 5 min från Rinkaby rör. Dock så är detta viktiga saker, vill inte ha några läckage, vet ju som sagt vilket tryck det är i ledningarna.

Att inte huvudbrytare bryter vattnet helt gör också det svårare. Kanske kranen efter vattenmätaren fungerar bättre men jag har för mig att den stan som sten och risken finns väl att om man tar i där så blir plötsligt hela källaren fyllt med vatten.

Förövrigt, hur svårt är det att bocka rör? I detta fallet misstänker jag att man behöver sätta på rörförlängning fram till blandaren.
 
Med en bocktång är det en barnlek att bocka rör. Åtminstone så länge man inte använder hårda kopparrör.
Om ventilerna vid vattenmätaren inte tätar ordentligt kan du ju gå ut i gatan och bryta vattnet där. Den ventilen brukar använda en vanlig 1/2-tums fyrkants bit som man har i ett vanligt spärrskaft. Det är bara att sätta dit en förlängningsdel och stänga till. En del kommuner tycker kanske inte om att man använder deras kran men hur ska de någonsin få reda på det?

Jag är själv en riktig amatör när det kommer till VVS så jag använder bara Vatettes sortiment eftersom de har så bra monteringsanvisningar.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Jag tror inte att det är så stor risk med att fixa det här själv. Under diskbänken har man ju en droppskyddsbricka så ett litet dropp bör inte orsaka några skador. Och hur ofta havererar en rörkoppling så illa att vattnet sprutar? Jag kan ha fel här men jag tror att det är extremt ovanligt.

Jag råkade ut för att en klämring som jag dragit själv började läcka efter några år. Det visade sig i form av en liten pöl med vatten på badrumsgolvet. Inga problem med det, en åtdragning på klämringen och sen har det varit torrt.

Mitt VA-bolag har precis rotat fram min överasfalterade avstängningsventil i gatan och de tipsade mig om att inte vrida på den själv. Det är inte helt ovanligt att 60 år gamla ventiler går sönder när man vrider på dem, och om jag vrider sönder ventilen så får jag betala utbytet (vilket inte är gratis) men om VA-bolaget vrider sönder den så tar de kostnaden för att gräva och byta ventil.
 
Krilleman
Janus82 skrev:
Om ventilerna vid vattenmätaren inte tätar ordentligt kan du ju gå ut i gatan och bryta vattnet där. Den ventilen brukar använda en vanlig 1/2-tums fyrkants bit som man har i ett vanligt spärrskaft. Det är bara att sätta dit en förlängningsdel och stänga till. En del kommuner tycker kanske inte om att man använder deras kran men hur ska de någonsin få reda på det?
När spindeln går av i stängt läge = Dyrt!
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
och så tillkommer bilavgift och inköpsresor och tankning och 500% på materialet. Håll oss underrättat!
förutfattade meningar.
 
T
RoBo skrev:
förutfattade meningar.
Kanske för VVS, definitivt inte för elektriker.
/Lurad kund
 
Krilleman
Just el & rör verkar det ju inte finnas någon övre gräns för påslag av skojare, bevisligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.