Det fattas en tredje part i denna frågeställning- byggndsnämndens. Varför inte fråga dom.
Varför yra omkring i ett forum som detta.

Tyvärr finns ett populistiskt amatör- drag i alla trådar i forumet som mynnar ut i att man inte fattar varför man inte får bygga som man vill. Beklagligt nog finns samma inställning i riksdagen också.
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Har inte orkat läsa igenom riktigt alla svaren, men det finns väl ytterligare en aspekt på det här.

Brandskyddsregler gör väl att det MÅSTE vara 9 meter mellan byggnaderna? Vill då en granne bygga endast 2 meter från tomtgräns innebär det väl att grannen inte får bygga närmare än 7 meter från tomtgränsen. Har då grannen (vilket det verkar som) en relativt liten tomt kan det innebära problem. Värdet på grannens tomt kan dessutom påverkas negativt. Grannens nej behöver därför inte alls vara på pin kiv, utan kan ha sin högt naturliga förklaring.

Jag vet inte om jag skulle vara jättepigg på att ge mitt gillande som innebär att jag helt plötsligt inte kan bygga närmare än 7 meter från tomtgräns. Anta att fyra grannar runtomkring skulle ställa motsvarande krav. Då blir det helt plötsligt inte mycket byggyta kvar på tomten.
 
Nej det måste inte vara 9m mellan byggnader. Det räcker att man har en vägg med dubbla gipsskivor så klarar den rätt brandklass.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Mikael_L
HobbeL skrev:
.. men det finns väl ytterligare en aspekt på det här.

Brandskyddsregler gör väl att det MÅSTE vara 9 meter mellan byggnaderna? Vill då en granne bygga endast 2 meter från tomtgräns innebär det väl att grannen inte får bygga närmare än 7 meter från tomtgränsen.
Inte helt riktigt. Det måste inte vara 9 meter mellan byggnader, men risker för brandspridning ska beaktas.
Sätt att lösa detta är avstånd mellan byggnader och/eller brandklassning.

Man kan sätta byggnader väldigt tätt, även helt ihopbyggda och nå brandspridningskraven.
Men det komplicerar och begränsar byggandet, framförallt vad det gäller dörrar och fönster.
Väggar är lätta (och billigt) att få i hög brandspridningsklass, dörrar är det värre med och fönster är största (och dyraste) problemet.
 
  • Gilla
HobbeL och 2 till
  • Laddar…
Okej, men då är vi ändå i det läget att det innebär ett potentiellt problem för grannen. Den dagen grannen väljer att bebygga tomten måste han antingen bygga längre in på sin tomt och/eller uppföra en byggnad med särskild brandklassning, vilket troligen dessutom är dyrare.

Jag tycker ju inte att man på pin kiv ska vägra grannar att bygga närmare än 4,5 meter, men tyvärr gör ju brandsskyddsregler många gånger det synonymt med att binda ris åt egen rygg att ge sitt gillande. Man måste förstå det här när man kommer och frågar en granne om tillåtelse.
 
Mikael_L
Ja förutom det rent regeltekniska jag nu tog upp i mitt förra inlägg så håller jag helt och hållet med dig i allt du skrev i dessa två inlägg.

Förutom brandskyddsreglerna så blir ju närheten till den andra byggnaden (utbyggnaden) i sig själv en möjlig begränsning till byggrätten på den smala tomten i ett senare skede.
 
Det som gäller för en fristående huskropp, inte en lägenhet, vid brandklassning så räcker det inte med "dubbel gips"
Dubbel gips, ja, men rätt brandklass, EL 60 i detta fall vilket medför 13 mm gipsskiva GA samt en 15 mm gipsskiva GF vid regelhöjd minst 45 mm.
Eller EL 60 med regelhöjd minst 70 mm med 70 mm isolering av typ stenull, samt 13 mm spån, 13 mm fiber, 16 mm plywood eller 13 mm gipsskiva GA ( enkelskiva i dessa fall)

Kan ha glömt något, samt att det är viktigt med hur långt fästdon sticker in i materialet.....
Så inga "bara dubbla gips"

Mvh P-A
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Även om JAG rent hypotetiskt inte skulle ha nåt emot att grannarna bygger på eller nära gränsen, så kanske kommande ägare har det. Att bara vara bussig "för man vill väl inte vara en surgubbe" tycker jag är naivt. Vet flera bekanta som tror att det normala är att säga ja och underlätta för grannarna att gå emot reglerna för "man vill ju vara schysst". Så att säga ja har ett pris den dagen man säljer.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
(Skrivet av TS)

Oj oj!

Här går man in och skall se om det kommit några tillägg till diskussionen efter mitt första inlägg på sida 2. Och det hade det. :D

Med hela tråden nyligen i minnet tänkte jag klargöra några saker.

Jag har full respekt för grannens rätt att bevaka sina intressen. Jag har rent av dragit slutsatsen att om JAG ägt hans tomt hade jag sannolikt oxå ställt mig tveksam. Med den väsentliga skillnaden att om jag hade ägt den hade jag oxå haft avsikt att bygga. Det jag vacklar kring är om min respekt är tillräckligt långtgående för att acceptera detta rakt av, eller om det skall vara värt att låta tredjepartsinstans (byggnadsnämn) pröva frågan.

Ang. epitet som tillskrivits min granne av flera, dock inte jag, här i tråden vill jag säga att jag inte skriver under på något. Han är trevlig och glad, men han bevakar sina intressen till nivå där jag tycker principer tar överhanden. Men märk väl, JAG tycker.

Vad hade jag då förhoppningar om att få ut av denna tråden?

1. Resonemang kring det moraliska i att gå vidare. Många intressanta bidrag där, tack!

2. Nya tankar på vad som skulle kunna vara värden att förhandla med.

3. Erfarenhetsunderbyggda kvalificerade spekulationer kring sannolikhet att få lov trots förutsättningarna.

4. Kommentarer och eventuella kreativa förslag att ändra min byggnad för att komma runt problemet.

Det har varit intressanta bidrag på alla fronter, så tack för det!

Som en liten komplettering till bakgrundsfakta så finns det en hel del skäl att bygga i just den riktningen, förutom de jag redan nämnt. De är givetvis bara värden som motiverar OSS att bygga så, men kanske är det intressant att ta dela av några med tanke på diskussionerna som kretsat kring dåligt underbyggda planeringar.

* Vid tillbyggnad kommer vi ansluta till kommunalt avlopp. Vår stam in i huset, samt vår trekammarbrunn ligger på norra sidan av huset, och vi kan därmed ta bort gamla, och ansluta nya avloppet utan att gräva på båda sidorna av huset.

* Vi har primärt behov av utökade sovrum. Idag har vi mycket glas i storstugan i söder, och det är alltid 3-4 grader varmare där på sommaren än i sovrummen som redan idag ligger i norr, varför vi enl. gängse praxis gärna placerar sovrum i nordlig riktning.

* Detta är en "baksida" på tomten redan idag, medan andra sidan är mera planerad, har altan samt sol.

* Det är oxå stora höjdskillnader på tomten, och en tillbyggnad i sydlig riktning gör att vi bara får 3m bred "gång" runt huset utan att hamna i en slänt. Här hade givetvis en bild med höjdkurvor varit lämpligt för att utöka förståelsen.

* De höjdskillnader som tomten bjuder har oxå tagits till vara i att tillbyggnaden kommer byggas på en platta i två plan, så att ett allrum för barnen kan finnas med ett skjut-glasparti i markplan, och ett sovrum i loft i övervåning.

Har skissat på planlösning och koncept på detta i ett par år. Även en del konstruktionstekniska detaljer finns hyfsat klara. Men nästa etapp är absolut att ta hjälp av arkitekt för att få till det sista. Dock skall det till en arkitekt som verkligen tillför mervärde, och det är inte lika självklart för mig att alla gör det, som för vissa andra här i tråden.

Ytterligare en sak att tillägga är att tomterna har en ganska exklusiv sjöutsikt. Denna sjöutsikt (samt oxå den tillgång till sjön som båda fastigheterna har) finns i nordvästlig riktning, vilket gör att min granne absolut skulle försöka bygga så långt nordväst på tomten som han skulle få. Alltså är det garanterat endast hans eventuella garage som kan komma att hamna i närheten till min huskropp.

Lägger in några bilder på hur skisserna ser ut som kuriosa. Loftvåningen är en option, det är inte säkert vi får lov på den oberoende av tomtnärhet, men jag drömmer om takbalkongen. Det är ju förhållandevis schematiskt ritat så häng nu inte upp er på detaljer. :)

Får se om det finns något mer att tillägga efter detta. :D
 
  • 3D-skiss av hus med tillbyggnad och omkringliggande terräng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-renderad skiss av ett hus med två våningar och terrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk 3D-skiss av tilltänkt husbygge med två våningar, stor trapp och gräslänt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Luftbild av ett hus med pool och trädgård samt en skiss av en planerad tillbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ccf och 3 till
  • Laddar…
David_Berglund skrev:
(Skrivet av TS)

Oj oj!

Här går man in och skall se om det kommit några tillägg till diskussionen efter mitt första inlägg på sida 2. Och det hade det. :D

Med hela tråden nyligen i minnet tänkte jag klargöra några saker.

Jag har full respekt för grannens rätt att bevaka sina intressen. Jag har rent av dragit slutsatsen att om JAG ägt hans tomt hade jag sannolikt oxå ställt mig tveksam. Med den väsentliga skillnaden att om jag hade ägt den hade jag oxå haft avsikt att bygga. Det jag vacklar kring är om min respekt är tillräckligt långtgående för att acceptera detta rakt av, eller om det skall vara värt att låta tredjepartsinstans (byggnadsnämn) pröva frågan.

Ang. epitet som tillskrivits min granne av flera, dock inte jag, här i tråden vill jag säga att jag inte skriver under på något. Han är trevlig och glad, men han bevakar sina intressen till nivå där jag tycker principer tar överhanden. Men märk väl, JAG tycker.

Vad hade jag då förhoppningar om att få ut av denna tråden?

1. Resonemang kring det moraliska i att gå vidare. Många intressanta bidrag där, tack!

2. Nya tankar på vad som skulle kunna vara värden att förhandla med.

3. Erfarenhetsunderbyggda kvalificerade spekulationer kring sannolikhet att få lov trots förutsättningarna.

4. Kommentarer och eventuella kreativa förslag att ändra min byggnad för att komma runt problemet.

Det har varit intressanta bidrag på alla fronter, så tack för det!

Som en liten komplettering till bakgrundsfakta så finns det en hel del skäl att bygga i just den riktningen, förutom de jag redan nämnt. De är givetvis bara värden som motiverar OSS att bygga så, men kanske är det intressant att ta dela av några med tanke på diskussionerna som kretsat kring dåligt underbyggda planeringar.

* Vid tillbyggnad kommer vi ansluta till kommunalt avlopp. Vår stam in i huset, samt vår trekammarbrunn ligger på norra sidan av huset, och vi kan därmed ta bort gamla, och ansluta nya avloppet utan att gräva på båda sidorna av huset.

* Vi har primärt behov av utökade sovrum. Idag har vi mycket glas i storstugan i söder, och det är alltid 3-4 grader varmare där på sommaren än i sovrummen som redan idag ligger i norr, varför vi enl. gängse praxis gärna placerar sovrum i nordlig riktning.

* Detta är en "baksida" på tomten redan idag, medan andra sidan är mera planerad, har altan samt sol.

* Det är oxå stora höjdskillnader på tomten, och en tillbyggnad i sydlig riktning gör att vi bara får 3m bred "gång" runt huset utan att hamna i en slänt. Här hade givetvis en bild med höjdkurvor varit lämpligt för att utöka förståelsen.

* De höjdskillnader som tomten bjuder har oxå tagits till vara i att tillbyggnaden kommer byggas på en platta i två plan, så att ett allrum för barnen kan finnas med ett skjut-glasparti i markplan, och ett sovrum i loft i övervåning.

Har skissat på planlösning och koncept på detta i ett par år. Även en del konstruktionstekniska detaljer finns hyfsat klara. Men nästa etapp är absolut att ta hjälp av arkitekt för att få till det sista. Dock skall det till en arkitekt som verkligen tillför mervärde, och det är inte lika självklart för mig att alla gör det, som för vissa andra här i tråden.

Ytterligare en sak att tillägga är att tomterna har en ganska exklusiv sjöutsikt. Denna sjöutsikt (samt oxå den tillgång till sjön som båda fastigheterna har) finns i nordvästlig riktning, vilket gör att min granne absolut skulle försöka bygga så långt nordväst på tomten som han skulle få. Alltså är det garanterat endast hans eventuella garage som kan komma att hamna i närheten till min huskropp.

Lägger in några bilder på hur skisserna ser ut som kuriosa. Loftvåningen är en option, det är inte säkert vi får lov på den oberoende av tomtnärhet, men jag drömmer om takbalkongen. Det är ju förhållandevis schematiskt ritat så häng nu inte upp er på detaljer. :)

Får se om det finns något mer att tillägga efter detta. :D
Vem har sagt att du får lägga dig i våra diskussioner om etik, moral, estetiska aspekter, Hyltrans avatar och andra viktiga saker?
Håll dig på din kant och låt oss vuxna sköta detta så skall du se att det blir bra i slutändan.....:D
Otroligt snyggt läge på fastigheten....

Mvh P-A
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
Jag hade ännu mer tråkig situation då grannen byggde stödmur på över två meters höjd med ett plank och garage ovanpå på endast en meters avstånd från tomtgräns; jag har tillåtit nära garageplacering men på den ritning som jag godkände var inte blivande stödmur påvisad! Det finns ett avgörande i Kammarrätten STO 2006 som anger öppet om att ägaren har fått bygglov för två meters hög stödmur i tomtgräns beviljat i efterhand trots att grannen protesterade. Så att det är fritt fram och lagligt att bygga två meter stödmur med två meters plank ovanpå i tomtgräns då jag står på egen tomt med huvudet uppåt för att kunna se himmel. Stödmuren på södersidan han slutit omringning av min tomt av med två meters marknivåskillnad och omvandlat marken till ett dike. Jag fick på egen bekostnad (och med stränga krav på ritning med elevationer i marklov) fylla på marknivå till omgivning och grannens stödmur.Så är det med bygglagstiftning tyvärr. Rättsinstanser inte alltid är tillräckligt kompetenta för att förstå innehållet i klagomål.
 
  • Gilla
Stadsarkitekten
  • Laddar…
Mikael_L
Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag känner inte dig och du är inte min granne därför får du inte låna min bil.

Men om du var min granne och ville bygga något nära min tomtgräns så skulle jag till och med starta en tråd här, för att ta reda på vad jag behöver vet för att underlätta för dig så mycket som möjligt.

[länk]

Om det skulle ligga till på så sätt att jag var emot bygget därför att jag kunde se en relevant nackdel för mig om du byggde på det sätt du önskar. Så skulle jag vara trevlig mot dig och diskutera på så sätt att du inte upplevde att vår relation skulle skadas av ytterligare diskussioner. Jag skulle även vara angelägen om att komma fram till en lösning som gör dig nöjd.
Jag gillar att du visar ett brett register av nyanser och förklarar din syn på saken på ett trevligt vis.

Och visst kan man (jag, du, andra) vara positivt inställd till grannens byggplaner utan att för den skull vara vare sig korkad eller lurad.

Jag själv har t.ex. 3 rågrannar. Om de med tomten bakom garaget ville bygge så skulle det i princip inte röra mig ryggen vad de än byggde, hur nära de än byggde. Inget jag direkt ser, tar inte bort någon sol, betyder inte besvärande insyn osv.
Det är bara en baksida av garaget, att sköta om, som jag själv helst skulle vilja glömma bort. :)

Och är det nu så betydelselöst för mig så skulle det vara ordentligt förmätet att protestera mot några byggplaner. Så jag skulle helt enkelt ge granngodkännande på i princip vilka planer som helst. Det får bli bygglovshandläggaren som får bromsa i så fall.
Möjligen skulle jag försöka förankra att grannen inte skulle motsätta sig ett atterfallshus som kommer bara drygt 3 meter ifrån dennes hörn av tomten (ett par kvm som sticker in innanför de där 4,5 metrarna) ifall jag nu själv givit bifall till något planstridigt.


Mot nästa rågranne skulle jag inte heller ha några större principiella åsikter emot nästan vilken byggnation som helst. Jo kanske en tvåplansbyggnad riktigt nära tomtgränsen då.
Men denne granne och jag har kokat ihop en vansinnig idé om att bygga ihop varsin atterfallare precis på tomtgräns, men det är då detta tillstånd av rågranne 1 skulle behövas.
Jag är dock inte säker på om det var allvarligt menat projekt hos nån av oss, eller om det bara var spånerier i fyllan. ;)


Men mot den tredje rågrannen skulle jag vara generellt restriktiv mot allt som sker vid tomtgränsen, då det påverkar oss både vad gäller uteplats, insyn, utsikt osv.
Vissa lovstridiga saker skulle inte vara några problem, beroende på var, utformning osv. Men vissa placeringar skulle jag inte godkänna (men väl medveten om att byggnadsnämnden ändå kan ta beslut i strid mot min och DP's vilja).



Så på detta vis vill jag bara belysa att jag ingalunda är någon hemsk paragrafryttare.
Och slutligen då, om jag var ägare av TS grannes tomt så skulle jag själv säga blankt nej till de byggplaner som beskrivits i denna tråd. Om jag inte skulle få något riktigt ordentligt värdefullt i utbyte.
Detta för att den tomten drabbas mycket svårt av grannhus som kommer närmare tomtgränsen.
 
Redigerat:
Mikael_L
Vore jag denne granne så skulle jag alltså motsätta mig byggande nära tomtgränsen, ty den tomten är endast 21,5 meter bred och rombformad. Så vill man ha ett 8 meter brett hus så kan det troligen inte bli mer än max 10 meter långt, dvs 80 kvm. Går det inte att få bygglov för närmare tomtgränser än 4,5 meter blir ett mot gatan gavelställt hus enda rimliga möjligheten, och inga som helst frihetsgrader för placeringen.
Alla grannbyggnader kommer vara där de kommer vara gentemot huset, själv kan man inte förändra placeringen det minsta.

Så jag skulle se byggnation närmare tomtgränsen som myyycket problematiskt.
Dels brandskyddsbestämmelser, dels att byggnader kommer nära det egna huset och slutligen för att om granntomterna inte har hus så nära tomtgränsen så ökar möjligheterna att själv få genom ett bygge som hamnar närmare tomtgränsen. :)
*Hehe*, hör vilken dubbelmoral, vill inte godkänna bygge närmare tomtgräns, men vill själv nyttja detta. ;) . Men ärligt talat, det är ju den idiotiskt smala tomten som behöver nyttja lite undantag, inte den tomt som åt andra håller har lika mycket plats över som vad den smala tomten är bred.


Så jag ifrågasätter starkt varför den som har så oerhört mycket byggbar yta åt andra hållet på sin egna tomt prompt ska bygga ut åt andra hållet och bryta mot regler och inkräkta på granntomtens byggmöjligheter.
Och jag tror faktiskt att byggnadsnämnden (och länsstyrelsen) skulle tänka lika.
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ett bygglov lär ju behövas för utbyggnaden.

Bygglovshandläggaren/byggnadsnämnden kan ju godkänna utbyggnad närmare tomtgräns än 4,5 meter även om grannen motsätter sig det.
Ja de kan ju också neka bygglov även om grannen inte har några invändningar.

För att kolla detta behöver man ju inte inhämta något granngodkännande, BN kommer ju ändå göra ett grannehörande.
Men visst, är man redan överens om byggplanerna med grannen så ökar det ju trots allt chansen till bygglov.



Vill du få grannen på din sida så gäller det nog helt enkelt att erbjuda något tillräckligt bra.
Själv skulle jag med den tomten vara mottaglig för ett argument att mitt egna framtida hus (eller någon framtida ny ägare) får placeras mot tomtgränsen, eller åtminstone riktigt nära. Ett sådant löfte gör ju husplacering betydligt mer flexibel och tomten därmed mer värdefull.

Nu vet jag inte om det går att fixa någon garanti för en sådan framtida möjlighet.
Om man avtalar mellan personer så faller väl det bort så fort någon part sålt sin fastighet.
Jag vet inte om det går att skriva något typ servitut, så löftet följer med fastigheterna istället.
Och slutligen har man väl ändå aldrig någon garanti för vad en bygglovshandläggare i framtiden kommer besluta. Bygglovet kan ju som sagt nekas även om parterna är överens.
 
Det är fantastiskt så mycket kunskap och inspiration som sprids på forumet. Men ärligt talat, det är ofta det kommer inlägg som helt saknar verklighetsanknytning, så tillvida att det redan avhandlats.

I denna tråden är det framförallt 2 saker som poppar upp lite då och då.

- Flytta hela huset. Nej, det går inte eftersom det är en utbyggnad och huset redan finns.

- Brandskydd, TS har redan tagit upp att han är beredd att vidta de åtgärder som krävs för att brandklassa sin fasad så att det inte blir ett potentiellt problem för grannen.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.