Tjena!

Är nu sugen på att inskaffa mig en ny grill inför nästa säsong så köper mig en på rean som borde starta snart?
Jag har kört kol nu i cirka 3 år. Det är sjysst men det tar sån tid. Så nu får det bli en gasol!

Vilket märke ska man köra på? Weber är dubbelt så dyrt som Landmann men fått känslan att Weber är mer kvalitet än Landmann? Ska jag nu köpa en ny så ska den hålla, inte rosta sönder.

Tack!
Jacob
 
Min Weber har stått ute utan täckning nu i snart 6 år och den fungerar lika bra nu som för 6 år sedan...
Gallret behöver jag byta nästa år.
Tändaren tar jag dock in till vintern (p.g.a batteriet)
 
Weber utan tvekan. Kåpor i pressgjuten aluminium, brännare i rostfritt, galler av gjutgods.
Landmann är "agronomferrit" rakt igenom, rostar upp på ett par år. Plåtkåpor som rostar, brännare som rostar, gallret har ett tunt kromskikt på material som rostar, kromet släpper då och man sitter och funderar på vad det är som knastrar i biffen...
 
A
Jag har haft båda märkena, både gasol och kol. Weber är enligt mitt tycke ljusår bättre än Landmann. Rostar mindre, lättare att bygga ihop, bättre genomgående kvalitet, läcker inte lika mycket. Min Landmann-gasol höll två år, min första Webergasol bytte jag ut efter 12 år, för att jag ville ha en ny, inte för att den var slut.
 
Min Landmann gasol är +8 år, har bytt brännarna för att det är skit-gjutjärn. I övrigt helt ok, imponerad av att de emaljerade stekhällarna inte har några skador. Tror de nya brännarna är bättre, ser emaljerade ut.
 
KristinaRT
Vi har en Weber, vilken vi köpte efter att ha varit runt och kännt på flera olika märken. Vi tyckte Landmann kändes en smula "rickiga", som att överdelen var tung och ben och gångjärn till locket inte riktigt rätt dimensionerade. Webergrillen är tung, men väldigt stabil och när vi rengjorde den härom dagen var vi klart imponerade över hur bra ytorna var under smutsen :)
 
Weber är dubbelt så dyr men håller mer än 3 gånger så länge.
Jag bytte min förra Weber efter 15 år mot en nyare modell och fick 1500 kr betalt för den så den behåller sitt andrahandsvärde rätt bra.
 
Weber, inget snack om saken!
 
K
Köpte en Landman avalon till sommaren - 18.
Locket är rostfritt och gallret i gjutjärn, det är väl det som ser bra ut.

Brännarskydden har rostat och klackarna dom ligger på i grillen är nästan helt genomrostade på sina ställen.

Övriga grillen är mattlackad vilket gör att minsta fettfläck syns och går inte att få bort, så den ser tråkig ut i färgen trots högtryckstvätt med rengöringsmedel.

Kan tyvärr inte rekomendera denna grillen till någon. En grill som kostar 7000 ska inte se ut som den är tio år på två säsonger.
 
F
Weber är helt klart överlägsen en Landman men även Weber har gått ner sig en del. Jämförde en Genesis 310?? I butik med vår Genesis 330 som vi haft i många år och det är ingen tvekan om att dom har tappat i kvalitet. Saker som jag verkligen uppskattar på min Genesis är pressgjutet lock och balja.

Idag hade jag inte betalat så mycket för en ny Weber. Jag hade kollat på Napolen om det skall vara premium och Bluegaz om det skall vara mest för pengarna. Jag tror en Bluegaz Z1 är jäkligt bra grill för pengarna.
 
K
Plåten som brännarskyddet ligger på är helt upprostad efter två säsonger på min landmann. Köpt på hornbach 2018.
Hade jag haft kvar kvittot hade jag reklamerat grillen. Rostad plåt och brännarstöd inne i en grill, synliga skador och avlagringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lucky2015
J Jacob87 skrev:
Tjena!

Är nu sugen på att inskaffa mig en ny grill inför nästa säsong så köper mig en på rean som borde starta snart?
Jag har kört kol nu i cirka 3 år. Det är sjysst men det tar sån tid. Så nu får det bli en gasol!

Vilket märke ska man köra på? Weber är dubbelt så dyrt som Landmann men fått känslan att Weber är mer kvalitet än Landmann? Ska jag nu köpa en ny så ska den hålla, inte rosta sönder.

Tack!
Jacob
Har haft b.la Jamie Oliver och Landmann. De rostade sönder på nolltid och jag tyckte effekten var dålig. Köpte då en Weber, säger bara wooow. Äntligen en riktig grill! Tveka inte att de är dyrare, du har tillbaka de pengarna i slutändan på mycket längre livslängd. Det är kvalité rakt igenom på Webergrillarna.
 
F
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Har haft b.la Jamie Oliver och Landmann. De rostade sönder på nolltid och jag tyckte effekten var dålig. Köpte då en Weber, säger bara wooow. Äntligen en riktig grill! Tveka inte att de är dyrare, du har tillbaka de pengarna i slutändan på mycket längre livslängd. Det är kvalité rakt igenom på Webergrillarna.
Tycker att Weber idag håller anmärkningsvärt lägre nivå än för 7-8 år sen faktiskt. En Weber är idag klart överprisad med tanke på kvaliten. Men att köpa en Landman är verkligen att elda upp pengarna.
 
Lucky2015
F fsn skrev:
Tycker att Weber idag håller anmärkningsvärt lägre nivå än för 7-8 år sen faktiskt. En Weber är idag klart överprisad med tanke på kvaliten. Men att köpa en Landman är verkligen att elda upp pengarna.
Jämför du då de med Webers billigare grillar eller de dyrare? Eller anser du att kvaliten är sämre rakt igenom oavsett modell?
 
F
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Jämför du då de med Webers billigare grillar eller de dyrare? Eller anser du att kvaliten är sämre rakt igenom oavsett modell?
Gfenerell sämre skulle jag säga men eventuellt att kvaliten är bibehållen på Summit, har inte tittat på den då jag tycker den är utanför budget. Genesis som tidigare var bra kvalitet har tokrasat och Spirit med tror jag även om den var lägre redan från början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.