Hej
Jag bygger mitt andra hus nu. Första var nyckelfärdigt men nu bygger jag ett egenritat hus med delad entreprenad. Fått hjälp av arkitekt och en husfirma står för bygget (pre-cut) av huset men projekterar själv med geoteknisk undersökning, markarbete, grund, kök, golv m.m. Gör inget arbete själv förutom allt planerande och tar in offerter från olika firmor. Man märker ganska fort att det finns stora pengar att spara in på flera dyra moment.

Fungerar fantastiskt bra och priset blir Ok även det. Flyttar in om 6 veckor.

/Lasse
 
  • Gilla
Panelmannen och 1 till
  • Laddar…
Lasse_D skrev:
Hej
Jag bygger mitt andra hus nu. Första var nyckelfärdigt men nu bygger jag ett egenritat hus med delad entreprenad. Fått hjälp av arkitekt och en husfirma står för bygget (pre-cut) av huset men projekterar själv med geoteknisk undersökning, markarbete, grund, kök, golv m.m. Gör inget arbete själv förutom allt planerande och tar in offerter från olika firmor. Man märker ganska fort att det finns stora pengar att spara in på flera dyra moment.

Fungerar fantastiskt bra och priset blir Ok även det. Flyttar in om 6 veckor.

/Lasse
Storlek?
Vad har du för peng på bygg, el, vvs, grund/mark, måleri men framför allt material?
 
  • Gilla
Sudden1971
  • Laddar…
Vi byggde ett mellanting mellan prefab och lösvirkehus.
Hus två plan ca 170 m2
Fristånde dubbelgarage ca 60 m2
Uterum med gjuten platta och samma tak som på övriga byggnader ca 30 m2
För huset så landade offerten på nyckelfärdigt på 3,3 för huset samt 0,7 för garaget.
Det är med hög standard, välisoleradeväggar och tak, bergvärme, ftx aggregat mm. Men att jämföra kostnademellan två olika hus säger inte så mycket då det så klart går att bygga mycke billigare (eller dyrare) om man så vill, handlar bara om prioritering och avvägning mellan driftkostnad och byggkostnad.

Vi valde i alla fall att dela upp i flera olika entreprenader och var i princip själva totalentreprenör. Vi har själva ritat upp huset och sedan har en erfaren konstruktör ritat upp allt i 3d cad, dimensionerat och gjort tillverknings och måttsättningsritningar. Har köpt färdiga väggblock från en leverantör, takstolar från en annan osv. Hade många kontakter i branschen och kunde därför köpa mycke material direkt från leverantörerna istället för hos byggvaruhandeln.

Vi höll all arbetsledning själva och köpte i princip allt hantverk på rörligt pris och la istället fokus på att få rätt hantverkare som gjorde jobbet då vi tror det blir billigare och bättre.

Jämfört mot nyckelfärdigt blev detta drygt 1 miljon billigare. Man ska dock inte underskatta arbetet det kräver. Vi började planera ett drygt år innan vi startade bygget. Skulle bedöma att vi la ner ca 1000 timmar tillsammans på kvällar och helger under den tiden.

Ca 4 månader ägnade vi åt att skissa olika husmodeller enplans, två plan, vinkelhus mm, sätta oss in i bygglovsregler och sis standarder. Sen var det ytterligare 4 månader med att ta in offerter från leverantörer både nyckelfärdigt, stomrest och även göra egna kalkyler på det hus vi hade valt. När vi sedan beslutade oss för att köra egen projektledning så användes resterande tid fram till byggstart att granska ritningar från leverantörer, mängda material, göra alla 1000 val som ska göras på dörrar, golv, handtag, kulör på väggar, modell på takplåt, mm.

Under byggtiden var vi ute på bygge varje dag så åtminstonde en i familjen bör gå ner i tid för att kunna vara ut på plats någon timme varje dag. Helst på morgonen 07-08.

Leverantörerna har så klart ett påslag föri administration, arbetsledning och vinst. Den kostnade går att komma undan om man kör själv, men får man inte rätt pris på materialet så kommer den ätas upp. Byggföretagen har på många produkter priser som är 20-60 % under listpris hos leverantören. Köpte exempelvis fönster via en byggare jag känner, detta var halva priset jmf med exakt samma fönster hos bygghandeln.
 
  • Gilla
Sylvestris och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.