Hallå,

har gått och fnulat på hur man ska kunna få till snygga rabattkanter till trädgården, finns ju att köpa typ Rappnes kant och liknande, men tycker att det kostar för mycket om man vill ha en större mängd.

Så jag fick en idé, man köper plåtark på biltema och klipper till "remsor" som man sedan svetsar på korta bitar av armeringsjärn för att fixera kanten i rabatten, lite beroende på hur höga kanter man gör så kan man ju få ut 3-5 st á 1m för lägre pris än en "Rappnekant".

Problemet är att jag aldrig rört en svets... Har försökt läsa lite om alla olika MIG, TIG och MMA och så vitt jag förstått så går MMA bort när det handlar om så tunn plåt, 1,2mm. Eller?

Jag har två "alternativ" som jag funderat på, antingen lägger man armeringsjärnet på plåten och svetsar på vardera sida, eller så tar jag upp ett "mellanrum" i toppen av järnet där man sänker ner plåten i och därefter lägger en liten svetsfog.

Skulle det funka med Julas gaslösa MIG att fästa armeringsjärnen på plåten utan att bränna igenom?

Jag har inga krav på att det ska vara snyggt, endast att det ska sitta fast.

Kanten i fråga: https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/gräskant-cofa-rappne-570012000
 
Jag tycker att du googla mekanisk verkstad och din ort, åker dit och får det proffsgjort skräddarsytt.

Du får exakt den plåt du vill ha, klippt med tiondels precision. Svetsningen tar tio minuter bokstavligen om du kommer med renslipade (ej rostiga) armeringsjärn vid svetspunkterna.

Alternativt gör du din metod två, ett urtag med vinkelslip i armeringsjärnen, sen kan du borra genom järn och plåt sen låser du med en skruv
 
Har du aldrig svetsat tidigare kommer du enklast igång med en MIG men det blir att öva en del först!
MAG kan också gå (billigare) men gasflaskorna är rätt dyra till både MAG och MIG. MAG kan du dock köra med kolsyra bara.
Men som Peter tipsar om ovan, kolla med en lokal metallfirma vad de vill ha för jobbet
 
Mm, men då får jag ju inte leka med en svets... Lite av charmen är ju att man gör det själv. Visst, de första kanske inte blir snyggast i världen men efter ett tag.. Sen vill jag i framtiden även göra odlingslådor i plåt som blir sådär härligt rostiga och fina, ska man leva ut det varje gång så blir ju kostnaden säkert mer än att åka till K-rauta och köpa en kant och då faller hela konceptet...
 
Och ett par tips på vägen:
Köp en svetsmask som bländar av automatiskt!
Titta ALDRIG på svetslågan utan mask!
På med långärmat, täck nacke/hals och ordentliga svetshandskar!
(Man blir rejält solbränd! På riktigt!)
Knacka ALDRIG slagg utan skyddsglasögon!
 
anders07 skrev:
Har du aldrig svetsat tidigare kommer du enklast igång med en MIG men det blir att öva en del först!
MAG kan också gå (billigare) men gasflaskorna är rätt dyra till både MAG och MIG. MAG kan du dock köra med kolsyra bara.
Men som Peter tipsar om ovan, kolla med en lokal metallfirma vad de vill ha för jobbet
Övning har jag inget emot, det är ju bl.a. det som är roligt, att få lära sig något nytt genom att öva.

Jag ser det även som att jag i framtiden kan ha nytta av en grundläggande svetskunskap, man vet ju aldrig när andan faller på ;)

Men principen att lägga ett armeringsjärn (rengjort) på plåten och sen typ punktsvetsa fast den borde funka?
 
anders07 skrev:
Och ett par tips på vägen:
Köp en svetsmask som bländar av automatiskt!
Titta ALDRIG på svetslågan utan mask!
På med långärmat, täck nacke/hals och ordentliga svetshandskar!
(Man blir rejält solbränd! På riktigt!)
Knacka ALDRIG slagg utan skyddsglasögon!
Säkerheten är någon som jag aldrig (nåja) tummar på, men bra tips!
 
Tänk på att rappnekanten är 3 mm tjock
Biltema har 1,2 mm tjock plåt och med vad hade du tänkt klippa den med? Handsax?

1,2 blir nog lite sladdrigt, och vasst om någon ramlar. Behövs nog flera pinnar isf.

Protte
 
Du skall väl ha corten plåt. Vanlig stålplåt blir inte långlivad nedstucken i marken
 
Angående svetsblänk och varför det är viktigt att skydda sig. Jag gjorde roster till vedpannan av 16mm armeringsjärn, svetsade i en halvtimme iförd kalsonger. Fick en härlig kräftbränna på låren, så hädanefter så skyddar man hud och ögon noga!
 
3 mm håller nog tillräckligt länge men 1,2 kanske 5-10 år.
Wiij trädgårdar tror jag har 10-12 mm och det är länge sedan det var gjort.

Rappne väger nästan 3 kg så bara materialet kostar nog en 50-60 spänn.
Protte
 
prototypen skrev:
3 mm håller nog tillräckligt länge men 1,2 kanske 5-10 år.
Wiij trädgårdar tror jag har 10-12 mm och det är länge sedan det var gjort.

Rappne väger nästan 3 kg så bara materialet kostar nog en 50-60 spänn.
Protte
Om 5-10 år har vi nog antingen flyttat eller gjort om trädgården, om vi pratar den livslängden så duger det för mig. Det med vassa kanter var iofs en bra poäng, vi har ju barn och djur... Hm, cortenplåt verkar ju lite mer ändamålsenligt, dock dyrare..

Jäkla gissel sånt här, man vill ju komma undan billigt och göra det själv, i slutändan köper man dyrt material, gör fel och sen svär man och åker och köper en rappnekant ;)

I mitt huvud hade jag tänkt att klippa plåtarken med sax och sen svetsa lite snabbt, men det kanske kräver lite mer tankearbete kring detta.
 
Med vanlig plåtsax går det inte att klippa!
Det blir väldigt hackigt och fult, du måste ha ett kapbord eller riktig plåtkap.
 
Tycker det överdrivs lite med svårigheten att svetsa. Snygg svetsar som tål att röntgas ja visst. Men plåt på ett armeringsjärn kom igen. Fäll ner masken och dra lite kanske se en film på youtube hur du ställer in svetsen på ett ungefär. Mer behövs inte. Vilken billigt skitsvets som helst kan göra det du behöver. Köp något billigt och prova. Det är så man får ett intresse. Tycker du det är roligt så köper du kanske något bättre senare. Lycka till. Ps köp en vinkelslip också annars blir det svårklippt.
 
  • Gilla
ironpower
  • Laddar…
Hm.. problemen hopar sig. Har hittat ett företag som säljer cortenplåt i färdigklippta längder om 3m, problemet är att frakten är enorm. Ingen som vet om man kan, som privatperson, köpa cortenplåt i stockholm, gärna söder om stan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.