Frånlufts återvinning ger en del på brine tempen även om inte borran är underdimensionerad ca 1,5-2 grader på vintern lite mera under sommaren i mitt fall men det är ofta en för dyr åtgärd om man inte har dålig vent och därmed får dubbel nytta av åtgärden.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Jag vill påstå att det inte gör någon som helst skillnad att återladda borrhålet. Solinstrålningen är i runda slängar 1000 kWh/år och kvm, Solen tillför således 10-multiplar mer energi bara på en liten villatomt jämfört med vad man kan återföra från frånluften. Har man dessutom ett bra borrhål med vattenrörelser (vilket TS inte verkar ha) så försvinner energin direkt.

Däremot kan det som sagt ibland vara en god ide att använda frånluften för att avlasta borrhålet i installationer med underdimensionerat borrhål.
Ja, det var väl det sistnämnda som diskuterades tidigare i tråden och alternativet solvärme nämndes aldrig.
Förvisso kan du få hur mycket värme som helst från solvärme beroende på hur stor anläggning du har (=vill kosta på dig) men mycket begränsat värmeproduktion under vintermånaderna när du behöver värmen som bäst.

Att det inte är obetydlig värmetillförsel från växlad värme från ventilationsluft till slinga har jag själv kunnat konstatera, i egen anläggning. Bara det faktum att brinen i slangen blir uppvärmd gör mycket.
Att det sedan eventuellt blir dålig verkningsgrad pga strömmande omkringliggande vatten är mycket möjligt, men det är ju inte en vattenfors vi pratar om.

Verkningsgraden blir ju noll om man låter kråkorna få del av vent. värmen istället ;)
 
Redigerat:
Rörligt grundvatten för mycket snabbt bort ev värme som man försöker lagra i berget, MEN det har den fördelen att det hela tiden tillförs nytt "varmt" vatten till borrhålet så att man kan plocka ut betydligt mer värme än om grundvattnet står stilla. Har man rörligt grundvatten finns det knappast någon vits med att leda ner någon återvunnen värme. Vill man i alla fall återvinna energin i frånluften kan man med fördel montera ett FTX som återvinner ca 2 - 3000 kWh per år. Lite mer i norra landet och lite mindre i sydligaste delarna.
 
smurfen72 skrev:
Frånlufts återvinning ger en del på brine tempen även om inte borran är underdimensionerad ca 1,5-2 grader på vintern lite mera under sommaren i mitt fall men det är ofta en för dyr åtgärd om man inte har dålig vent och därmed får dubbel nytta av åtgärden.
Ja, vinsten är tvåfaldig, om man nu har självdrag så blir det bättre inneluft och pratar vi nyare hus så är mekanisk ventilation ett krav.
Självdrag är inte längre godkänt på nyare hus.
 
elmont skrev:
Rörligt grundvatten för mycket snabbt bort ev värme som man försöker lagra i berget, MEN det har den fördelen att det hela tiden tillförs nytt "varmt" vatten till borrhålet så att man kan plocka ut betydligt mer värme än om grundvattnet står stilla. Har man rörligt grundvatten finns det knappast någon vits med att leda ner någon återvunnen värme. Vill man i alla fall återvinna energin i frånluften kan man med fördel montera ett FTX som återvinner ca 2 - 3000 kWh per år. Lite mer i norra landet och lite mindre i sydligaste delarna.
Ja, men har det inte kostaterats i andra trådar att just en FTX-anläggning är ett dyrt system i f.h.t installationskostnader/driftskostnader/energibesparing?

Eller har jag missförstått :confused:
 
Det kostar en slant men ger ett betydligt behagligare klimat inomhus så det går inte att direkt att jämföra med ett frånluftaggregat. Och som jag skrev så kan en frånluftsmodul vara helt verkningslös om man har rörelser i grundvattnet. Så det är som alltid inte svart eller vitt utan det beror på en mängd olika omständigheter vad som är bäst så "konsten" är väl att veta hur man ska värdera dom olika parametrarna, för det är som sagt aldrig så enkelt som man skulle önska.
 
elmont skrev:
Rörligt grundvatten för mycket snabbt bort ev värme som man försöker lagra i berget, MEN det har den fördelen att det hela tiden tillförs nytt "varmt" vatten till borrhålet så att man kan plocka ut betydligt mer värme än om grundvattnet står stilla. Har man rörligt grundvatten finns det knappast någon vits med att leda ner någon återvunnen värme. Vill man i alla fall återvinna energin i frånluften kan man med fördel montera ett FTX som återvinner ca 2 - 3000 kWh per år. Lite mer i norra landet och lite mindre i sydligaste delarna.
FTX skulle jag installerat om det vore möjligt men det räcker bra med rördragningen för frånluft aggregatet. Eftersom jag kört först utan och sen med återvining vet jag att det ger några grader högre brine temp.
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
FTX skulle jag installerat om det vore möjligt men det räcker bra med rördragningen för frånluft aggregatet. Eftersom jag kört först utan och sen med återvining vet jag att det ger några grader högre brine temp.
Instämmer, och det har stor betydelse för kompressorns dritstid och verkningsgrad. :)

Och när det gäller FTX- kontra bara frånluftsvent. så uppfattar jag det som att TS bor i ett gammalt hus.
Att installera FTX i ett nytt hus må väl vara ok, men kan bli mycket dyrt i ett gammalt, ja kanske rent av omöjligt om det inte är inplanerat och förberett redan när huset byggdes.
 
Redigerat:
Det är lätt att räkna på om man så önskar, ett FTX ger ju max ca 3000kWh i "vinst"/år och varje grads högre temp på brine ger ca 2 % i "effektökning" så 2 grader varmare brine borde sänka förbrukningen med ca 4%. Förbrukar man då 10 000 kWh "vinner" man ca 400 kWh/per år. Nu har jag inte räknat utan bara"spånat" lite så naturligtvis är det bara på ett ungefär.
 
roland53 skrev:
Ja, det var väl det sistnämnda som diskuterades tidigare i tråden och alternativet solvärme nämndes aldrig.
Förvisso kan du få hur mycket värme som helst från solvärme beroende på hur stor anläggning du har (=vill kosta på dig) men mycket begränsat värmeproduktion under vintermånaderna när du behöver värmen som bäst.
Jag pratar inte om solenergianläggningar, bergvärme är ju en indirekt form av solenergi. Det är ju solen som laddar berget med värme under sommaren ;). Och i det förhållandet är det också att "elda för kråkorna" att cirkulera frånluftsvärmd brine sommartid. Det är populärt uttryckt, "som en piss i Misisippi".
 
Man glömmer ofta att frånlufts agget drar en del ström också mitt går rätt snålt med lågenergi cp så jag kanske spar nån krona men det är inte många. Sen tror jag inte komforten vore bättre med ftx visst får man filtrerad luft då men tror knappt skillnaden märks.
 
mexitegel skrev:
Jag pratar inte om solenergianläggningar, bergvärme är ju en indirekt form av solenergi. Det är ju solen som laddar berget med värme under sommaren ;). Och i det förhållandet är det också att "elda för kråkorna" att cirkulera frånluftsvärmd brine sommartid. Det är populärt uttryckt, "som en piss i Misisippi".
Varför skulle det vara att elda för kråkorna min cp drar 10 watt har inte räknat vad det blir på en sommar men vv ska vi ju ha så en del bör det göra när brine ligger mellan 3-5 grader varmare på sommaren.
 
L
mexitegel skrev:
Jag vill påstå att det inte gör någon som helst skillnad att återladda borrhålet. Solinstrålningen är i runda slängar 1000 kWh/år och kvm, Solen tillför således 10-multiplar mer energi bara på en liten villatomt jämfört med vad man kan återföra från frånluften. Har man dessutom ett bra borrhål med vattenrörelser (vilket TS inte verkar ha) så försvinner energin direkt.

Däremot kan det som sagt ibland vara en god ide att använda frånluften för att avlasta borrhålet i installationer med underdimensionerat borrhål.
Ja, det är rätt. Vill bara påpeka att borrhål eller temperaturen i berget, tydligen inte är direkt beroende av solens uppvärmning. Det kommer även värme nerifrån jorden.
 
Dessutom slipper man kallraset som nästan alltid finns med frånluftsaggregat, jag har två söner med likvärdiga hus i det ena FTX och i det andra frånlufts VP och det är ingen tvekan på skillnader i luftkvaliteten. Men det upplever man naturligtvis inte om man bor i "systemet" för då tycker man att det är bra oavsett hur det är.
Om det du skriver innebär att du påstår att dom olika ventilationssystemen är likvärdiga så tror jag att det är ett försök från dig att rättfärdiga dit val i första hand och att objektiviteten kanske kommer lite längre ner på skalan.
Ps
Och sedan handlade det lite om ev rörligt grundvatten, har man det så ger en frånluftsmodul i princip inget, med ett FTX har ju det ingen som helst betydelse.
 
Redigerat:
elmont skrev:
Det är lätt att räkna på om man så önskar, ett FTX ger ju max ca 3000kWh i "vinst"/år och varje grads högre temp på brine ger ca 2 % i "effektökning" så 2 grader varmare brine borde sänka förbrukningen med ca 4%. Förbrukar man då 10 000 kWh "vinner" man ca 400 kWh/per år. Nu har jag inte räknat utan bara"spånat" lite så naturligtvis är det bara på ett ungefär.
Ja, i min anläggning så vill jag påstå att brinetempen skiljer sig 3-8 grader beroende på årstid. (södra sverige)

Att 2 gr varmare brinetempen skulle innebära sänkt förbrukning på 4 % kan du gärna få utveckla lite mer, men inte att förglömma i sammanhanget är att varmare brinetempen, oavsett temp, innebär kortare kompressortid och därmed längre livslängd, detta bör man ha bakhuvudet även om det är svårt att sätta ett pris på det i kronor och öre vid investeringstillfället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.