Hejsan

Jag står i startgropen för att byta från värmepump till värmeväxlare för att värma poolen. Planen är att koppla in värmeväxlare på elementslingan. Sedan reglera temperaturen med en precisiontermostat.

Mina funderingar är om det kan bli tillräckligt varmt. Dvs räcker värmen i elementsystemet för att värma poolen. Jag strävar efter ca 30grader från maj till och med september.

Är det storleken på värmeväxlaren som kan avgöra det?
Är fjrrvärmen tillräckligt varm på sommaren?
 
på elementslingan? Har du värme på där på sommaren menar du?
Har ingen aning i övrigt, det känns dock som en extremt dyr lösning då alla skriver att fjärrvärme är så dyrt. Det måste gå en fasligt massa kilowattimmar för att värma en skapligt stor pool och dessutom ha den varm hela tiden........
 
Fjärrvärmen är alltid varm nog, men däremot är ofta utgående temp i radiatorslingan lägre än 30 på sommaren.

Hela idén behöver kollas, det kanske inte är görbart.
 
Fjärrvärmen är extremt billig på sommaren. Väldigt mycket billigare än elen.

Om temperaturen i elementslingan inte räcker, kan man då ta värme från varmvattnet?
 
nu vet jag inte hur stor pool du har men jag kan livligt föreställa mig att effektbehovet av att hålla en större pool på runt 30 grader är i storleksordningen av behovet för ditt hus om inte mer så man lär nog ha en separat värmeväxlare enbart för poolen kopplad på fjärrvärmen. Jag har lite svårt att tro att enbart radiatorkretsens kapacitet räcker för att värma en pool.
 
Hemma styr reglercentralen för radiatorslingan så att den inte värmer dagtid från ca maj till ca oktober, dygnet runt från ca halva juni till ca augusti, exakta "tider" styrs av utetemperaturen, rumstemperaturen & framledningstemperaturen. Reglercentralen stänger t.o.m. av cirkulationspumpen när den inte har kallat på någon värme under en viss tid.

Vad är huvudanledningen till att du vill skippa (luft/vatten)värmepumpen?

Har du funderat på solfångare?
 
Vill inte lägga solfångare på taket. Inte snyggt och har en värmepump som inte har tillräckligt effekt. Så behövde antingen ny värmepump eller värmeväxlare. Eftersom jag betalar 15öre/kw för fjärrvärmen så fick det bli det.

Men tipset är att stänga av radiatorslingan under poolsäsongen, ungefär?
Ska kolla på den iden.
 
men problemet är väl fortfarande att du inte kan ta redan reglerat vatten och tro att man ska få ut nån effekt av det. Har du 30 gradigt vatten ut på elementen på sommaren så kanske effekten istället blir att din pool och värmeväxlare blir ett ac aggregat för inomhustempen istället då kallvattnet i poolen kommer att kyla ner radiatorkretsen.
 
Det borde gå att koppla in en till shuntgrupp på värmeväxlaren som går till poolen.
Låt radiatorkretsen vara orörd.

Protte
 
D
Stefan1972 skrev:
Jag har lite svårt att tro att enbart radiatorkretsens kapacitet räcker för att värma en pool.
Varför skulle det vara något problem? Det finns ju många som använder sin vanliga värmepump (som är dimensionerad för att täcka värmebehovet i huset på vintern) till att värma poolen med. De är ju för det mesta inte kraftigare dimensionerade än en vanlig fjärrvärmeväxlare. Tvärtom så har ofta fjärrvärmeväxlarna ganska bra kapacitet eftersom kostnaden för stor kapacitet (större VVX) är tämligen låg.
 
DIY_freak skrev:
Varför skulle det vara något problem? Det finns ju många som använder sin vanliga värmepump (som är dimensionerad för att täcka värmebehovet i huset på vintern) till att värma poolen med. De är ju för det mesta inte kraftigare dimensionerade än en vanlig fjärrvärmeväxlare. Tvärtom så har ofta fjärrvärmeväxlarna ganska bra kapacitet eftersom kostnaden för stor kapacitet (större VVX) är tämligen låg.
tja de kanske då inte använder sig av radiatorkretsen som värmebärare? Har man en egen värmepump så har man troligen utgångar för lite fler applikationer än enbart radiatorerna. En värmeväxlare för fjärrvärme har ju sällan de finesserna. Jag är ingen expert på området, långt därifrån men jag föreställer mig iallafall att man lär upp i iallafall 60-70 gradigt vatten in i värmeväxlaren.
 
D
Men att koppla förbi radiatorkretsen var ju ett separat problem och har ju inget med fjärrvärmeväxlarens kapacitet att göra, som du var inne på.
 
Men är det med säkerhet ni säger att det alltid är 30grader i elementslingan.

Blir svårt att koppla in något mer på fjärrvärmen. Det prisförslag jag fick från öresundsskraft låg på 16.000kr
 
Några kranar på värmeledningen som väljer mellan element och pool och stoppa in utegivaren i frysboxen (går säkert att lura styrcentralen med fasta motstånd eller en potentiometer isf boxen)

Det är INTE alltid 30 grader i elementslingan, på sommaren när det är varmare ute än inne så släpps det inte ut någon värme alls, på vintern kan det vara både 40 och 50 grader om det är riktigt kallt ute.

Här i Umeå är fjärrvärmen 70 - 100 grader beroende på årstid och effektbehov.

Protte
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.