Ikea har utan att tveka sålt en gashäll med munstycke som INTE fungerar i Stockholm.
Reservdelsfirman har gått i konkurs.
Osv.

Allt är skit.

Nån som vet var man får tag på ett munstycke till en Ikea/Whirlpool-gashäll (G110)?
 
Menar du att alla lägenheter i Stockholm med gas skulle ha samma avslutning i köket? Varför måste du köpa delar via hälltilverkaren? Det låter som att du bör kontakta någon som har kan hjälpa dig med detta istället för att pilla själv.
 
Grejen är att Ikea inte tillhandahåller munstycket som krävs när man köper hällen.
Den auktoriserade gasinstallatören hänvisar till leverantören (Ikea) då de INTE heller har munstycket.
Och tillverkaren av hällen (Whirlpool) säger att munstycket är slut och inte går att beställa.

Det har uppstått ett problem med andra ord.
 
Men där sitter någon form av munstycke på? Det låter som att din installatör bara är lite lat. Självklart måste de kunna ordna ett nytt munstycke om de bara vill. Jag tolkar det som att de bara inte har det på hyllan.
 
Har haft gashäll förut och precis som TS skriver är det olika munstycken på "brännarna" om man kör med stadsgas eller gasol.
Jag fick i vart fall byta på min vid köp (Electrolux) då dessa uppenbarligen är konfigurerade för Gasol från fabrik, dessa köptes till när jag köpte hällen och var således inte ett problem.

Hur den sedan ansluts till nätet är sällan ett problem för installatören.

Om du nu får tag i nya nipplar till den där så kolla om det fortfarande finns kvar det där bidraget man fick för att man anslöt en ny häll till gasnätet. Fanns där för ett par år sedan i vart fall - tror det var i storleksordningen 1200 spänn?!

En snabbsök på Google resulterade i massor av träffar i Storbritannien på "G110 Nozzle" - Antar att 8mbar är just för stadsgas - Kan Whirlpool bekräfta vad det har för artikelnummer kan det ju inte vara svårt att få tag på från länder där man nästan uteslutande kör gas på hällar, typ då Storbritannien.
 
Redigerat:
Utan att säga för mycket så tror jag inte IKEA´s gashällar är godkända för stadsgas, så skulle du mot förmodan hitta ett par dysor som skulle vara anpassade för just din häll så kommer ingen behörig gasinstallatör kunna installera den ändå. Som sagt "tror inte".....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.