Hej,

Jag vill helt enkelt ha era synpunkter och erfarenheter utav Securitas egna hemlarm. https://securitaslarm.se

Man köper helt enkelt larmet så man äger det, dock blir det i stort sett obrukbart (om jag förstod deras kundservice rätt) om man inte har ett abonemang kopplat till Securitas och deras larmcentral (259kr/mån).

Det positiva som jag ser det är att man kan komplettera med nya komponenter utan förhöjd månadsavgift, vilket man tex får hos Verisure.

Det negativa som jag själv ser det är att man inte kan kolla live i kamerorna via tex appen, att kamerorna inte filmar vid utlöst larm utan bara tar 3 st stillbilder vid rörelse. Samt att jag läst att deras app är under all kritik men att den fyller sin funktion så pass att man kan larma på/av.
 
Det första du ska fråga dig är om du behöver väktartjänst eller inte.

Väktarna har ofta upp till 10 mils arbetsradie.
Mer eller mindre det enda som väktarna gör är att minimera följdskador efter ett eventuellt inbrott. Att förhindra följdskador kan bestå i att sätta plast över ett söndrigt fönster.
 
Nej jag behöver egentligen inte väktartjänst. Men verkar vara det enda alternativet. Jag har kollat på www.webehome.com och deras lösningar. Men kan inte ritkigt avgöra om det är bra grejjer eller inte.

Tex detta paketet:
https://www.webehome.com/se/login?CartID=10715&CartGUID=C9C58A23-4EA1-476F-AED1-E13267F85FBA
 
Redigerat:
C
Securitas larm är exakt samma Climax-larm som Clas Ohlson säljer. Såldes tidigare även direkt av importören Electia. Jag har ett sådan sedan några år tillbaka och jag är nöjd. Det är helt OK grejor.
 
  • Gilla
Dropdead
  • Laddar…
Securitas direkt är nuv.Verisure, och det är samma, de bytte bara namn.
Funkar jättebra !
Ingår även temperaturkontroll, brand och inbrottsskydd.
Kan kopplas ihop med koddörrlås.
 
C
ullak40 skrev:
Securitas direkt är nuv.Verisure, och det är samma, de bytte bara namn.
Funkar jättebra !
Ingår även temperaturkontroll, brand och inbrottsskydd.
Kan kopplas ihop med koddörrlås.
Climax-larmet är inte samma larm som Verisure/Securitas direkt. Det här är något nytt som Securitas dragit igång, Securitas home eller vad de kallar det. Min uppfattning är att Verisure är ett snäpp vassare/dyrare än detta larm, men det är å andra sidan inte helt fristående som Climax-larmet.
 
Redigerat:
ullak40 skrev:
Securitas direkt är nuv.Verisure, och det är samma, de bytte bara namn.
Funkar jättebra !
Ingår även temperaturkontroll, brand och inbrottsskydd.
Kan kopplas ihop med koddörrlås.
Detta jag tänker på är Securitas egna,se länken i mitt första inlägg:)
 
RilleRock
Du vill inte ha en väktartjänst och du vill inte ha någon månadskostnad.
Varför köper du då inte ett fristående larm?
Finns ju hur många trådar som helst att söka i med personer med samma funderingar.
 
Hur stort är huset du vill övervaka?
Hur många plan?
Hur många dörrar där ni ska kunna gå in/ut genom?
Är garaget vidbyggt?
Hur många sovrum?

Ritning över planlösningen så kan vi hjälpa till med placering av alla larmpunkter.

Vad vill du få ut med larmet?
Vill du ha några bilder vid utlöst larm?
Vill du kunna se live vid utlöst larm?
Vill du kunna ha ljudkontakt med den som löst ut larmet?
Vill du få sms/mms?
Vill du få telefonsamtal?
Vill du ha push-notiser


Rörelsedetektorer PIR placeras strategiskt så att korridorer och andra välbesökta utrymmen övervakas.
Manöverpaneler MAP placeras vid den/dom dörrar man vill kunna komma/gå via.
Magnetkontakter MKT placeras lämpligen på alla ytterdörrar, även altandörrar, även dörren mellan huset och vidbyggt garage.
Rökdetektorer RD placeras en i varje sovrum, vardagsrum, gillestuga, mfl.
RD placeras så att den täcker max 60 kvm och en maxradie på ~6 meter.
Multidetektor MD (rök & värme) placeras lämpligen nära elcentralen och i tvättstugan.
Sirener får ha en max ljudnivå på 115 db (om jag mins rätt) och det bör vara minst 80 db vid huvudkudden (om jag mins rätt), dessa båda db-värden har jag skrivit i andra trådar.
 
RilleRock skrev:
Du vill inte ha en väktartjänst och du vill inte ha någon månadskostnad.
Varför köper du då inte ett fristående larm?
Finns ju hur många trådar som helst att söka i med personer med samma funderingar.
Stämmer att jag inte vill ha "fria väktarutryckningar" men har inga problem med en månadskostnad för att tex vara uppkopplad mot en larmcentral som kan övervaka mitt larm när jag tex är på semester.
Och jag skulle gärna köpa mig ett fristående larm om jag kunnat själv :)
 
Ser ingen skillnad på Verisures och Securitas eget. Finns ju även Sector alarm och samtliga verkar ha samma tjänster.
 
Demmpa skrev:
Hur stort är huset du vill övervaka?
Hur många plan?
Hur många dörrar där ni ska kunna gå in/ut genom?
Är garaget vidbyggt?
Hur många sovrum?

Ritning över planlösningen så kan vi hjälpa till med placering av alla larmpunkter.

Vad vill du få ut med larmet?
Vill du ha några bilder vid utlöst larm?
Vill du kunna se live vid utlöst larm?
Vill du kunna ha ljudkontakt med den som löst ut larmet?
Vill du få sms/mms?
Vill du få telefonsamtal?
Vill du ha push-notiser


Rörelsedetektorer PIR placeras strategiskt så att korridorer och andra välbesökta utrymmen övervakas.
Manöverpaneler MAP placeras vid den/dom dörrar man vill kunna komma/gå via.
Magnetkontakter MKT placeras lämpligen på alla ytterdörrar, även altandörrar, även dörren mellan huset och vidbyggt garage.
Rökdetektorer RD placeras en i varje sovrum, vardagsrum, gillestuga, mfl.
RD placeras så att den täcker max 60 kvm och en maxradie på ~6 meter.
Multidetektor MD (rök & värme) placeras lämpligen nära elcentralen och i tvättstugan.
Sirener får ha en max ljudnivå på 115 db (om jag mins rätt) och det bör vara minst 80 db vid huvudkudden (om jag mins rätt), dessa båda db-värden har jag skrivit i andra trådar.

Jag har tyvärr ingen bra ritning, eller ingen alls för att vara korrekt. Men kan kanske försöka rita en lite halvdan ritning. Men kan börja med att försöka förklara lite hur det ser ut.

Huset är iaf 2 våningar med källare utan egen ingång dit. Boytan är på 2 våningar, ca 160 kvm + källare på ca 50 kvm med tvättstuga, förråd och ett "pannrum".
Entréplan med två st ytterdörrar, hall och dörr ner till källaren samt kök med 2 st fönster, matsal som sitter "ihop" i en öppen planlösning med vardagsrummet, här finns det totalt 8 fönster. En liten hall med ytterdörr samt trappa till övåning.
Övervåning med balkong och givetvis balkongdörr. 3 sovrum med 1 fönster i varje samt "kontor" med ett litet fönster.

Fristående kallgarage med garageport och ytterdörr, 3 mindre fönster.

Det jag/vi vill få ut av larmet är givetvis att det ska larma vid inbrott genom sensorer och kameror, inomhus och utomhussirén samt att kameror startar. Larmar mig/oss via push notiser och sms om det skulle funka.
Vill helst kunna se live i kamerorna samt att det skulle kunna gå att spela in vid larm via en molntjänst kanske ? Samt kunna bygga ut systemet allteftersom plånboken tillåter.

Jag gillar/gillade verkligen we be homes upplägg men vet inte hur pålitliga de och ett sådant system är. Gillar att allt är trådlöst så man slipper massa fula kablar. Att man kan styra hemmet, tex lampor osv. Gillar att man kan konfigurera allt själv. Titta live genom kamerorna, filmar och sparas på deras server/molntjänst.

Hoppas ni förstår lite vad jag är ute efter....
 
Om du kontaktar bygglovsavdelningen på kommunen så kan du få ut registrerade ritningar där ifrån.

Källare: MD i tvättstuga och i pannrum om det inte är eldningsbar panna där. RD längst upp i trappan vid dörren till markplan
Markplan: RD i matsal/vardagsrum, hall, mfl. PIR matsal/vardagsrum, hall, ev hall. MKT entré, entré, ev altandörr.
Övervåning: RD i sovrummen/kontoren, hallen vid trappmynningen. PIR i hallen, rummet med balkongen. MKT balkongdörren.

Ev. Garage: MKT ytterdörr, garageport.

PIR ska aldrig titta mot fönster som finns i öster-söder-väster (pga solstrålar), aldrig mot eldstad, helst aldrig mot spegel som kan reflektera solen.
 
  • Gilla
Dropdead
  • Laddar…
D
ullak40 skrev:
Securitas direkt är nuv.Verisure, och det är samma, de bytte bara namn.
Funkar jättebra !
Ingår även temperaturkontroll, brand och inbrottsskydd.
Kan kopplas ihop med koddörrlås.
Mig veterligen är det väl ingen av de här firmorna som erbjuder inbrottsskydd? Vad har du fått för dörr/fönsterförstärkningsskydd med ditt larm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.