Jag hoppas det blir rätt här i möbeltillverkning.

Tänkte ge mig på att böja en 12mm mdf skiva. Är det någon som lyckats med det här och kan bjuda på något tips?
Den ska böjas i radie 1200mm, så ganska flack. Kommer troligen bli två som ska skarvas ihop.
Har tänkt att lägga slitsar/spår som nästan går igenom skivan, men hur långt? 8mm och 4mm kvar?
Hur tätt? Cc10mm eller cc20mm?

Jag uppskattar all hjälp jag kan få!
Lovar att jag bjuder på lite bilder under projektet :)
 
Jag skulle nog säga 10mm och C-C 10mm. Bygg också något stadigt som du kan böja runt. Spännband hjälpte mig innan jag kunde skruva fast den böjda skivan.

Sänksågen var helt oumbärlig.
 
Marive skrev:
Varför uppfinna det igen? [länk]
Hittar inte det någonstans när jag googlade. Men kanske ska ringa lokala bygghandeln och fråga. Vet du ca pris?
Iofs verkar de vara ganska tunna. Vet inte om det blir för ostadigt.
 
Robin Wahlman skrev:
Jag skulle nog säga 10mm och C-C 10mm. Bygg också något stadigt som du kan böja runt. Spännband hjälpte mig innan jag kunde skruva fast den böjda skivan.

Sänksågen var helt oumbärlig.
Tänkte faktiskt hyra en under projektet. Med lång skena.
Det blir ju ett par snitt på en 1200mm skiva.
Sprack något snitt när du böjde skivan?
 
Limmad masonit borde bli enkelt och bra, dessutom verkar metoden vara byggahus verifierad av badtastex. Men jag har själv pillat på spårad mdf på k-rauta en gång så du kan ju kolla där om den metoden lockar mer.
 
badtastex skrev:
Vad ska du ha det till? När jag skulle göra fönstersalningar till några runda fönster så valde jag till slut att laminera några masonitskivor (4 x 3mm) till 12m istället vilket var mer tidseffektivt. Resultatet blev dessutom ganska starkt.

Experiment med MDF: [länk]

Slutlig lösning med masonit: [länk]
Vi ska göra en lekplats till våra barn.
Tack för tipsen, men jag tror inte masoniten blir tillräckligt hållbart, och jag tror det blir problem att få tryck över hela ytan när man ska limma.

Jag hittade nåt pris när jag surfade runt, spårad panel för 800kr+
Tyckte det var lite i överkant, eftersom jag helst vill ha grövre mdf.
Man kanske tom ska gå upp till 16mm för att få lite styvhet.
 
Om du inte tror att masonit laminerad i flera skikt blir tillräckligt hållbart så undrar jag om spårad MDF är så mycket bättre. Spåren går ju i princip igenom hela skivan.

Skateparker och annat byggs (eller kanske byggdes eftersom man nu oftast använder betong) ju med plywood som inte spåras.
 
styvheten rätvinkligt emot spåren ska förstärkas.
Det jag inte kan förstärka är längs spåren. Och det är därför jag funderar på att köra på 16mm istället.
 
Ursäkta om OT men....

fgo skrev:
Vi ska göra en lekplats till våra barn
När jag kollade runt (höhö) efter böjd MDF till vår lekplats slutade det med att jag istället valde att göra formen kantig och fogade samman sidorna mha en pocket-hole-jigg. Eftersom denna skapelse har ganska mycket snittyta skulle ju den spårade MDF:en behöva spacklas in absurdum.

IMG_2001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skivorna är 19mm MDF och radien blev 1150. Färdigmonterad i garaget blev den lite maffigare än jag trott. Vi fick ta den med rep via balkongen till övervåningen.

Förlagan till denna känner du säkert redan till...
 
  • Gilla
Christian Eriksson och 3 till
  • Laddar…
Väldigt snyggt.
Det där var väl ingen OT.
Tycker du den känns stor när den står på plats?
Originalet tycker jag är väldigt dyr, framförallt i andra färger än vitt. Sen är den ganska liten, men det är nog för att kunna gå in i en standarddörr.
 
Spårad MDF limmar man bäst med spår mot spår dels för att låsa formen och få två släta ytor.Alltså två skivor mot varandra. Färdig tjocklek 18-19 mm.
 
  • Gilla
OverAndOut och 1 till
  • Laddar…
Naturligtvis gör man så!
Därför jag älskar forumet. Att man får tips i nästa steg också
 
Laminerade bitar är alltid starkare än massiv. Ju fler lager desto bättre. Tänkte på masoniten 4 st måste ha blivit galet starkt.

Om man tänker sig att limma spårad mdf så måste man använda ett lim som fyller, där även limmets fog är starkt.

Så det är nog i detta fall endast epoxy som funkar. Polyuretanlim bygger även det men i stora sågspår så blir det limmet alldeles för klent. laminerings epoxy är väldigt dyrt. Vist vanligt vit lim funkar såklart men det behöver ett tryck för att det skall bli en bra fog och om man kan fixa det är det inte många punkter där limmet håller i hopp skivan.
Fast å ene sidan är det bara en kuliss så spelar det ingen roll men är det en skateboard ramp hade jag tänkt annorlunda

hur blir belastningarna på den böjda skivan ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.