Undrar lite varför hemnet är så avigt inställda till att ge sökaren möjlighet att solla bort tomträtt (eller friköpt för den delen)

Vet att många varit på dom om att införa ett alternativ i sökningen för detta, men inget händer.

Vad tror ni?

För lite intresse, eller finns det en bakomliggande orsak?
 
nimhed skrev:
Undrar lite varför hemnet är så avigt inställda till att ge sökaren möjlighet att solla bort tomträtt (eller friköpt för den delen)

Vet att många varit på dom om att införa ett alternativ i sökningen för detta, men inget händer.

Vad tror ni?

För lite intresse, eller finns det en bakomliggande orsak?
Jag har svårt att se någon bakomliggande orsak här annat än för lite intresse. Det är nog ingen konspiration :p
 
Det är ju ändå en ganska stor fråga när det kommer till husköp.

Men du har kanske rätt.

Dock tycker jag nästan att mäklarna försöker mörka frågan i sina beskrivningar.
 
nimhed skrev:
Det är ju ändå en ganska stor fråga när det kommer till husköp.

Men du har kanske rätt.

Dock tycker jag nästan att mäklarna försöker mörka frågan i sina beskrivningar.
Det kan jag också tycka ibland.
 
Det är ju något som ofta framgår först av det finstilta i objektbeskrivningen. OM de införde det som sökalternativ, så tror jag att väldigt många annonser skulle bli "felkodade" så att din sökning dels tar med en massa objekt som du vill filtrera bort, men värre: Filtrera bort objekt som du vill se.
 
Du menar för att mäklarna (medvetet?) för in fel uppgifter?
 
Nej, även det kanske man får räkna med. Men mer att jag har en känsla att det är en "icke uppgift " för många mäklare, att det kommer att glömmas i många annonser.
 
Men om det finns med i formuläret när mäklaren lägger in ett objekt....

Alltså en "dropdown" eller annat, där man anger ägandeform på tomten
 
Det stör mig något otroligt att när jag söker på hus att jag inte kan välja bort arrende, jag kontaktade dem men de var måttligt intresserade av att föra in en sådan funktion.
 
Ja, som sagt, man undrar ju varför?
Rent tekniskt är det ju en liten sak.
 
Hemnet ägs ju av mäklarna. Är det inte så att det är svårare för en mäklare att sälja ett hus om tomten inte är friköpt och att de helt enkelt inte vill att du ska se vilka som är friköpta och inte? Det skulle innebära att många hus inte visas i sökningarna.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
hsd
det är nog bara ett programfel, maila hemnet om felet ;)
 
Jag tror att Marlen träffade rätt där.

Hemnet är ju inte primärt ett verktyg som skall göra det enklare för dig att hitta rätt hus att köpa. Utan ett verktyg som skall göra mäklarens jobb med att sälja enklare. Och många mäklare vill ha så många spekulanter som möjligt till visningarna (det fyller två syften, dels snabbare försäljning, dels imponerar det, så att fler kommer att vilja sälja via den där mäklaren som får så många till visningen).

Antag att 5 personer extra går på en visning som de skulle skippat om de insett att det var tomträtt.

Antag att bara en av dessa 5 ändrar uppfattning på visningen och blir seriöst intresserade trots att det är tomträtt.

Den spekulanten är då extra högintressant för försäljningen, för en spekulant som egentligen inte tittar på tomträtter, är sannolikt lite mer kapitalstark än den som gärna väljer tomträtt.

Så mäklare har många skäl att mörka detta om tomträtt, fast inte så tydligt att det blir direkt oseriöst (det förekommer också...).

Jag har (för rätt många år sedan) varit på en visning där inget nämndes om tomträtt i prospektet. Frågade mäklaren, för jag visste att många fastigheter var tomträtt i området. Mäklaren nekade till att det var tomträtt, i luddiga ordalag. Jag stod på mig och upprepade frågan med ökad tydlighet 2 eller 3 gånger. Och till slut: "Jo visst är det tomträtt, det är ju alla här, men den går att köpa fri, det var det jag menade med förra svaret...."
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Hemnet ägs ju av mäklarna. Är det inte så att det är svårare för en mäklare att sälja ett hus om tomten inte är friköpt och att de helt enkelt inte vill att du ska se vilka som är friköpta och inte? Det skulle innebära att många hus inte visas i sökningarna.
Ja, nu satte Marlen min misstanke i skrift.
Det kanske vore något för konkurrerande sidor, typ Blocket och booli, att anamma.

Problemet är väl att dessa sidor i princip läser av hemnet, när de skapar sina listor, och därför inte kan införa alternativet arrende/friköpt.
 
Jag tycker alltid det framgår av annonserna dock. Eftersom kostnaden för tomträtten nämns i något sammanhang. Så pass mycket kollar man väl ändå upp innan man går på visning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.