Efter att mailat tillverkarna för att försöka lista ut vilket märke på betongpannor vi har på vårt nyinköpta fritidshus så står vi fortfarande utan en aning.
Är det möjligtvis någon här som kan säga vilken panna vi har och om det finns någon modern panna som passar ihop med dessa?
Vi har ett par trasiga och vill fixa detta inför hösten/vintern.
1444377309198-1370517877.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1444377404944-1344394539.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa skrev:
Men dina pannor har inte samma långsidekant som ovan nämnda pannor.
Det är det som är bekymret, jag funderar på att köpa Jönåkerpanna och försöka täta i kanten.
Halv kass lösning men det kanske funkar om man kollar till det ett par gånger om året.
 
Y
Har ni jämfört den med monier pannorna?
MONIER_ELABANA_EBONY.jpg
 
Dom är ganska lika Monier och Jönåker men har som sagt inte samma spår.
Varken Monier eller någon annan känner igen pannan när jag skickar bilder till dem.
 
Från ungefär när är befintliga pannorna?

Vi bytte häromåret tak, jag tror att dom gamla var Benders, dom nya är Benders Palema, dom nya har annan bredd och längd än vad dom gamla hade. Dom gamla pannorna var från -69/-70.
 
Sätter en snusdosa på att det är Monier Zanda

Om jag mot förmodan har fel så är det en tom snusdosa som gäller. Tvärtom om jag har rätt.
 
Tror på Zanda.... Kolla om någon granne med mer tänkt byta och ta utav deras gamla?
 
La Zanda på ett tak -91' det finns ingen likhet alls med pannan på bilden, det måste i så fall vara en tidigare modell.
 
På 50-talet fanns det ju minst en cementtegelfabrik i varje socken. Två gubbar som höll till i någon lada i närheten av en grusgrop och tillverkade takplattor och murstenar sommartid när det inte fanns skogsarbete. En blandare som drevs med flatrem från en gråferguson och en manuell tegelmaskin med elektrisk vibrator. Allihop har upphört och maskinen och formarna har gått till skrot i de flesta fall. Att hitta pannor som passar är väldigt svårt men ibland kan man hitta någonting om man frågar folk i trakten.
I litet senare tid har tillverkarna blivit färre men i stället har de tagit sig ovanan att byta mått och modell på plattorna med några års mellanrum. Resultatet är ungefär det samma. Svårt att hitta reservplattor.

För att ens ha en chans måste vi veta ungefär hur gammalt taket är och på vilken ort det finns.
 
Monier vill inte kännas vid dem...
Här är måtten om det kan vara till hjälp:
Längd 420mm
Bredd 340mm
Höjd 60-65mm
 
Jag köpte ett par Monier men de passar inte alls bra i våg och dal tyvärr...
Ingen takläggare här som kan hjälpa en i "nöd"? :)
 
Huset är byggt 1975 och jag har svårt att tro att man bytt ut dem någon gång då man inte gjort något på huset förutom ytskikt.
Huset står i Norrtälje.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.