Vi fick bifall till vårat bygglov men sen beslöt sig grannen i ett annat kvarter men inom radien att överklaga trots att vi berättat vad vi skulle göra. Vi följde också DPL. Det gick upp till länsstyrelsen och efter någon vecka gick jag över och frågade hur de tänkte angående överklagandet. Och mycket ska man höra innan öron trillar av...... jag höll mig lugn och sa bara ja klart ni har rätten att överklaga. Sa bara välkomna in med eget bygglov någon gång. De drog tillbaka och nu har de skickat in om eget bygglov öhhh...men det kommer jag inget göra med/mot då jag tänker visa mig mer storsint än dem. De har ändå inte rent mjöl i påsen.....
 
Hemmakatten
Att grannarna ändrat sig angående bygglovet kanske helt enkelt beror på att de vid TS besök kände sig lite överrumplade och att de när de tänkt över saken fick en annan uppfattning. När grannarna fick kommunens grannehörandebrev svarade de väl helt enkelt på det och antingen tyckte de inte att det var nödvändigt att informera TS eftersom han ändå skulle få besked via kommunen eller så kändes det obehagligt att berätta för TS direkt. Oavsett så har TS ingen anledning att vara upprörd, varken moraliskt eller juridiskt.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
"Oavsett så har TS ingen anledning att vara upprörd, varken moraliskt eller juridiskt."

Vilken konstig inställning, jag (vi) har väl all rätt, både juridisk (vad nu det har med saken att göra) och moraliskt, att vara upprörd?

Vet inte utifrån vilken moralkompass du utgår, men i min värld säger man inte en sak och sedan gör en helt annan utan förvarning? Jag lämnade naturligtvis alla ritningar till grannen för att i lugn och ro gå igenom detta och höra av sig med ev. synpunkter.

De synpunkterna kom också omgående, "Ser bra ut, kör på det, blir kanonbra!". Sen har dom haft ca 3-4 månader på sig att ändra uppfattning och meddela mig men inte ett ljud...

Naturligtvis har de all rätt att ha invändningar, både juridiskt och moraliskt, något som jag också välkomnade i planneringsstadiet då vi hade haft möjlighet att göra nått åt saken så att vi blev nöjda båda två.. nu kommer det kosta tid, pengar och irritation att antingen köra över grannarna eller hitta en kompromiss och ändra i bygglovet eller skrota planerna helt.. - ingen vinst för någon...
 
harry73
avendere skrev:

Vilken konstig inställning, jag (vi) har väl all rätt, både juridisk (vad nu det har med saken att göra) och moraliskt, att vara upprörd?

Ingen konstig inställning alls, och visst får du vara upprörd, men det kommer knappast att hjälpa dig.
Ta det bara som det kommer, och tar det framförallt lugnt.
Det är viktigare att du har en stressfri hemmamiljö än att markera mot grannen att han är dum och ni är onöjd.
 
  • Gilla
avendere
  • Laddar…
Det var just att jag inte hade rätt att vara upprörd jag tyckte var en konstig inställning, tycker du inte? Om man nu någon gång ska/får bli lite upprörd över en granne så är det väl i ett dylikt fall som det här?

Det var ju just detta läge jag gjorde allt i min makt för att undvika då jag vet hur ett bygge / bygglov kan göra även de bästa grannar till bittra fiender, och säkert ofta i onödan. Jag misstänker nämligen att mina grannar är oroliga för något som dom inte kommer se som ett problem när bygget är klart. - Även om detta nog skulle vara svårt att erkänna isf.

Men självklart har du rätt, jag ska ta det lugnt och låta kommunen avgöra detta så får vi se hur vi löser det med grannen sen... Det är ju inte så att jag hoppar jämfota av ilska direkt.. - det finns större problem här i världen.. ( =) )
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
avendere skrev:
Det var just att jag inte hade rätt att vara upprörd jag tyckte var en konstig inställning,
Ingen ANLEDNING till att vara upprörd, det är ju skillnad. :)
 
  • Gilla
avendere
  • Laddar…
chevan skrev:
Hej,

vill fortsätta tråden lite. Är det så att om man bygger inom Plan och placerar huset lägre än högsta punkten på tomten så finns det "inget " som slutgilitgt kan sätta stopp för ett bygge?
en intressant kommentar ovan var det om "grannhörande", vad har det för bindande / lagligt resultat. Är detta mest ett tyckande bland grannar och sedan kan kommunen i princip inte säga nej om huset är inom plan och rimligt placerat?
Det där om högsta punkt vet jag inte hur du menar. Finns ingen koppling till något sådant i bygglovshanteringen generellt.

Grannhörande innebär att under vissa omständigheter (ex. ett bygglov som är ett s.k "mindre avvikelse") så måste kommunen göra ett grannhörande innan de fattar beslut om ett bygglov, annaras är beslutet ogiltigt.

Grannehörande blir då en del av beslutsunderlaget, men kommunen fattar ett självständigt beslut. En negativ uppfattning i grannehörandet är inget veto mot bygglovet.

Grundprincipen för detaljplan, är att du som fastighetsägare "i princip" är garanterad att få bygga på din fastighet inom ramarna som sätts upp av detaljplanen. Det innebär också att dina grannar är garanterade att du INTE får bygga något som inte går inom ramen för detaljplanen.
 
  • Gilla
chevan och 1 till
  • Laddar…
Hittade följade text från Byggnadsnämden i Linköping som även styrker detta:

"Ibland kan grannar ha synpunkter på något som ska byggas utan att man blivit tillfrågad. Har fastighetsägaren uppfyllt detaljplanens förutsättningar har han eller hon rätt att bygga. Grannarnas möjlighet att få rätt vid ett överklagande i sådant fall är inte så stor.

Som princip bör fastighetsägarens möjlighet att förfoga över sin fastighet komma i främsta hand. Fastighetsägaren bör dock alltid tala med sina grannar om vad som ska byggas för att undvika och kanske rätta till missförstånd.
"
 
  • Gilla
chevan
  • Laddar…
Folk är fega och kör ofta enligt janteprincipen. Tycker du har all rätt att vara upprörd, om mina grannar hade kommit över och frågat så hade jag satt mig in i vad dom skulle göra och sen gjort min bedömmning! Om jag sen sagt ja så får jag skylla mig själv om jag isf hade ändrat mig eller gått över och frågat om vi kan ändra på ditt & datt.

En sak är säker vissa växer aldrig upp och tar sitt jävla ansvar!
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
avendere skrev:
Detaljplanen anger att garagen (uthus) får anläggas i anslutning till tomtgräns så det följer detaljplanen. Mitt garage ligger ca 0,5m från tomtgräns precis som alla andra garage på gatan. Detta är alltså ingen dispens utan står tydligt i detaljplan:

"Uthus eller annan grådsbyggnad får å tomtplats inom med F betecknat område uppföras i norra gränsen mot granntomtplats under förutsättning att vägg mot densamma utföres brandsäkert"


Vidare får uthus ha en maximal byggnadshöjd om 2,5m plus tak med en lutning av max 45 grader.

Däremot så har i vi samma bygglov ansökt om ett uterum som överskrider byggbar yta (25% av tomt) med några kvadratmeter detta föranleder således att ett grannhörande har skikats ut men det skulle enl. byggnadskontoret endast beröra själva uterummet och ev. invändningar mot det och inte det som följer detalplan..

Grannen har alltså valt att bestrida något annat än det som frångår (eller överskrider) detaljplanen.

Jag frågade byggnadskontoret specifikt om grannarna iom grannhörandet kan ifrågasätta hela projektet eller bara det som frångår detaljplan, jag fick då till svar att det gäller endast uterummet, inget annat...
Om ditt garage ligger 0,5 m från tomtgräns så avviker den från detaljplanen, om du citerat planbestämmelsen korrekt så står det att uthuset får ligga i tomtgräns annars gäller 4,5 m regeln i 39§ byggnadsstadgan(jag utgår från att det är en gammal detaljplan från före 1987).

Förövrigt kan en granne alltid ifrågasätta/överklaga ett bygglov, det är en demokratisk rättighet, det borde din kommuns byggnadskontor veta.....

mvh
 
  • Gilla
rolflidvall
  • Laddar…
Jovisst, men 0,5 är till grannens plank som i sin tur ligger i sin helhet på hans tomt och med inräknat taksprång på mitt garage så hamnar vi så nära tomtgräns att inte ens grannen skulle hitta motargument... Annars får jag väl tilläggsisolera...
 
grodis skrev:
Om ditt garage ligger 0,5 m från tomtgräns så avviker den från detaljplanen, om du citerat planbestämmelsen korrekt så står det att uthuset får ligga i tomtgräns annars gäller 4,5 m regeln i 39§ byggnadsstadgan(jag utgår från att det är en gammal detaljplan från före 1987).

Förövrigt kan en granne alltid ifrågasätta/överklaga ett bygglov, det är en demokratisk rättighet, det borde din kommuns byggnadskontor veta.....

mvh
Det är ombyggnad av ett platt tak till sadeltak, garaget är redan på plats...
 
Jag får inte ihop formuleringen "...maximal byggnadshöjd 2,5m plus tak med en lutning av max 45 grader.". Då blir ju takhöjden helt avhängig bredden på byggnaden. I mina ögon verkar det vara väldigt godtyckligt. Så brukar väl inte detaljplaner formuleras, eller?
 
TS; det verkar som att du är lite stressad över dina grannars motstånd mot dina planer. Samtidigt är svaren ovan är ganska tydliga med att du kommer att få bygglov om ditt projekt uppfyller villkoren i detaljplanen. Varför kan det vara så?

- Är ditt projekt helt i överensstämmande med detaljplanen och den beskrivning som grannen fick?
- Kan det vara så att du behövde ett grannmedgivande för att kommunen skulle bortse från eventuella mindre avvikelser?
- Är ditt garage ihopbyggt med bostadsfastigheten?
 
harry73
Ts har redan besvarad den frågan.
Bygglovet handlar om ett garage enligt detaljplan och en till yggnad med mindre avvikelse.
Pga tillbyggnaden finns det ett grannhörande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.