nikasp
Kan jag få tips på gräsklippare för vår gräsmatta. Tomten är ganska plan utan några värre slänter och både jag och sambon är i hyfsad form. Funderar på att strunta i självgående för att vi inte är pensionärer på många år. Tänker jag rätt eller är det väldigt mycket trevligare med självgående, "minimal anträngning lockar inte" riktigt utan jag tar gärna den lilla motionen det ger. Vi har en 10 år gammal Multiclip 46 i torpet med en Briggs & Stratton. Lär meka och renovera själv när det pajar och handlar gärna i butik nära ifall det skulle bli garantiärende. Tacksam för tips!

Det gör absolut inget om vi klarar oss kring 3000 men 5000 är också OK. Vill inte ha uppsamlare och inte "konstiga" märken som det är svårt att få tag på reservdelar till.

Klippo Champion kanske?
http://www.hornbach.se/cms/sv/se/pr...singraesklippare/besingrasklippare_index.html

Någon Multiclip från Stiga?
http://www.stigabutiken.se/store/product/productlist/5
 
nikasp
Kör alla robotklippare nuförtiden? :) Kul att justera och fixa med svärmors R40Li men lite vardagsmotion kan ju vara bra.
 
harry73
Vi har en honda och är nöjd med den, man jag är ingen gräsklippnerd som kan ge råd om olika maskiner. Jag vet bara at jag är nöjd med hondan. Vi kör alltid med uppsamlare och vår modell har inte multiklipp
 
Klippo.
Honda.

=> klippo excellent h, eller sh om du vill ha draghjälp. Skulle inte välja bort drivningen, så kul är det inte att putta även om man är i god form.


Edit: har du 900 kvm gräs skulle jag kanske fundera på något man kan sitta på, eller en robot. Står det ett hus där också så funkar ju en 48cm bra.
 
Redigerat:
Klippo är väl alltid ett starkt kort, men om jag köpte en ny gräsklippare skulle jag vilja ha en med toppventilmotor. Vore det inte för din rubrik skulle rådet annars vara en elklippare.
 
Vadå "men". Hondan är väl en sk toppventilsmotor.
 
MathiasS skrev:
Vadå "men". Hondan är väl en sk toppventilsmotor.
Niklasp föreslog:
Klippo Champion kanske?
[länk]
Den har inte hondamotor. Med andra ord gärna Klippo, men inte just den modellen.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jag köpte en stiga multiclip på ICA maxi i fjol, antar att det var deras enklaste då den kostare 1990:-
Den har varken drivning eller "gashantag" men då har jag något mindre tomt än dig (550m2). Jag är iaf nöjd med den. (y)
 
A
SSSS skrev:
Jag köpte en stiga multiclip på ICA maxi i fjol, antar att det var deras enklaste då den kostare 1990:-
Den har varken drivning eller "gashantag" men då har jag något mindre tomt än dig (550m2). Jag är iaf nöjd med den. (y)
Ju mindre som kan gå sönder desto bättre, gräsklippning är nog så tråkigt även när allt funkar klockrent!

Jag har 1700m2 tomt (hur stor klippytan är vet jag inte) och klipper med en 20 år gammal Husqvarna Master 46, chassi i plast och enklaste B&S motorn, ingen drivning. Motion får man på köpet :p
 
Chaly
Har en Honda och är mycket nöjd än så länge... Skulle rekommendera med drivning - du kan ju strunta i att aktivera den om du vill ha lite träning. Sen är knivkoppling skönt tycker jag - behöver inte starta om klippare för att man behöver släppa handtaget och flytta på en kratta, badboll, groda eller vad som nu råkar vara ivägen.
 
harry73
Men att starta en honda går så lätt i alla fall
 
Klippo Champion är grym. Jag köpte en sån förra året och den är felfri och lättstartad.

Jag har ca 500-550 kvm plan gräsyta, så det funkar för mig. Men du som har en större tomt skulle tveklöst tycka det är mer bekvämt med en självgående maskin, så jag skulle rekommendera en Klippo Excellent S. Sen kommer du aldrig behöva köpa en ny maskin igen.
 
Som tidigare talare säger, köp en Klippo med drivning.

Jag är inne på min andra Klippo, den första köpte jag beg 1986, den hade haft ett tidigare liv i Hedemora kommun, den gav upp 2006, den nya är en Excellent med B&S och toppventiler, den startar på första rycket, utom efter vintervilan, då får man dra 2 gånger.

Men !! det viktigaste om man nu ska ha drivning, då ska man ha framhjulsdrift som det är på klippo, när man ska vända, backa el liknade lyfter man bara framhjulen lite genom att trycka ner handtaget lite, drivningen trycker man i när man startat, sen behöver man inte röra den spaken mer.

Jag lagar ofta klippare åt vänner och bekanta (dom köper ju klippare som går sönder) och jag provar dom ju efter reparation, och tänker alltid "varför köper folk sånt här ??" En klippo kostar några kronor mer, funktionen är klockren, och hållbarheten överlägsen.

Ta bara tag i handtaget och ruska lite, gör samma på nån annan klippare, så fattar du skillnaden.
 
Nackdelen med att köpa en ny Klippo är att framhjulen har mönster, när dom med tiden blivit blanka driver det lagom bra och gör inga skador om dom slirar lite på gräset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.