Odjuret skrev:
Nu svarade du inte på min fråga.
Okej, för att svara på frågan: Vi har inte lån på 3 miljoner, men åtminstone runt 2. Vi har resonerat som så att vi ser till att amortera så mycket vi kan just nu när en så pass liten del av våra inkomster går åt till att betala ränta. På så sätt så hoppas vi att vi ligger rätt så bra till den dag som räntorna går upp, dels genom att vi betalat av en del av lånen, och dels för att vi om nödvändigt kan minska amorteringen och ligga kvar på ungefär samma utgiftsnivå.

Jag förstår att många inte vill ha ett amorteringskrav, eftersom det kan innebära att prisstegringen på bostäder kan bromsas, och många rättfärdigar ju att de inte amorterar just med att de förväntar sig att boendet kommer att stiga i värde. Men kommer värdet att kunna fortsätta öka hela tiden? I övrigt så har vi inte någon inflation, och löneutvecklingarna hänger inte med i närheten av fastighetsmarknadens ökning, så hur länge dröjer det innan värdeökningarna på fastigheter stannar?
 
O
Det handlar inte om att folk är oroliga för att eventuell prisstegring skall mattas av. Det är inte därför folk inte vill ha amorteringskraven. Jag tycker dock att det är intressant att en del här är övertygade om att ett amorteringskrav skulle vara bra. Intressant... Ser inte ni att troligtvis så skulle även handeln tappa ganska mycket.... Är inte det viktigare än att minska bankernas skuldberg? Bankerna har väldigt höga krav idag för att låna ut pengar. Så jag ser inte risken....
 
O
elmont skrev:
Om man hittar nått sätt där bankägarna får ta smällen skiter jag i om folk amorterar, men när vi andra som inte lånat mer än vi klarar av att betala våra skulder ska hjälpa till blir jag sur. Amorterar man har man ju i alla fall bidragit lite själv när marknaden går ner så att värdet blir mindre än lånen. Att låna för att konsumera är:thumbdown:
Jag tror du har ett problem där... för oavsett amorteringskrav så kommer det finnas folk som inte klarar av sina betalningar. Eller helt enkelt skippar att betala... Dessa kommer alltid att finnas....
Och ja du betalar för det redan idag... Du betalar för de riskerna bankerna tar med räntan på dina lån.

Men amorteringskraven skulle kunna orsaka dessa problem som du oroar dig för. Eftersom det skulle i slutänden riskera att folk blir av med sina arbeten eftersom folk inte skulle ha lika mycket att handla för....

Hantverkarna skulle nog drabbas först... tyvärr... För det första folk skulle skära ner på är ombyggnationer....
Så illa är det.
 
O
Polyene skrev:
Okej, för att svara på frågan: Vi har inte lån på 3 miljoner, men åtminstone runt 2. Vi har resonerat som så att vi ser till att amortera så mycket vi kan just nu när en så pass liten del av våra inkomster går åt till att betala ränta. På så sätt så hoppas vi att vi ligger rätt så bra till den dag som räntorna går upp, dels genom att vi betalat av en del av lånen, och dels för att vi om nödvändigt kan minska amorteringen och ligga kvar på ungefär samma utgiftsnivå.

Jag förstår att många inte vill ha ett amorteringskrav, eftersom det kan innebära att prisstegringen på bostäder kan bromsas, och många rättfärdigar ju att de inte amorterar just med att de förväntar sig att boendet kommer att stiga i värde. Men kommer värdet att kunna fortsätta öka hela tiden? I övrigt så har vi inte någon inflation, och löneutvecklingarna hänger inte med i närheten av fastighetsmarknadens ökning, så hur länge dröjer det innan värdeökningarna på fastigheter stannar?
Men hur skulle det fungera? För om amorteringskraven kommer så skulle ni också drabbas... Eller har ni redan lyckats betala av 50% på lånet? Isf Grattis! Bra jobbat!

Men hur tror ni som är för amorteringskraven att marknaden kommer att se ut när räntorna går upp? Att skylla på att räntorna är så låga idag är inget argument som biter i längden, det är även svårt att amortera så mycket som krävs även om räntan är låg...

Så räkna igen det hela... hur skulle ni drabbas om kraven går igenom? Räkna då med en ränta på runt 4%
Skulle ni klara av att leva då? utan att behöva göra annat än att amortera?
 
Det behövs mekanismer som bromsar lånandet, men amorteringskravet är helt fel väg att gå. Kravet kommer att leda till en inlåsningseffekt på bostadsmarknaden. De som redan sitter på belånade bostäder slipper kravet eftersom det endast gäller nya lån. Därmed får befintliga bostadsägare ett incitament att bo kvar i stället för att flytta. Vi har redan idag en alltför trögrörlig bostadsmarknad och behöver inte ytterligare bromsar.

Efterlevnaden på ett amorteringskrav kommer att vara svår att kontrollera. Hur hårt du måste amortera styrs av belåningsgraden. Lyckas du skaka fram en optimistisk värdering av din bostad kan du lägga om lånen och få lägre amorteringskrav.

Mycket bättre vore att avskaffa ränteavdraget. Det skulle också få en dämpande effekt men kräver ingen kontrollapparat och regelverk. I det lågränteläge vi har nu är det ett gyllene tillfälle att avskaffa avdraget. Det kommer aldrig göra så lite ont som nu.

Förr eller senare når vi punkten när bostäders realvärde slutar stiga. Då kommer det bli mer naturligt att faktiskt amortera eftersom det blir tydligt att bostaden inte automatiskt kommer att vara mer värd vid försäljning än vid inköp.
 
  • Gilla
micfor och 1 till
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Men hur skulle det fungera? För om amorteringskraven kommer så skulle ni också drabbas... Eller har ni redan lyckats betala av 50% på lånet? Isf Grattis! Bra jobbat!
Rent praktiskt så skulle vi väl inte drabbas av det eftersom det endast gäller för nya lån, men om vi ändå säger att vi för göra det så har vi ändå möjligheten att minska amorteringen, eftersom vi idag amorterar mer än vad kraven skulle vara. Vi har fortfarande en bra bit ner till 50% av lånen, men det saknar ju betydelse eftersom det är bostadens värde som bestämmer hur långt ner det kommer att krävas att man amorterar. Vi har alltså aldrig haft maximal belåning.

Intressant förresten att du skriver att det är "bra jobbat" att ha betalat av en stor del av lånen, men samtidigt inte vill att folk ska behöva göra just detta?

Men hur tror ni som är för amorteringskraven att marknaden kommer att se ut när räntorna går upp? Att skylla på att räntorna är så låga idag är inget argument som biter i längden, det är även svårt att amortera så mycket som krävs även om räntan är låg...

Så räkna igen det hela... hur skulle ni drabbas om kraven går igenom? Räkna då med en ränta på runt 4%
Skulle ni klara av att leva då? utan att behöva göra annat än att amortera?
När man tecknar ett lån så brukar man väl räkna på ett högre ränteläge, och banken har krav på att man ska klara av det?

Med dagens regler och ränteläge så är det ju ändå väldigt lätt att skaffa sig skulder som man inte kan betala i framtiden. Jag hoppas att kravet kommer att innebära att fler anpassar prisnivån på sina bostadsköp efter vad man har råd med.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
O
Tja jag har aldrig sagt att jag är emot amortering. Jag är emot att staten ska bestämma hur mycket jag skall amortera.
Amortering eller inte ska vara mellan mig och min bank.
Om folk kan och vill amortera är väl det jättebra! ingenting jag tänker klaga på.

Dock kan väl egentligen alla skaffa sig skulder som man inte klarar av i framtiden... Banken gör en kalkyl som förvisso bygger på att du den inkomst du uppger. Om du klarar bankens nålsöga då får du låna pengar.
Vad som händer i framtiden? Det vet vi inte... Man kan råka ut för en allvarlig olycka, bli allvarligt sjuk. Få sparken...
Det finns naturligtvis många frågetecken. Det är ingenting som ett amorteringskrav ändrar på.

Problemet blir att om man inför amorteringskraven så kommer marknaden att låsas upp ganska snabbt... För det blir svårt att få råd med ett nytt större boende. Det kan dessutom riskera att priserna fortsätter att stiga... Tillgång och efterfrågan....
 
  • Gilla
mariatherese och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med att det ska vara frivilligt med amortering (känns som en nödlösning på bostadsbubblan) men skattesubventionen på lånen skulle tas bort (inget gott kommer med subventioner)
 
Och dom mest korkade av alla är väl dom som väntar med att amortera tills räntorna stiger, för det är ju så billigt att ha lån nu, dom kommer inte att kunna betala när räntorna stiger för då har dom fullt upp med att betala räntor. För lika säkert som att det kommer en höst efter sommaren kommer räntorna att stiga efter dagens onormalt låga räntor.
 
Odjuret skrev:
För det blir svårt att få råd med ett nytt större boende. Det kan dessutom riskera att priserna fortsätter att stiga... Tillgång och efterfrågan....
Hur menar du då? Om folk inte har råd att betala höga priser, så kommer väl snarare prisökningarna att stanna upp? Det är väl just så som tillgång och efterfrågan fungerar?
Anledningen till att priserna ökar så mycket idag är ju till stor del just att folk har råd att betala höga priser med dagens räntor och amorteringsfria lån.
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Det är inte amorteringskrav som gör bostadsbristen. Det är brist på billiga hyresrätter. Idag är det knappast lönsamt att bygga hyresrätter för bostadsbolagen pga höga kostnaderna. Och höga kostnaderna beror på överdrivna myndighetskrav: alla nya bostäder ska vara "tillgänglighetsanpassade" även om kanske mindre än 5% av befolkningen sitter i rullstol. Och krav på dit och krav på dat. Klart att det blir orimligt dyrt.
Och om alla hyresgäster mäter och betalar sin förbrukning av varmvatten och värme individuellt så blir det plötsligt billigare att bo. I många länder är det så sedan länge.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Till dom höga byggkostnaderna bidrar även "köparnas" krav på saker som kakel och klinker, "fina" skåpluckor och dörrar, marmorskivor som arbetsbänkar och diskbänkar, golvvärme, handdukstorkar, burspråk, takfönster, mm mm.
Ingen nöjer sig med en enkel standard för då blir ju ingen imponerad av boendet.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
elmont

Hur vi bor bestämmer vi själva. En del väljer klinker. En annan blir tacksamma bara de får ett egett hörn. Hyresrätter vid nybyggnation har den standart som byggherren förväntar sig ge honom en vinst.
Det styrker det som en del tidigare talare påpekat. Att lönsamheten styr.
Låt staten påtvinga nybyggnation av lågstandart lägenheter (kommuner kan ta hand om detta) och plötsligt får vi snurr på hjulet. Men för beslutsfattarna var det viktigare med jobbskatteavdragen.
En liten, grundutrustat lägenhet i större stad skulle vara guldvärt.
Men byggt i privatregi skulle generera för lite pengar! Därför bygger man lite mer utrustade lägenheter med mycket höga hyror.
Folk måste släppa ifrån sig billiga hyres. Hur? Genom att flytta i billigare villor. Hur? Genom att de som har billigare villor flyttar i dyrare ... amorteringskraven kommer bromsa det. Medan priserna kommer fortsätta att stiga.
Jag vågar säga att vi behöver några miljoner lägenheter inom 20 år. Det vill jag se hur beslutsfattarna löser.
Klyftorna kommer att öka. Och mer därtill.
 
pekk@13 skrev:
Jag håller med att det ska vara frivilligt med amortering (känns som en nödlösning på bostadsbubblan) men skattesubventionen på lånen skulle tas bort (inget gott kommer med subventioner)
Problemet det du försöker få till är att med detta nya krav kommer personer som lever över sin såkallade ekonomi inte kommer kunna "shoppa" längre pågrund av att nu lär de behöva amotera istället eller bo där de vill bo. Det du missar är att ett "lån" är ett lån och det ska betalas tillbaka och inte att man lever på det via endast att betala räntan, det är fel, då har man tagit ett lån man inte klarar av helt enkelt och därför tycker jag att amorteringskraven är helt OK oavsett om det innebär att man inte kan shoppa eller bo där man vill pågrund av att man ej har råd, det är mycket man vill i livet men i slutändan måste man anpassa efter sin ekonomiska livssituation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.