Min svärfar äger mark i en stadsdel utanför detaljplan (landet) som han tänkt stycka av och ge till sina barn.

Alla i "byn" har egna brunnar som kommunen vill att de renoverar men de boende vägrar då de hört att kommunen tänkt dra in kommunalt vatten där, när det ska ske vet ingen!

Vi vill bygga men kommunen säger att det inte är någon idé att lämna in ett förhandsbesked då vi kommer bli nekade för att de inte vet när det ska bli kommunalt vatten OCH för att de inte vill lösa in brunnen som vi då förmodligen hunnit skaffa (kommunalt vatten lär dra ut på tiden)

Min undran, har kommunen rätt att neka oss att bygga pga ett kommande beslut som ingen vet när det blir? De kan ju dröja 10 år innan de drar in skiten!?

Kommuner vill ju att man flyttar in till deras kommun å bygger nytt men de får verkligen inte kosta dem något! Blir så irriterad!
Dessutom är kön till den vanliga tomtkön snart uppe i 1000 hushåll! Helt sjukt!
 
Det kan dom inte.
 
O
Det enkla svaret är nog tyvärr ja, men det bökiga svaret är nej...
Tydligt va? :p
Jag vet att kommuner håller på precis så och jag kan faktiskt tänka mig att det är okej i vissa fall... Om en detaljplane process är på G så kan de neka....

Men det är mycket gissningar här...

Men det jag egentligen menar är att det är inte så lätt....
 
30 § /Träder i kraft I:2015-01-01/ Bygglov ska ges för en åtgärd inom ett område med detaljplan, om
1. den fastighet och det byggnadsverk som åtgärden avser
a) överensstämmer med detaljplanen, eller
b) avviker från detaljplanen men avvikelsen har godtagits vid en tidigare bygglovsprövning enligt denna lag eller äldre bestämmelser eller vid en fastighetsbildning enligt 3 kap. 2 § första stycket andra meningen fastighetsbildningslagen (1970:988),
2. åtgärden inte strider mot detaljplanen,
3. åtgärden inte måste avvakta att genomförandetiden för detaljplanen börjar löpa, och
4. åtgärden uppfyller de krav som följer av 2 kap. 6 § första stycket 1 och 5, 6 § tredje stycket, 8 och 9 §§ samt 8 kap. 1 §, 2 § första stycket, 3, 6, 7, 9–11 §§, 12 § första stycket, 13, 17 och 18 §§.
Om åtgärden är en sådan ändring av en byggnad som avses i 2 § första stycket 3 b eller c, ska bygglov ges även om fastigheten eller byggnaden inte uppfyller kraven i första stycket 1. Lag (2014:900).
 
C
Suck... Låter i och för sig som ett dilemma som är rätt lätt att komma runt. Det enklaste är väl om man kan förhandla till sig ett servitut på någon av de befintliga brunnarna om de har tillräcklig kapacitet. Kanske i gengäld mot att man sponsrar denna renovering som kommunen vill att de skall göra?
 
Redigerat:
Nu är jag visst lite fel ut. Du pratar om förhandsbesked. Det kan dom säkert neka men inte bygglovet om det följer reglerna då såklart.
 
Det var ju utanför det. planerat område. Där har jag fått för mig att kommunen kan neka bygglov på ungefär vilka grunder som helst.
 
hempularen skrev:
Det var ju utanför det. planerat område. Där har jag fått för mig att kommunen kan neka bygglov på ungefär vilka grunder som helst.
31 § /Träder i kraft I:2015-01-01/ Bygglov ska ges för en åtgärd utanför ett område med detaljplan, om åtgärden

1. inte strider mot områdesbestämmelser,
2. inte förutsätter planläggning enligt 4 kap. 2 eller 3 §, och
3. uppfyller de krav som följer av 2 kap. och 8 kap. 1 §, 2 § första stycket, 3, 6, 7, 9–11 §§, 12 § första stycket, 13, 17 och 18 §§ i de delar som inte har prövats i områdesbestämmelser. Lag (2014:900).
 
Inget är ju bestämt för området, så utifrån detta fikonspråk kan ja inte hitta att vi måste vänta på att de ska dra in kommunalt vatten först...eller?

Fler som är insatta i ämnet?

Vad kan vi göra?
 
Macrona skrev:
Inget är ju bestämt för området, så utifrån detta fikonspråk kan ja inte hitta att vi måste vänta på att de ska dra in kommunalt vatten först...eller?

Fler som är insatta i ämnet?

Vad kan vi göra?
Lagen reglerar bygglov, inte förhandsbesked.
 
Jo, båda. Eftersom ett förhandsbesked garanterar bygglov måste det vara samma bestämmelser.

Vad jag vet kan kommunen kräva att ni kopplar er till kommunalt avlopp, men kommunalt vatten tror jag inte de kan kräva.
 
Jag vet att det är ganska vanligt att kommuner inför i praktiken totalt byggstopp i ett område där kommunalt VA planeras / utreds. De brukar hävda att det redan finns för många privata avloppsanläggningar i ett område, som ger för höga totala utsläpp. Och att man därför inte får bygga något i väntan på kommunalt avlopp.

På samma sätt införs ofta byggstopp när man påbörjar arbete med en detaljplan.
 
Kolla med miljökontoret om vad de anser skulle kunna uppfylla kraven miljömässigt (utan hänsyn till käbblet om kommunalt VA).

Skicka sedan in en ansökan, blir det inte det besked som ni önskar är bara att överklaga.
 
O
hempularen skrev:
Jag vet att det är ganska vanligt att kommuner inför i praktiken totalt byggstopp i ett område där kommunalt VA planeras / utreds. De brukar hävda att det redan finns för många privata avloppsanläggningar i ett område, som ger för höga totala utsläpp. Och att man därför inte får bygga något i väntan på kommunalt avlopp.

På samma sätt införs ofta byggstopp när man påbörjar arbete med en detaljplan.
De va ungefär det jag skulle komma fram till... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.