Jag har iofs. rätt dålig koll på vad en omputsning kostar idag. Men 700 000 låter för mig som en extrem nivå.

En siffra jag har som dock är gammal. Min fru bodde i en lägenhet i innerstan innan vi träffades. Där putsade föreningen om hela huset. Huset hade putsats i vår förra byggskandal med puts. De s.k "Tosse Magnusson fasaderna". Det var en metod med liknande problem som de nuvarande enstgstätade fasaderna, men drabbade även hus utan trästomme. Precis all puts på huset knackades ned, bara nedknackningen tog ca 1 år. Det var 13 våningar i svåråtkomlig innerstadsmiljö. Bla. gick det inte att komma in med maskiner på innergården. Så de fick transportera ut all nedknackad puts med skottkärra uppför en trappa för att få ut det från gården. Det var ca 20 kubikmeter nedknackad puts bara den vägen.

Hela jobbet gick om jag minns rätt på 2,5 - 3 milj.
 
Tack så mycket för svaren.
Får ta mig en funderare här.
Något annat jag funderat mycket på är själva betongplattan.
Var inne i huset häromdagen och noterade all mögel som har börjat växa på väggar och tak.
Det ska ju ändå rivas men frågan är hur bra plattan mår. Såg inget mögel på denna men efter allt vatten (strax över knähöjd överallt) som spolats in är jag rädd att detta kommer bli ett framtida problem. Funderar på att höra med lite olika byggföretag om vad de tror om att bygga på plattan. Några andra tips? Behöver argument varför försäkringsbolaget ska lägga de extra pengarna menar jag.
 
twebbas skrev:
Har lagt över 20.000kr redan nu på rent basic prylar såsom kastruller, stekpanna, hygienartiklar, lite kläder och sängar till barnen etc.
Det ska väl din försäkring ta? Omkostnader pga skadan ska ju inte du stå för själv.
 
Jepp. Vi fick 25k från försäkringsbolaget så det är löst sig. Har haft fullt upp. Sparkar liv i tråden igen genom att (givetvis) ställa lite fler frågor till Er här inne som kan lite mer än jag.
Nu har allt kommit så långt så att bygglov är beviljat. Startbesked för rivning är gett och rivningen påbörjades i förra veckan. Kan avslöja att försäkringsbolaget än så länge varit väldigt tillmötesgående. Vi har valt liggande träpanel, vit, som jag skrivit tidigare. Men den billigare kostnaden för försäkringsbolaget och lite andra omfördelningar så har vi faktiskt fått det precis som vi vil med helkaklade badrum osv...

Den enda smolken i bägaren just nu är plattan. Vi har skrivit kontrakt med ett lokalt byggföretag som menar att plattan inte blir något problem. Man kommer hetvattentvätta plattan och sedan slipa. Det har man hyrt in ett annat bolag att göra.
Någon som har erfarenhet utav detta? Hetvattentvätta plattan och sedan slipa den? Blir det bra menar jag?
Förutom mögel så vore det hemskt tråkigt om man fick skumma odörer från plattan, via golven osv.

Någon som vet om hur försäkringar efter bygget brukar se ut? Om ex det skulle visa sig efter 1.5 år att syllarna är fulla av mögel (kanske dålig exempel då det kanske krävs längre tid.. vad vet jag. men bara ett exempel), kan jag då reklamera jobbet eller hur fungerar det? Byggfelsförsäkringen är ju borta sedan i somras har jag förstått det. Nu är det färdigställandeskydd som gäller tydligen. Men efter själva bygget. Om det ex börjar läcka i rören i väggen eller något sånt pga undermåligt arbete/material osv?

Någon?
 
Det är väl samma regler som om du själv på egen bekostnad bygger nytt. I en försäkringsreparation så är du själv byggherre och formellt beställare. Så det är du själv som ytterst är ansvarig för kvalitet. Försäkringsbolaget har inget annat ansvar än att betala för bygget.

Om du då tänker dig ett läckande rör, så är det i första hand en garantifråga från byggaren. Men under förutsättning att röret är installerat enl. normerna så ersätter ditt försäkringsbolag som en vattenskada.Att huset är nybyggt för bolagets pengar påverkar inte skadehanteringen.
 
Ok Tack för svaret. Men om jag omformulerar mig. Vad kan man räkna med för garantier (normalt sätt) från byggarens sida?
 
Vet inte hur gammal plattan är men den är förmodligen utan isolering ock kapilärbrytande tätskikt, varför inte då satsa på en ny platta eftersom det blir ett nytt hus. Visst det är dyrt men det är ett nytt hus också och skulle det då dessutom uppstå problen p.g.a. gammal platta så är det lite dumt tycker jag att spara gammal platta.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Uppdaterar tråden och meddelar att det blev ny platta. I skrivande stund har man kommit så långt att plattan är klar. Man har rest stommar. Satt upp fasadskivor som påminner om väldigt kompakt isolering. Man har även fått på takstolar, råspont, papp och bär/ströläkt. Fönster + altandörr + takfönster har även monterats. Just nu håller man på med vindskenorna. Sedan är det dags för ytterpanelen har jag fått berättat för mig.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Kul att höra att det går framåt i rask takt!

Och inget har blåst bort i våra små vinterstormar?
Det kan ju vara lite känsligt innan allt är tätt.
 
Än så länge har inget blåst bort. =)
Har dock en följdfråga som egentligen hamnar lite off-topic men då jag startat tråden så. ;)
Var idag och inspekterade taket (råsponten har slagit sig en del) och upptäckte då att man helt sonika (byggbolaget) bytt från de specade takfönsterna (Velux MK06, 3-glas, pivåt, öppningsbara med mörkläggningsgardiner) till märket Fakro 2-glas.... suck.

Kommer jag märka någon skillnad? Dvs är det lönt att strida om detta mot byggföretaget eller räcker det med att de får en ordentlig knäpp på näsan? Det jag som lekman är bekymrad över är att vi nu fått 2-glas fönster istället för specade 3. Rent prismässigt så hittar jag Fakro 2-glas takfönster för 2990kr. Velux MK06 hittar jag för 7990kr.. Så byggbolaget har sparat 10k på detta typ.
Vi har mycket kvar att komma överens om med byggföretaget så frågan är om det här är värt att bli "ovänner" för? Alla förändringar mot det specade ska skriftligen godkännas av mig eller min fru enligt ramavtalet..

Vad säger Ni som har takfönster? Har själv aldrig haft något men rent spontant så känns det som att 3-glas borde bli bättre, dvs tystare och bättre klimat eller?
 
Tvåglas kan ha bättre värden än 3glas. Du får jämföra värdena först.
 
Skillnaden i specat u-värde mellan modellerna är: (enligt nätet)
Fakro 2-glas: 1.3
Velux 3-glas: 1.0

Sedan känns det rent spontant som om 3-glas är bättre en regnig höstdag (för ljudnivån) än 2-glas. Är det rätt?
 
Redigerat:
Om det var jag som beställde Velux var det för att det var Velux jag ville ha.

Jmfr: Skoda gör kanske bra bilar (iofs tveksamt), men är jag sugen på en Audi accepterar jag ju inte "felleveransen"...
 
Så är det ju men det kanske är bättre att ligga lågt och vänta och se om det finns större problem att bråka om.
 
Ta upp frågan och fråga hur de ska lösa det?
Säger du ingen kommer det börja genas i kurvorna, eller så har de en bra förklaring till det hela.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.