Hej

Som ägare av en sekelskifteskåk har jag en överflöd på snickeridetaljer. Dessa målar jag egenhändigt med Alcro V-Mill, vilket är en färg jag verkligen älskar att jobba med. Jag har sen jag köpte kåken för några år sen kört igenom ett hyggligt stort antal treor och tror att jag, för att vara lekman, har hygglig snits på att jobba med den här väldigt tjocka färgen. Min teknik bygger i princip på min egen uppfattning och hur proffsen gör: Så mycket färg jag kan ha i penseln utan att det rinner på den målade ytan och sen fullt ös utan att dutta och pilla för att få jämn applicering och slippa "omtagskanter" i yttorr färg.

Det här har hittills gått bra men då jag nyligen byggt 19 garderober i källaren har jag på sistone ställts inför en utmaning jag inte tidigare haft: Jag vill penselmåla stora plana ytor (garderobsgavlar och mellanväggar) med V-Mill och få det snyggt. Då V-Millen är halvblank avslöjar slutresultatet eventuella tekniska missar ganska väl. Jag skall inte säga att det blir dåligt, men de gavlar jag gjort hittills har alla någon liten miss - antingen en fläck där färgen är lite tunnare än i övrigt eller något penselmärke där ett omtag råkat hamna i färg som precis blivit yttorr.

Under antagande om att min grundprincip (mycket färg och fullt ös) är korrekt ser jag då två områden jag behöver utvecklas på:

1. Appliceringsteknik. Hur undviker man att få en och annan tunnare fläck? Jag har provat olika strykningsriktningar och kombinationer (t ex först horisontellt och direkt därefter vertikalt på en liten yta) men ser inte någon teknik som verkar ge systematiskt bättre resultat än någon annan.

2. Rörelsemönster över ytan. Omtagsmärkena uppkommer då man råkar börja ett penseldrag i ett område där färgen blivit yttorr. Härav följer att en bra idé borde vara att röra sig över utan på ett sätt som gör att man hela tiden jobbar mot den våta kanten på området man just var på. Hur gör man det här i praktiken på en yta som är 2m hög och 1m bred? Jag har provat att (i) måla ytan i horisontella band (dvs vänster till höger vid taket först, därefter flytta ned en nivå osv); (ii) måla ytan i vertikala band (dvs tak till golv 20cm brett, därefter upprepa med start vid taket) och (iii) börja med en fyrkant i övre vänsta hörnet och låta den växa snett nedåt höger så att jag hela tiden är i den våta kanten. Ingen av de här metoderna verkar idiotsäker i termer av omtagsmärken.

Så: Hur gör man? Jag inser att jag förmodligen frågar efter målarskråets bäst bevarade hemlighet vilken nedärvts från far till son, mor till dotter i generationer. Oaktat detta skulle det glädja mig något oerhört om här fanns en vänlig själ som kunde tala om för en stackars ofrälse hur man bär sig åt.
 
Redigerat:
Rolla på färgen, efterstryk sedan med pensel om du vill ha penselstrukturen.
 
Menar du att det skulle vara så enkelt?
 
Så gjorde de med våra köksluckor och det blev väldigt bra.
 
Det ska jag prova på en inbyggd hylla som måste fixas ASAP. Tack!
 
Jag kan se att det fungerar på små ytor, t ex köksluckor, för där hinner man rolla hela ytan och sedan efterstryka innan färgen blir så yttorr att penseln hugger.

Men, fungerar det verkligen på större ytor, tänk 2x1 meter? Vad blir arbetsgången? Om man först rollar hela ytan finns det när man börjar stryka en risk för begynnande yttorrhet åtminstone i området där man först rollade. Om man istället gör det hela sektion för sektion finns det väl en risk för att man väl inte av med problemet runt yttorrhet i gränsområdet mellan sektioner.

Finns här någon som egenhändigt provat metoden på ytor större än köksluckor och kan bekräfta om det funkar och hur man bäst gör?
 
Vi totalrenoverade nyligen ett stort 20-tals hus och där var en målare i pensionsåldern som gjorde som ovan på alla snickerier.

Rolla ut färgen fort som ögat och sen släta ut den med en bred pensel. Anstrykare tror jag han kallade den.
Blev frukansvärt bra!

Det viktigaste enl målaren var att det måste gå fort. En vanlig innerdörr med 3 speglar tog inte mer än 4 minuter att måla.
Speglarna först och sen resten.
 
Mycket bra information, tackar! Känns som att jag skall upp med tempot ytterligare ett steg. Nu provar jag den metoden.
 
Ett ytterligare lager kommer alltid att dölja många missar. Hur många lager målar du nu?
 
Ett lager V-Slip och ett lager V-Mill är ambitionen. Jag har inget problem med att lägga ett lager till utan det här är mer en fråga om att kunna måla så bra att ett lager täckfärg räcker om man så vill.

Stod för övrigt idag när jag kom från jobbet och begrundade mina vardagsrumsdörrar. Att hantverkare1:s målare kan göra ena sidan av ett sådant dörrblad på 4 minuter är i sanning värt respekt.
 
Han var fantastiskt snabb.

Liten roller, på med färg på speglarna, 30 sekunder.
Sen tog han en sån där sned pensel och tog kanterna på speglarna, 30 sekunder.
Bred pensel och drog över ytorna i speglarna 1 varv, 30 sekunder.
Sen rollern igen och tog om jag minns rätt de horisontella bitarna mellan speglarna och drog av dom med den breda penseln på en gång, 30 sekunder.
Sen samma med de vertikala bitarna, 30 sekunder till.

Nu blir detta bara 2,30 och inte 4 min så någonstans har jag varit optimistisk men ungefär så var det.

Vi pratar alltså om 1 sida.
 
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
Det är en sant nöje att se folk som kan sitt hantverk :D
 
Verkligen!
Spelar inte så stor roll om det är en målare, bilmekaniker eller städare/lokalvårdare/hygientekniker eller vad dom kallar sig nu för tiden.
Alltid roligt att se någon som är duktig på det dom gör.
 
M
hantverkare1 skrev:
Alltid roligt att se någon som är duktig på det dom gör.
Alkisar också.
 
  • Gilla
nemlan och 3 till
  • Laddar…
MaxPax skrev:
Alkisar också.
Ett väl valt exempel. Har uppdaterat taggarna för den här tråden för att reflektera detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.