TN-Funkis skrev:
Den grupp av renoverare som berörs mest är de som har trånga eller små badrum och de som vill behålla äldre armaturer eller sysslar med byggnadsvård, den sistnämnda gruppen är helt ur bilden nu, så det blir intressant att se vad byggnadsvårdsfirmorna som säljer äldre VVS grejor kommer att göra i detta ämne.
Kan nästan inget om sånt här, men eftersom vi snart ska dra igång och bygga badrum och dra om rör i vårt 200-åriga hus så blev ju den här tråden plötsligt väldigt intressant... (Ber dock om ursäkt för att jag inte riktigt begriper ämnet).

Förstår hur som helst inte vad du menar med att vi berörs mest och att vi är helt ute ur bilden nu (gällande detta), vi som sysslar med byggnadsvård? :-?

Vi kommer nog att köpa både gamla original och nytillverkade armaturer i gammal stil. Men vad har detta att göra med diskussionen om inbyggda rör? Nästan alla mina lägenheter och hus har varit av modell 1950 eller äldre, och jag tror att varenda rör har varit utanpåliggande?

(Jag har förresten aldrig begripit varför folk håller på och bygger in rör alls. Rören ska väl sitta så till att man ser när de börjar läcka? Jag skulle personligen ha väldigt svårt att sova annars... Det verkar väl mycket klokt att sluta med detta?)
 
T
På byggnadsvårdssidan uppkommer problemet att de gamla "väggblandarna" och en del andra originalkranar har raka gängade rör som är avsedda att vridas in i väggen. När man då ska koppla ihop gammalt med nytt hamnar alltså då skarven bakom kaklet inuti väggen. Jag gjorde så att vi fräste ur väggen typ 10 x 10cm (2st), monterade in en plastlåda och satt sen skarven där med 3 bultar och drog sen ner avrinningsslang som går ut mellan springorna i kaklet nere vid golvet bakom badkaret, på så sätt har vi säkrat väggen mot läckage.
 
Byggnadsvård att försöka efterlikna VVS från 200 år gamla hus är inte lätt att förena med dagens krav på komfort och faciliteter.

Citerar VVS-museets hemsida
Vattenklosetter och badrum blev vanliga, i storstäderna på 1930-talet men på landsbygden först på 1950-talet

Vid mitten av 1800-talet började tillverkning och installation av rör och pumpar av trä. Kommunala vattenssystem byggdes upp, men ordet reningsverk lät vänta på sig ytterligare många år. Öppna diken för avfall fanns på många ställen långt in på 1930-talet.

I samband med industrialiseringen i slutet av 1800-talet började en succesiv övergång till nya material och tekniker. Rör av trä, bly och gjutjärn ersattes i stor utsträckning med sådana av stål, ofta rostfritt, koppar och plast.
Anledningen till att äldre hus (tidigare än 1940) inte har inbyggda rör är helt enkelt att dom från början inte haft sanitetsrör vatten och avlopp inbyggt från början och i efterhand blev det utanpåliggande rör.
Centrala värmesystem var inte heller vanligt före 40 talet.

Jag tycker inte att gamla VVS-prylar är något att montera in vid renovering men om man vill få en gamma touch på utseendet så finns det nyproducerade sektionsradiatorer och blandare med äldre utseende men modern teknik.
Vattenskadesäkerhet och funktion tycker jag skall gå i förstahand det gammalmodiga utseendet får komma i andra hand där det är funktionellt och säkert.

Vill man göra som förr så låter man huset följa den tekniska utvecklingen installerar dom tekniska lösningar som finns i nutid. Vill man däremot återställa till husets ursprung så är det utedass och kakelugnar som gäller i många äldre svenska hem.

/Patrik
 
Pasta skrev:
Byggnadsvård att försöka efterlikna VVS från 200 år gamla hus är inte lätt att förena med dagens krav på komfort och faciliteter.
Antar att du skojar här Patrik ;D 200 år gammal VVS? Vattentunna med tillhörande skopa, eller hur tänker du då?

Nä, vad gäller detta tycker jag det självklart funkar bäst att tänka likadant som när man inreder köket, eller installerar elen, nämligen att det förstås inte funkar att leta efter detaljer från när huset byggdes, eftersom varken VVS, köksinredning eller el fanns då. Istället får man leta efter "halvgamla" detaljer: bakelitströmbrytare, köksskåp från 40-talet, tassbadkar från 20-talet o.s.v.

Då kan man förhoppningsvis undvika det där tråkiga man ser ibland, med välbevarade, oändligt försiktigt renoverade historiska hus, som dock fått ett kromglänsade och halogenskinande badrum - som ligger som ett glittrande UFO - mitt bland kilsågade golv och limfärgade väggar... Det är verkligen inte snyggt! Däremot kan ett badrum i, säg, 20-30-talsstil fungera ganska bra i samma hus. Fast med moderna tätskikt och installationer förstås, vilket för oss tilbaka till frågan:

Visst måste det vara makalöst dumt att bygga in rör överhuvudtaget? Varför vill folk göra så?
 
Jag skulle vilja bygga in mina rör. Dels för att jag har en blandare som vill ha rör från väggen och dels för att jag inte vill rengöra eller se (enligt min mening) fula rör i rummet.

Sen får man ju väga detta mot besvärligheten...

...och jag vill gärna sova skönt om natten ;)

/Magnus - följer denna tråd med intresse
 
T
I mitt fall har jag återställt en original Vårgårda blandare från 30-talet med 2 olika porslinsvred och inbyggd termometer. Kvalitén på denna blandare är i nyskick trots att den är från 30-talet, mekaniken är i princip outslitlig, endast byte av packningar + smörjning behövdes. Nackdelen var att de gängade kromrören gick rätt in mot väggen med dito täckbrickor. Har jämfört denna "relik" med moderna kopior i mekanik och min gamla Vårgårda är överlägsen i kvalité, men är inte speciellt energisparande.
Jag kunde ha köpt en liknande kopia på fina gatan för c:a 11.000:-, men då denna låg i källaren i c:a 40 år tyckte jag att det var bättre att återställa originalet, och 11.000:- för en modern blandare som har text på franska undviker jag privat.

Det går att lägga in prisol i väggen, följa den senaste standarden och ha skarven dikt mot kaklet så man undviker skarv innanför kaklet, problemet är om man använder originalblandare med raka gängade rör, då finns det ingen "konverterpropp" på dagens marknad utan man blir då hänvisad till olika typer av speciallösningar typ vägg i vägg m.m
 
Sara_B skrev:
[quote author=Pasta link=1131641209/0#24 date=1136920484]Byggnadsvård att försöka efterlikna VVS från 200 år gamla hus är inte lätt att förena med dagens krav på komfort och faciliteter.
Antar att du skojar här Patrik  ;D 200 år gammal VVS? Vattentunna med tillhörande skopa, eller hur tänker du då?

Nä, vad gäller detta tycker jag det självklart funkar bäst att tänka likadant som när man inreder köket, eller installerar elen, nämligen att det förstås inte funkar att leta efter detaljer från när huset byggdes, eftersom varken VVS, köksinredning eller el fanns då. Istället får man leta efter "halvgamla" detaljer: bakelitströmbrytare, köksskåp från 40-talet, tassbadkar från 20-talet o.s.v.

Då kan man förhoppningsvis undvika det där tråkiga man ser ibland, med välbevarade, oändligt försiktigt renoverade historiska hus, som dock fått ett kromglänsade och halogenskinande badrum - som ligger som ett glittrande UFO - mitt bland kilsågade golv och limfärgade väggar... Det är verkligen inte snyggt! Däremot kan ett badrum i, säg, 20-30-talsstil fungera ganska bra i samma hus. Fast med moderna tätskikt och installationer förstås, vilket för oss tilbaka till frågan:

Visst måste det vara makalöst dumt att bygga in rör överhuvudtaget? Varför vill folk göra så? [/quote]

Skojar och skojar läs hela mitt inlägg så ser du att det jag menar är att många av dom hus som renoveras har VVS anläggningen byggts upp under 40 och 50 talet och har inte med husets ursprung att göra. När man renoverar så tycker jag att man skall göra det med moderna metoder och material, inte leta efter begagnat som redan överlevt sin tekniska livslängd och ändå inte har ett dugg att göra med husets ursprung.

Om du läser hela inlägget så skriver jag även lite om VVS historia och att det under tidigt 1900 tal och tidigare inte fanns vvsinstallationer i husen.

Vill man ha det gamla utseendet så finns det nyproducerade moderna produkter i gammal stil. Jag har aldrig påstått att man måste bygga med dagens design.

Inbyggda rör utan skarvar så kallade rör i rör kan vara vattenskadesäkrare i badrum än utanpåliggande som skruvas fast genom tätskiktet dessutom så är dom utbytbara, och miljövänligare än koppar.

Allt var inte bättre förr !

/Patrik
 
T
De problem som tagits upp här med byggnadsvård går att lösa tekniskt, den dagen någon firma börjar med att svarva till de "konverterproppar" som behövs för de äldre systemen som inte finns idag, frågan är om de som säljer gamla grejor kommer att ge denna service, annars blir ju grejorna i praktiken osäljbara.

Däremot ser jag strul med trånga badrum typ stora funkishus (flerfamiljshus typ hyres-bostadsrätter )som renoveras efter den senaste standarden där man då i princip inte får plats med badkar längre (och vem vill få in ett mindre badkar än det som fanns innan).
 
Jodå Patrik, det är klart att jag läste hela ditt inlägg. Jag gjorde mig bara lite rolig över att du så noggrannt påpekade att det inte finns 200 år gamla VVS installationer i svenska hus - jag tror nämligen inte att någon här någonsin har lidit av den missuppfattningen... Men det var väl lite klumpigt formulerat, ursäkta.

Hur som helst så funderar jag lite över det du skriver om att "inte leta efter begagnat som redan överlevt sin tekniska livslängd". Vad gäller mycket annat material (fönsterbågar, dörrar, golvplankor, köksinredningar, diskbänkar o.s.v.) så tycker jag att det begagnade material man stöter på oftast brukar vara av mycket bättre kvalitet och gjorda av bättre material (och dessutom billigare) än de flesta nytillverkade kopiorna. Jag har också fått för mig att detta skulle kunna gälla många kranar, blandare, handfat, badkar etc.

Menar du att detta är fel tänkt? Om man t.ex. hittar en fin badkarsblandare från 40-talet (inte igenkalkad), vad är det som skulle vara passerat gällande teknisk livslängd? Intressant detta...
 
Pasta skrev:
Inbyggda rör utan skarvar så kallade rör i rör kan vara vattenskadesäkrare i badrum än utanpåliggande som skruvas fast genom tätskiktet
Förresten, en följdfråga - det här med skruvar genom tätskiktet, det kan jag hänga med på att det kan vara tveksamt. Men jag utgår samtidigt från att man tätar ordentligt med silikon i skrivhålen. Menar du att det inte håller i längden? Bör man i så fall bättra på med jämna mellanrum?
 
Detta intressant men ganska OT och förtjänar egentligen en egen tråd.

Jag håller med dig att materialet i gamla snickerier som fönster och dörrar är var bättre än dagens av snabbvuxen furu eller gran.
Största nackdelen med dom gamla fönstren är dess dåliga isoleringsförmåga men är huset gammalt och fönstren original så kan det vara ok att ha dessa kvar och istället hitta andra energibesparande åtgärder.
Färger var också bättre förr när det var tillåtet med tungmetaller som bly och zink som var bra mot svamp och mögeltillväxt.
Gamla handfat och badkar ov bra kvalitet med hel emalj och ingen rost är också att återanvända.

Gamla blandare och ventiler som utsatts för mekanisk nötning läcker ofta och är svåra att hitta reservdelar till som tex krankäglor och tätningar. Gamla blandare är även svåra att reglera temperatur och flöde med.
Ventiler, blandare och radiatorer och annan vvs-teknisk armatur tar även skada av vatten-mediat dom rostar och ergar så att godstjockleken minskar och tätningar förstörs.

Det finns tabeller som talar om ungefärliga tekniska livslängder på material:

Vattenrör 30-60 år
Avloppsrör 30-60 år
Sanitetsporslin 30-40 år
Sanitetsarmatur 25-40 år
Värmerör 50-100 år
Radiatorer 50-100 år
Injusteringsventiler 50-100 år

Som synes har sanitetsarmaturer mao blandare och ventiler i tappvattensystem kort teknisk livslängd, detta pga mekanisk nötning samt det faktum att tappvatten är syresatt och påverkar materialet mer än i ett radiatorsystem som är slutet och inget syre tillsätts.
Radiatorer håller längre men även där börjar den tekniska livslängden gå mot sitt slut för radiatorer från 30-50 talet och då är det bättre att installera nytillverkade sektionsradiatorer om man vill behålla det gamla utseendet.

/Patrik
 
T
Läser förutsättningen-rost..
Mina gamla blandare från 1933 verkar bestå av brons eller någon slags mässing, ingen rost alls, men det var mycket kalk att få bort, packningarna (tror det hette peckanik -sitter med muttrar ) går fortfarande att få tag i så jag köpte packningar för runt 50 år framåt....
 
Hur löser man det hela i ett hus som har gamla ihopskruvade rör i väggen? Rören går inuti väggen, någonstans måste man dra fram dem så att de kommer utanför väggen och då blir där en skarv? I ett kök har man t.ex. inget golvavlopp, ska man göra avrinning och koppla in den på diskbänksavloppet, eller hur i hela friden löser man det?
Eller förväntas man dra om hela vattenstammen i ett flerfamiljshus när man ska göra en installation för att det hela ska vara godkänt?
 
MathiasS skrev:
Näe. Men du skall inte skarva dolt utan inspektionslucka. Men det gör man ju inte ändå, speciellt inte om man håller på själv. Jag har dragit om allt vatten i huset och har fortfarande inte sett behovet av att skarva dolt. Det finns bara skarvar vid fördelare och dom bygger man ju inte in + skarvar i pannrummet men där är rören synliga....
Om jag tolkar reglerna rätt så måste man ha en vattentät "låda" där skarvarna är, med en dränering till våtrum där man vistas.

Dvs om man bygger in skarvar/avstängningskranar bakom inspektionslucka så skall de sitta i en liten våtrumstätad låda med ett rör i botten (t.ex.) som vid läckage läcker ut vattnet i badrummet (t.ex.) så att man kan se läckaget. Dränage skall desstuom ha tillräcklig kapacitet att ta upp läckaget så om man skall hårddra det så skall två helt läckande rörs kapacitet kunna rinna ut i dränet - nu snackar vi avloppsrör-dimensioner :D

Stämmer det?

Boogie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.