Jag håller på att bygga hus och snickarna har lagt underlagspapp och läkt (ej pannor ännu)..

När jag var och tittade till husbygget såg jag att det droppade in från taket på några ställen samt att taksponten på flera ställen hade sugit åt sig fukt i åt vardera håll från spikinfästningen i takstolarna.

Där det var mest tydligt att taksponten var fuktig var det även spikar som helt missat takstolar (takspont eller ströläkt spikad i luften.)

Jag pratade med snickarna som lovade kika på det. De tätade med någon massa längs ströläkten längs takstolen där det uppenbart läckte in men inte på något annat ställe där taksponten var fuktig.

De börjar blir rätt trötta på mig och tycker jag ställer höga krav så hoppas få lite svar på vad som praxis.

Är det OK att underlagpappen inte är helt tätt? Det skall betongpannor på.
Gör det något om sponten blir fuktig?

Vad är godkänt?
 
Hej doohan99, grattis till ditt första inlägg :)

Jag är ingen expert på detta, men det är klart att det skall vara tätt!
Pappen skall ju hindra att vatten, som läcker in genom takpannorna, inte skall kunna nå ner till undertaket.

Och fukt i taksvallets råspont kommer troligen på sikt att medföra påväxt av mögel.
Eller i värsta fall, om det är mycket fukt, leda till röta.
Skall vinden vara "öppen" eller isoleras och inredas?

Jag tycker i alla fall att du skall fortsätta att ställa höga krav på bygget!
 
Det är självklart att pappen ska vara tät. Det är pappen som är tätskiktet på ett tak, betongpannor är "bara" för utseendet (inte bara, men det är inte ett tätskikt). Om man jämför med ett badrum med kakel/klinker så är ju tätskiktet under medan kakel/klinker "bara" är för utseendet. Så jag skulle säga till dem "Gör om gör rätt" :)
 
Det är ryggåstak så ingen vind som går att inspektera så lite bekymrad är jag..

Att pappen skall vara tätt känns för mig som självklart men är ju ingen expert och det är svårt att hävda att saker skall vara si eller så mot entreprenören utan att ha riktig kunskap att stödja sig mot...

Jag har fått till mig att det aldrig blir helt tätt vid spikhåll....
Oftast läggs ju papp och takpannor i torrt väder och då är det ju svårt att se om det läcker någonstans

Hur brukar man göra?
 
Läckande papp är ett solklart gör om gör rätt. Att bara täta där det läckte in rejält är fusk. Pappen ska vara tät.

Stoppa bygget och ring chefen på firman med en gång. Det här är billigt att fixa innan plåt och pannor är monterade. Om chefen inte ger ett bra lösningsförslag, tag kontakt med en besiktningsfirma på orten som kan hjälpa till och ge dig extra muskler.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.