Är sugen på att göra nya fönster till huset själv. Och jag har tittat en massa på olika fräs satser.
Men den enda till vettiga pengar som jag hittat, är toolbox WP50000 som finns hos duabhuset
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3031

Men är detta någon kvalitet på dessa fräsar? Sedan finns det något annat alternativ som man har råd med och som funkar bra.
 
Bra fråga! Skulle jag också vilja ha svar på.
 
Försökte förstora profil bilden för den kuttern och det ser ut som att profilen som skall vara på insidan av fönsterbågarna är en halvrund. Väldigt svårt att tyda bilden. Det är väl det moderna och inte det som finns på vanliga lite äldre kopplade fönster som har en liten fals på 2-3mm som är lätt sluttande avslutar med 3mm radie. Himla bökigt att förklara.
Det mesta går att göra på sågen tex tappar, slitsar även alla falser går att såga. Men en fals fräs kan underlätta och eventuellt en profil för spröjsen. Det man vill ha är den där special konstiga nästan som inte är halvrund profil stål.

Pär
 
pär h skrev:
Försökte förstora profil bilden för den kuttern och det ser ut som att profilen som skall vara på insidan av fönsterbågarna är en halvrund. Väldigt svårt att tyda bilden. Det är väl det moderna och inte det som finns på vanliga lite äldre kopplade fönster som har en liten fals på 2-3mm som är lätt sluttande avslutar med 3mm radie. Himla bökigt att förklara.
Det mesta går att göra på sågen tex tappar, slitsar även alla falser går att såga. Men en fals fräs kan underlätta och eventuellt en profil för spröjsen. Det man vill ha är den där special konstiga nästan som inte är halvrund profil stål.

Pär
Är nog inte riktigt med på vilket du menar. men om du tittar i denna manual för fräsen, och lottsar mig till vilken du menar så vore jag evigt tacksam.
http://multi.mediapaper.nu/?PubId=F0963EBDF91C5BABF0A23304E20BA9E2

Och visst går mycket att göra i sågen men känns lättare i fräsen. Men jag är som sagt ganska ny med fräseriet och har eventuellt lite över tro på den efter investeringen :)
 
Det är allmoge profilen jag menar som alla nytillverkade fönster har som avslöjar att det är just nytillverkade då den profilen inte riktigt överensstämmer med den som fans på tex 50 talet.

Pär
 
Då är jag med på vad du menar och du har helt rätt, tittar jag på mina fönster som är ifrån tidigt någon gång....
Är lite osäker på om det är handblåst eller valsat glas mm, denna profil är annorlunda och snyggare.

och tyvärr så är inte denna sats bättre http://www.swedendro-tools.se/shop/product/fonsterfrasset-tb90-manuell
 
Nepp .... samma tråkiga profil. Men till tb90 kan man beställa en egen profil. kostar väl ca tusenlappen.

Pär
 
Jag har gjort lite fönster och utbytes delar till gamla fönster. Köpte fräs set till överhansfräsen på eBay för ca 400skr o det funkar kanon men det är halvtums fattning på fräsarna. Är lite synd att det är så ont om kontra fräsar till vettigt pris här hemma
 
Känns lite tråkigt att köra hanöverfräs till fönster då jag har en Hammer F3 med matarverk :)
 
Ja det kan jag förstå:)själv använder jag bara ett hemgjort fräsbord:)
 
Jag använder mitt hemma gjorda fräsbord otroligt mycket, men skall man ta av lite mer så är vertikalfräsen att föredra, då det går typ en miljon gånger fortare och blir jämnare.
 
Avis:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.