Vi har idag en enplansvilla med oinredd vind i Huddinge (Stockholm)
Vi funderar på att göra ett taklyft och bygga på en våning, så det blir 1,5 plans.

Vi har varit i kontakt med Taklyftarna, som är ett företag som sköter om hela biten vid ett taklyft.
Från planering, ritning, bygglov m.m. till färdiginrett övre plan.

Har bara pratat på telefon med dem än så länge, men då nämndes ett ungefärligt pris på 15.000:- per kvm.

Eftersom både jag och min fru har tummen mitt i handen och inte har koll på alla steg som behövs vid en stor utbyggnad så verkar deras koncept väldigt lockande.

Jag undrar om någon har erfarenhet från den firman?
Ni kanske själva eller har bekanta som har anlitat dem för ett taklyft?

Mig veterligen är Taklyftarna ensamma om detta koncept/service?
 
Hej.
Vi har precis skrivit avtal med Åtvidabergs Takvåningar, men vi tog in offerter av Taklyftarna, Åtvidabergshus och Borka Takvåningar också och jämförde med Åtvidabergs takvåningar. Vi ska bygga på en hel våning.

Vad är gemensamt för dem så sköter de bara om det yttre skalet, sen kommer färdigställandet också av detaljer utvändigt samt invändigt som man gör själv eller med hjälp av byggfirma. Utom Taklyftarna som bygger i lösvirke. De andra kommer färdiga moduler. Så lite skillnad är det.

Lycka till med erat taklyft.
 
Tack för svar Villan32!

Hur kom det sig att ni tillslut valde Åtvidabergs Takvåningar?
Vad fick ni för intryck av taklyftarna?
 
Alla är proffsiga i bemötande, men med lösvirke så bor man omgärdat av tält och ställningar i 4-5 månader och det var inget alternativ. På detta sätt med de andra leverantörerna så är det rivning av bef tak 2 dagar innan taklyft, sen är väggar och tak ditsatt på 12 timmar, och sen är det ca 2 dagar till med det sista. Sen är det montering av vindskivor, och läggning av takpannor som tillkommer plus hela insidan. Men det är i alla fall på plats och vädersäkrat.

Sen så kommer de med badrummet klart i en modul som lyfts på plats i samband med taklyftet, och då är det klart när man kopplat in ström och avlopp och vatten. Det vann de på. Man slipper torktider. Sen ville vi ha vitt kakel och grått klinkers och det är inget avancerat. Toastol och handfat med kommod, spegelskåp och dusch väggar är också med.

Sen får man inreda insidan själv eller med hjälp av byggare, för vi pratar sk kallvind innan man fått isoleringen på plats. Vi bor i Älvsjö i ett egnahemshus så detta blir nog bra när det är klart:)
 
Tack för informationen Villan32!
Vi skall träffa Taklyftarna idag, men kommer även kontakta några andra för att få något att jämföra med.

Lycka till med ert taklyft!
 
Innan sommaren lyfte vi taket och byggde på en ny våning med hjälp av Åtvidabergs Hus. Det tog mindre än ett dygn från det att de kom tills dess att taket var tätt. Sen tog det totalt ca två veckor med alla tilläggsarbeten vi bad dem göra innan vi hade slutbesiktning. Vi är jättenöjda med all kontakt vi har haft med dem och det jobbet de utförde.
 
jnord, var det Åtvidabergs Hus eller Åtvidabergs Hus & Takvåningar ni anlitade?
 
Vi lyfte taket på vår villa i Huddinge i våras med hjälp av Åtvidabergshus (taklyft.se).

Vi hade också kontakt med Taklyftarna innan men deras ungefärliga pris på 15 000:-/kvm steg snabbt till 25 000:-/kvm när det blev dags för en prisindikation så de fick aldrig lämna en offert eftersom de ville ha betalt för offerten.

Jämfört med det priset kommer vi att spara tre till fyrahundratusen men då har vi gjort rivningsjobbet själva samt en del byggjobb på ovanvåningen, men kommer också få en betydligt högre standard än vad Takbyggarna hade med i sin prisindikation.
 
Hade samma "upplevelse" med Taklyftarna som dig Buzz4711. Först pratades det om 15000:-/kvm, men det blev snabbt mer som du säger. Har även fått en offert från Åtvidabergs Hus, men den var orimligt hög den också tyvärr.

Väntar just nu på offert från Åtvidabergs Hus & Takvåningar. Håller tummarna att det kommer ligga inom vår budget.

Annars blir det att bo kvar som det är, eller flytta till större. undviker helst att flytta, då vi egentligen trivs väldigt bra i vårt hus och område.
 
Clabbe_T - Vi använde Åtvidabergs Hus (www.taklyft.se). Vi gick mycket på magkänslan ska erkännas. Deras säljare gav ett bättre intryck än Åtvidabergs Takvåningar, och vi ångrar oss inte det minsta. Byggarna sen var väldigt proffsiga och riktigt duktiga. Då vi är helt novis på att bygga hus så var det ett par saker som dök upp under tiden men det var inga problem att göra tillägg.
 
Kul att det gick bra för er jnord!

Minns du vad säljaren från Åtvidabergs Takvåningar hette?

Som jag nämnde så fick jag en orimligt dyr (enligt mig) offert från Åtvidabergs Hus, så dom blir det inte av den anledningen. Det kanske visar sig att det är vi som är helt fel ute när det gäller priserna på vad det kostar.

Tycker ändå 2.100.000:- är väl mycket för vårt hus på 87 kvm. Visserligen vill vi ha hjälp med färdigställandet m.m.
Men tycker ändå det låter orimligt mycket? Men som sagt, det kanske är så mycket det kostar?

Tanken är att ha två sovrum, ett allrum och ett badrum på nya planet, samt trapp (såklart) och takkupa.
 
Hon heter Ingrid Bolling Montelius och vi har haft väldigt mycket kontakt med henne.
2 mkr låter så klart mycket, men då ingår väl allt antar jag?
Vi håller för fullt på att göra invändigt själva så vi kom ju så klart mycket billigare undan för våra 70 kvm. Vi kommer nog absolut komma upp i den summan totalt även om vi gör mycket själva :( Vatten, avlopp och el är ju inte direkt gratis har vi märkt.
 
Ja, vi har tänkt leja ut ALLT, då både jag och min fru har tummen mitt i handen :)

Då kanske inte 2 milj. är så orimligt ändå. För dom pengarna tycker inte JAG det blir prisvärt (Därmed inte sagt att det är dyrt) Usch vad allt är dyrt med hus. Man kanske skulle flytta till en hyresrätt istället :)
 
Det låter inte orimligt med 2 miljoner om det skall dras vatten, el, badrum mm. Dock låter det rimligt, dvs som att era val är "kvalitet" - 3 glas fönster, fjärrvärme? Utan mer detaljerad info är det svårt att ta ställning.
Val av takkonstruktion?

Lägg på lite själva för egen besiktningsman, KA, och bygglov.

Edit kvalitet ska det stå...
 
Redigerat:
Vi har turen att ha en pensionerad snickare i familjen som går gratis hela dagarna. Sen på kvällarna går jag eller min man upp och hjälper till. Mycket för att lära oss :) En hammare kan vi ju svinga ;-) men resten blir en utmaning!
2 miljoner är sjukt mycket pengar. Vi kommer ha 3 sovrum, ett badrum och ett litet allrum och planen är ju att bo kvar i huset tills någon bär oss ut, typ. Tänk så här.... Om ni vill sälja i framtiden, kommer ni få igen de här pengarna? Kommer huset bli värt mer än vad ni betalade plus 2 mkr? Vi svarade ja på frågorna och körde igång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.