Efterlyser erfarenheter från isolerade uterum/vinterträdgårdar - funkar det? fabrikat? kostnader? uppvärmingssystem?
Mottager tacksamt alla synpunkter!
 
  • Gilla
EssJess
  • Laddar…
Mina föräldrar har byggt ett inglasat uterum med hjälp av en snickare. De är mycket nöjda och använder det tidigt på våren och långt in på höstarna, så fort solen ligger på. De betalade ca 100 000 kr. Som uppvärmningssystem har de ett värmeelement. Tyvärr har jag ingen aning om vilket fabrikat de har på glasfönstrena. Uterummet vilar på betongplintar med frigolit som isolering under golvet. Storlek är 4 x 6 meter.
 

Hej!

Är det möjligt att till en rimlig kostnad bygga en vinterträdgård där man kan vistas i hela året runt utan att frysa häcken av sig?

Det jag funderar på är om det tex. går att bygga ut plattan man gjuter för sitt hus och låta vattenburen golvvärme läggas även där? Skulle detta vara tillräckligt?

Mvh Stefan
 
Det är fullt tillräckligt om du bygger vinterträdgården med bra, energisnålt glas. Men det blir dyrt...
 
Bör inte slingan i golvvärmen vara skild från det övriga systemet- om man inte gör sig råd att hålla fullt uppvärmt när det är som kallast t ex? Kan man frostskydda golvärme?
/ Bompan
 
Du kan inte frostskydda en enskild slinga i golvvärmesystemet, men du kan frostskydda hela systemet genom att ha en spritlösning istf vatten.

Men jag tror inte att det är bra att stänga av mitt på vintern. Hus mår bra av att vara varma. Och den gjutna plattan mår definitivt bättre av att vara varm.

Och jag tror inte att växterna du kommer att ha där uppskattar det heller :p
 
Det jag funderar på är om det tex. går att bygga ut plattan man gjuter för sitt hus och låta vattenburen golvvärme läggas även där? Skulle detta vara tillräckligt?
På ett bygge jag sett gjordes grunden även till uterummet. Man valde dock att inte gå ut med den vattenburna golvvärmen utan istället lägga elektrisk golvvärme på "uterumsdelen". Jag tror dock inte att uterummet är tänkt att användas på vintern utan framförallt till för att förlänga sommaren åt båda håll.
 
Vi var i ett visningshus som hade golvvärme i uterummet. Slingan var separerad från övriga huset och i ett skåp på väggen i uterummet satt en liten schunt med avstängningsventil. De sa att det var glykol i slingan, så jag antar att de var isolerade från varandra genom nån form av växlarhistoria.
 
Jag drömmer om en glasveranda ... *suckar* ... så'n där gammeldags med många spröjsade fönster (modernt uterum passar inte till mitt gamla hus).

Men - hur mycket dyrare blir det att bygga lösvirkesuterum med snickare än att köpa ett motsvarande prefabricerat? Bortsett från att man naturligtvis kan välja dyrare material vid lösvirkes - har någon härinne räknat på skillnaden?

Vad är en rimlig kvm-kostnad?
 
Byggde ett oisolerat i delvis lösvirke på mitt nuvarande hus för 2 år sedan. Ca 20 kvm, glas på tre sidor i vinkel mot huset. Tegeltak på takstolar, öppet upp i nocken. Golvet är trädäck. Själva dörrsektionerna köptes från Skånska byggvaror är är i trä ( vilket är ovanligt men trevligt) och är spröjsade. Skulle passa även på ett gammalt traditionellt trähus. Det gick med snickarens arbete på ca 75`. Ångrar dock att det inte var isolerat, så nybyggets uterum planeras därför för året runt bruk. Känner mig dock osäker på om det "fungerar", inte minst denna bistra vinter som vi har haft.
 
Tack - precis vad jag ville höra *ler* - under 100'! Kanske inte helt orealistisk dröm.

Vad som förundrar mig är att ni alla nybyggare härinne överhuvud taget inte reflekterar över taxeringsvärdet efter att 'friåren' passerat! Eller hoppas ni på att EU-inträde eliminerar fastighetsskatten ;D

Inget vinterbonat uterum för mig, inte! Men eftersom jag bor i Skåne räknar jag krasst med att det blir oanvändbart endast 3, max 4 månader/året. ;)
 
sandfaerhus skrev:
Inget vinterbonat uterum för mig, inte! Men eftersom jag bor i Skåne räknar jag krasst med att det blir oanvändbart endast 3, max 4 månader/året.  ;)
Inte bara att det är mycket dyrare att bo här uppe i Stockholm, det är också kallare och man är långt ifrån continenten :-/

Lyckost!! ;D ;D
 
Jäpp, sweli! Som ursprungsstockholmare har jag varit landsförvisad till norraste Norrbotten under 7 år. Tacka 17 för att jag, när jag fick chansen, flyttade så långt söderöver jag kunde ... Denna vinter har jag skottat EN gång - men det var många år sedan jag gjorde det senast.

Ska gräva ner mina tulpanlökar i helgen ;D

 

Hej!

Undrar om det inte kan vara en idé att låta vissa delar av taket vara ett "normalt tak". Med detta menar jag att man kanske kan ha delar av uterummet i glas eller plexi men spara på värmen genom att delvis ha rikitgt isolering uppåt. Det börjar då iofs likna mer ett rum med stora fönster men det hindrar ju inte att man har en massa fina växter och stenar som ger ett "uteintryck". Vad tror ni?

Mvh Stefan
 
Mitt existerande oisolerade uterum har riktigt tak, och jag är jättenöjd med det - med öppna väggar blir det härlig svalka under det när det är VARMT ( jag har ett svagt minne av att det kan vara det... :D)
Kan det inte också bli väl ljust med glastak en solig dag??!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.