M
Känns lite osäkert med bara en VP om elen eller pumpen läggar av. Innan var det olja där så rökröret är kvar.
Bara på ett plan finns en öppen spis utan kassett.
Vad kan man ha som reserv till VP?
 
Den enda värmekälla som fungerar utan ström är väl kamin?
 
Mering skrev:
Innan var det olja där så rökröret är kvar.
Så var det i mitt hus som konverterades till bergvärme för 20 år sedan. Rökkanalen med rör fanns ju kvar och efter en del plågsamma elavbrott vintertid beslöt jag mig för att fixa alternativ via den lediga rökkanalen.

Problemet med rökrör för oljeeldning är att de oftast bara är 4" i diameter , vilket är klent för vedeldning och ger dålig turbulens. Tror inte sotaren godkänner att man eldar via 4" rör heller, möjligt att det är ok med pelletskamin.

Jag tog iaf bort mitt rör, köpte en enkel 8kW gjutjärnskamin och installerade denna i markplanet. Kamin http://nordpeis.se/Produkter/Braskaminer/Vega, stos , rör + nån krök gick på runt 8500kr. Bygganmälan skickades först in till kommunen, efter installation kom sotaren och provtryckte, varpå godkännande skickades in till kommunen.

Mycket nöjd, så nu eldar man en hel del under sen vår samt tidig höst och sparar en hel del värmepumpstimmar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.