I höstas köpte vi två redskapsbodar på JULA. Dessa är målade i någon ganska ful gul färg och vi vill nu måla om dem. Den ena ska stå emot vår svartmålade bod så den kommer få samma färg som den men den andra ska stå emot husväggen av vanligt rödtegel. Vi vill därför hitta en färg som gör att boden smälter in lite istället för att stå där och lysa gult.

Finns det någon typ standardfärg som brukar användas just för att dölja saker som ska stå framför vanligt rödtegel?

Mvh
Fred
 
BY43 är en vanlig standardröd
 
Är det typ falu röd eller?
 
Lite mer rödbrun än faluröd om jag inte missminner mig
 
Eller fråga bara butiken om tegelröd... det borde inte vara första gången någon vill matcha den kulören.
 
Säkerligen nemlan...problemet är bara att kunskapen i butikerna är så otroligt låg nuförtiden...svaret blir i princip alltid: "Den här blir nog bra" NOG?! Jag är helt ointresserad av vad någon annan antar kommer bli bra, jag vill veta vilken färg jag ska köpa för att på riktigt matcha rödteglet. Det är därför jag ställer frågan på ett forum med förhoppningen att någon verklig människa faktiskt köpt en färg för att dölja något framför sin rödtegelvägg och lyckats...

Om alla bara ska fråga i butikerna så kan vi ju lägga ned hela forumgrejen...:|
 
Ta med en tegelsten till butiken och låt de läsa av färgkoden med ett specialinstrument.

Har du ingen lös tegelsten så får de väl komma hem till dig och läsa av.
 
Ta med en bit tegel till en färgaffär och kolla om dom kan blanda en likadan kulör åt dig.;)
Svårare än så är det inte .:D
Det finns säkert folk som har dolt sina grejor framför en tegelvägg men dom kanske har haft andra färger eller annat färgseende än vad du har.
 
Paxman skrev:
Om alla bara ska fråga i butikerna så kan vi ju lägga ned hela forumgrejen...:|
Nja... vi måste ju fortfarande stöta och blöta butikernas tvetydiga svar någonstans.

Som pelpet och Micro var inne på så menade jag att de bör ha blivit tvungna att scanna in en tegelsten vid ett tidigare tillfälle, och inte gissa sig till hur kulören såg ut.
 
Jag är inte säker men jag antar att alla röda tegelstenar inte har samma röda nyans tror det skiljer en del.
Då måste det lättaste vara att ta med en bit och jämföra med färgkarta eller få dom att scanna in den och se vad det är för färgnummer.
 
Nu är kanske inte tanken att det ska vara exakt samma kulör som teglet, alltså jag ska inte ge mig på något "trompe l'oeil" där jag målar dit fogar och enskilda tegelstenar på boden. Därför tar jag gärna emot tips om andra kulörer som kan passa för att få boden att inte sticka ut så mycket.

Så här ser det ut idag (färgen är dock gulare i verkligheten). En av bodarna ska flyttas och "fundamentet" ska göras mycket snyggare. Troligen lägger jag också svart papp på taket så jag slipper det konstgjort gröna...

IMG_2782.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2783.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte precis det matchningssvar du efterfrågade, men om jag skulle ha två likadana träbodar på tomten hade jag målat dem i samma kulör - förmodligen den som var samma som redskapsboden. Tycker för min del att det skulle se konstigt ut med olika färger på dem.
 
Du menar att även om de står en bit ifrån varandra är det bättre att de har samma färg? Den som ska stå mot "stora" boden kommer målas svart och jag är rädd att en svart bod mot tegelväggen kommer bli som ett stort svart hål...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.