Läs inlägget "Vad tror ni - har vi råd?!".

Och det finns många billigare hus med lite lägre standard.
Se tidigare inlägg under bl a Hustillverkare.
 
Hej,

ber att få kommentera "...30-55 Ksek i månaden dvs högst "normala" inkomster med svenska ögon sett...".

Enligt Statistiska centralbyrån tjänade en svensk år 2000 (beskattningsbar förvärvsinkomst) i genomsnitt 169 149 kr. Detta blir alltså, på två personer i ett hushåll, 28 192 kr per månad.

Dock ligger Stockholms Län något över snittet med ett genomsnitt på 205 808 kr (år 2000). Detta ger 34 301 kr per månad räknat på två personer.

En "normal" lön på 55 000 kr i månaden på två personer motsvarar 330 000 kr per person och år. För att nå denna summa bör man enligt statistiken bo i Danderyd som innehar Stockholms Läns högsta genomsnitt.

Värt att nämnas i sammanhanget kan vara att endast 4,8 procent av Sveriges befolkning har en lön som överstiger skiktgräns 2 (374 000 kr per år).

(Beskattningsbar förvärvsinkomst är taxerad förvärvsinkomst minus allmänna egenavgifter och grundavdrag eller särskilt grundavdrag. Källa: SCB).

Mvh/Stefan
 
Tja, jag vet inte jag. Om vi tar och slänger ytterligare en snabb blick i statistikens skrymslen och vrår ser vi att medianlönen för tjänstemän i den privata sektorn år 2001 var 22 000 kr per månad. Medianlönen för den kommunala sektorn var 17 300 kr per månad. Samma siffra för den statliga sektorn var 20 600 kr per månad. Inom landstinget 19 500 kr per månad. För arbetare i privata sektorn cirka 17 500 kr per månad.

Då pratar vi alltså median-, inte medellöner.

Vi kan alltså inte ducka för sanningen - om två personer i ett hushåll tjänar 50 000 kr per månad tillsammans HAR de mer pengar än flertalet i Sverige (baserat på medianlönen).

Kan passa på att citera SCBs Inkomstfördelningsundersökning 2000:

"Bland arbetare är det endast 1,1 procent med hög inkomst."

Sammanfattningsvis håller jag med dig om att 30 000 kr per månad tillsammans inte kan anses annat än en genomsnittlig inkomst för medelklassen. Dock anser jag att ligger man närmare 50 000 kr per månad eller över så tjänar man bra (bättre än flertalet).

Mvh/Stefan
 
Okej då! ;D

Jag håller med om att spannet troligtvis ligger mellan 30-45 000 kr.

Vill dock passa på att tillägga att de personer med de högsta medianlönerna (tjänstemännen i privat sektor) endast är cirka 1,2 miljoner till antalet. Vilket betyder att den övriga arbetsföra delen av befolkningen tillhör de andra grupperna (med lägre inkomst).

::) Mvh/Stefan
 
För att återgå till ursprungsfrågan om man kan bygga hus utan att ha kontantinsats och höga löner.

Visst är det möjligt men att sitta i ett hus och betala en större delen av inkomsten i bara räntor är kanske ingen rolig sits oavsett hur högprioriterat eget hus känns.

Även om man bygger ett nyckelfärdigt hus så kommer det säkerligen finnas en hel del saker kvar att göra som kostar pengar. Även under själva bygget är det bra om man har lite pengar tillgängligt för eventuella extra grejor. Det finns massor av saker som dyker upp, långt mycket mer än man kan föreställa sig innan.

När huset står på plats återstår som sagt ofta en hel del saker. Finplanering av tomten, garage eller biluppställningsplats, altaner eller verandor, färg till huset, trädgårdsprylar, utelampor, stenbeläggningar, inredning av övervåning. Detta är bara några saker som kan komma att dra en del pengar.

Jag skulle inte tycka det va roligt om jag skulle behöva spara i flera år för varje av dessa åtgärder innan hustet kan anses som klart. Dessutom har man ju ofta andra utgifter än huset som bilar, barn m.m.

Jag har sett en del hus smällas upp och i vissa fall så verkar det som folk tagit sig vatten över hududet. En del lösvirekshus verkar aldrig bli klara utan virket står nästan och ruttnar, andra som köpt nyckelfärdigt ser fortfarande ut som byggarbetsplatser efter flera år. I närheten av där vi bor och också bygger nytt finns ett hus som stod omålat i 3 år efter byggnationen. Om dessa skare beror på ekonomi eller andra orsaker vet jag inte menhelt klart är att det är nödvändigt att ha pengar även efter lånen på byggnationen är satta.
 
Med en sådan kalkyl och med noll kronor i insats skulle inte jag bli förvånad om man blir nobbad av banken. De banker vi har varit i kontakt med har ogärna lånat ut till mer än husets produktionskostnad.

I kalkylen från vår husleverantör ingår omkring 120.000 kr i avgifter och räntor. Då ligger alla de saker jag räknade upp tidigare utanför.

Jag skulle vara oerhört skeptisk till att själv sätta mig i en sådan sits att jag i värsta fall lånar 120-140% av husets värde.

Man brukar säga att 90% av alla projekt tar längre tid och blir dyrare än planerat. Tyvärr tror jag denna siffran också gäller husbyggen speciellt då man ofta har bristande erfarenhet, få bygger väl många hus i sitt liv.
Men visst håller jag med om att A och O är planering och att upprätta kalkyler baserat på andras erfarenheter.
 
Det var väldigt vilket fokus på löner och inkomst det var.

Jag tycker att när det gäller nybyggnation och huruvida man har råd, för det är väl ändå det, det handlar om i slutändan så handlar det om de individuella personerna som söker lånet .

Kan man påvisa att man är ekonomisk, att man har en fast inkomst mm så är det som en anställningsintervju. Man måste visa att det är mig som banken vill ha som kund.

Jag och min sambo har 40.000kr brutto tillsammans. Vi har ingen kontantinsats och ingen vinst från tidigare bostadsrätt eller liknande. Vi har velat haft hus länge och tidigare tittat på äldre befintliga hus men efter flera besök på bank har det visat sig billigare att bygga nytt än köpa gammalt. Det är billigare att köpa ett nytt hus för 1,8 milj än ett beg för 1,3 milj.

Är man beredd att gå ner lite i prisnivå (Vi ska bygga Älvsbyhus) och inte välja ett arkitektritat hus med massor av tillägg hit och dit med massiva ek- kök och annat lull lull har man faktiskt råd.

Vi har valt ett Älvsbyhus (LODUR) med lite bättre spis, takkupa, bättre tvättmaskin, tarkett hela nedervåningen och nya innedörrar och ett bättre kök så blev våran totalkalkyl 1.700.000kr. Inkluderar tomtpris 400.000kr.

Kalkylen landade hos Banken på en månadskostnad på 8900kr inkl drift och amortering. Min spontana tanke är att detta är en helt OK månadskostnad.

Jag vet inte vad ni andra tycker men jag trodde aldrig att detta skulle vara möjligt.
Man behöver inte vara "rik" för att det ska gå ihop.

Detta är kort om mina erfarenheter efter två långa år av intensivt sökande efter villa.

Kämpa på ni kan lyckas om ni bara vill och har rätt inställning vid bankbesöket. :D

/Jonas



 
håller med Johan, det blir ändå mycket billigare månadskostnad än att köpa en lägenhet i stan och man får sommargrill och större yta på köpet.
 
Jonas? Hur sjutton får du till den månadskostnaden på det beloppet?
 
Framförallt beror det på att Älvsbyhus har haft ett samarbete med samma bankman i över 10 år.

Som han uttryckte det "jag har ett dagligt samarbete med Älvsbyhus, jag vet exakt vad jag lånar ut pengar till, jag vet vilken värdestegring husen har och vet att den totalkalkyl Älvsbyhus garanterar håller hela vägen, det har aldrig tillkommit kostnader utöver det som kunden själv lagt till mm". Han finansierar 45 av de 50 villor som Älvsbyhus säljer här nere i göteborg per år.

Sen har Älvsbyhusen under dessa 10 år visat att driftskostnaden aldrig överstigit 18.000kr per år (mot 24.000 kr som andra banker lägger i kalkylen) han kunde också fördela storleken på bottenlån och topplån väldigt fördelaktigt.

Vi kunde också få en ganska bra ränta mot andra banker som gärna "fläskar" på lite extra på topplånet, det gjorde han inte här.

Men det ska också sägas att hela det här upplägget beror helt och hållet på hur man är som personer, precis som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Det är jätteviktigt att man ger ett stabilt och "om och kring sig" intryck.

Först gick vi därifrån med en tuff kalkyl som visade 9500 kr inkl drift och amortering som innebar att detta måste ni kunna klara av som han uttryckte det. Det berodde på att han la in lite högre räntor, lite annan fördelning mellan topplån/bottenlån, högre driftskostnad.
Sen justeras detta ned läget blir skarpt, dvs när man kommer och ansöker om lånelöftet för byggnationen.

/Jonas
 
:) På så vis, hm vilken bank och vilken ränta om jag får fråga? Med driftskostnad menar du då vatten, el, sopor, försäkringar rubbet? Jag tyckte det lät så billigt.
 
Det är föreningssparbanken och räntan blir den ränta som är aktuell för dagen med lite prut.

Den ränta som han la i den "tuffa" kalkylen var 6,30 på bottenlånet och 6,80 på topplånet men det kommer att justeras ned nu när vi kommer in med totalkalkylen inför lånelöftet.

Med driftskostnad så räknas det som du nämner. Så har jag förstått det när jag talat med banken och Älvsbyhus, men jag kan ha fel.

/Jonas


 
:-/ Ja jag tror dessvärre att du kan ha fel, jag har inte bott i mitt hus så länge men det känns som att ffa vatten och el drar i väg uppåt.
 
??? Glömde fråga, hur mycket ska ni amortera/mån?
 
Vi kommer endast att amortera på topplånet, och vi kommer att amortera så lite som möjligt under de första två åren tills vi bott in oss. Så vi kommer att amortera 900 kr i månaden till en början.

/Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.