S
Hejsan

Tröskeln till vår pardörr, ytterdörr bågnar så mycket att det tar i i mitten.
Några tips på vad göra?

Tröskeln är inte skruvad neråt någonstans, jag vet inte hur det ser ut under tröskeln, vilket material som finns där osv.

Urusel bild men jag tror det viktiga framgår.
20140101_162002.jpg
 
  • 20140101_162002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
S
har inte varit så andra vintrar?
hur ser det ut där uppe då? rakt och fint där?
 
Kanske dags att renovera(måla/olja/lacka) tröskeln?
Hur sitter den fast egentligen - varför lyfter du ej upp den och tittar hur det ser ut under?
Kanske bara är att dra i ett par skruv, men förborra i så fall och har du en försänkare så använd det också.
 
S
sblixten skrev:
Kanske dags att renovera(måla/olja/lacka) tröskeln?
Hur sitter den fast egentligen - varför lyfter du ej upp den och tittar hur det ser ut under?
Kanske bara är att dra i ett par skruv, men förborra i så fall och har du en försänkare så använd det också.
om du kollar på bilden så är tröskeln riktigt svår att lyfta bort. om du ser ena hörnet på dörren
 
Båda bilderna är lika dåliga tyvärr. Julklappskamera wink.gif Snöbollskrig :)

Men oavsett om det är trä eller betong under tröskeln så är det väl bara att dra dit ett par skruv som fixerar tröskeln.
På t.ex 1/3 och 2/3 av bredden.
Eller tre skruvar på 1/4, 1/2 och 3/4 av bredden.

Någon gissning varför tröskeln slår sig? Fukt?
 
SBH skrev:
om du kollar på bilden så är tröskeln riktigt svår att lyfta bort. om du ser ena hörnet på dörren
Jag ser det nu, tack.
Kanske går att trycka ut tröskeln, men den kan också vara limmad.
Jag skulle provar att dra i några skruv och hoppats att det fäster undertill.
Sen hade jag renoverat den till våren.
 
S
karme brukar skruvad, spikad ibland till och med plugg och skruv.
sen verkar det ju hänt något innan. tänker på den där beige/grå/vita linjen(fog?)
 
Eftersom du saknar ett tröskelbleck kanske vatten har letat sig ner och syllen svällt och frusit?
Jag brukar dra en skruv neråt vid montering av pardörrar, om det är möjligt försöker jag "gömma" skruven i hålet där den passiva dörren låser.
Ett bleck borde du montera iallafall om inte dörren sitter väl skyddad iform av en veranda eller liknande.
 
S
Bläck låter som en ide, dock är tröskeln fogad mot stentrappan, så det borde inte kunna komma ner fukt den vägen.

Dörren sitter under ett tak, men den blir ändå fuktig när det regnar. Som syns lite på bilden så har dörren börjat spricka lite i fogarna tyvärr, jag har tryckt i fog för att skydda tillfälligt. Den ska tas ner och renoveras på någe vis, och jag ska sätta ett nytt större tak som lutar lite mer snävt neråt. Men i alla fall, jag tycker dörren borde hållt bättre, det är en vasa-dörren från allmogesnickerier i leksand och den är bara några år gammal.

Ska kolla så det inte sitter någon skruv i hålet där pardörren låses, annars ska jag se om det går att sätta en där, bra idé det. Får väl borra ett hål rakt igenom där om det inte är det redan och se om jag kan lista ut vad det är för material under.

Kameran ja, det är en Samsung s3 som tappat kameraglaset, och autofokus verkar ha slutat funka också. Därav kvaliteten.

Jo, jag har funderat på om man inte borde sätta något bläck längst ner på dörrbladen, för att hindra regnvatten att gå in mellan blad och tröskel, vad skulle ni rekommendera då? Snyggaste skulle nog bli med en trälist i samma färg som dörren, en liten droppnäsa helt enkelt. kan det vara att rekommendera, hur fäster man bäst in den i så fall?
 
Dörren skall såklart hålla mer än några få år.
Dock skulle det kunna vara så att det kommit in fukt som inte har med dörren att göra och gjort att tröskeln tryckts upp, vilket i sin tur lett till att färgen på undersidan av dörren skavts av och då har fukt trängt in där.
Jag har ingen aning om hur det är i ditt fall, men du bör nog fundera över varför det blivit som det blivit och det är det problemet som du också måste åtgärda.
Kanske det är så att det inte finns tätskikt mot stentrappan?
 
S
Dörren började spricka längre upp först, så jag tror inte det har med fukt underifrån att göra. Kommer att renovera dörren så gott jag kan och tänkte lacka den med Epifanes marin-lack på utsidan sen, med förhoppning om att det ska göra den lite mer fukttåligt.
 
Snickerick skrev:
...
Jo, jag har funderat på om man inte borde sätta något bläck längst ner på dörrbladen, för att hindra regnvatten att gå in mellan blad och tröskel, vad skulle ni rekommendera då? Snyggaste skulle nog bli med en trälist i samma färg som dörren, en liten droppnäsa helt enkelt. kan det vara att rekommendera, hur fäster man bäst in den i så fall?
Du kanske skulle fundera på ett entrétak eller farstutak över dörren i stället.
Hela dörren skulle nog må bra av att skyddas mot regn.
Exempel:
716029.jpg
 
S
Som sagt så sitter dörren redan under ett tak som ska bytas mot ett större, eller snarare bättre täckande.
 
KnockOnWood skrev:
Du kanske skulle fundera på ett entrétak eller farstutak över dörren i stället.
Hela dörren skulle nog må bra av att skyddas mot regn.
Exempel:
[bild]
Ett sådant där hade jag innan Sven kom och tog det.
 
S
Det nya taket här är tänkt att bli i glas med ett par rejäla hemmasnickrade "konsoller" i trä som matchar stilen från tidigt 1900-tal. Finns några andra hus med liknande i området hämta inspiration ifrån :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.