Märkligt, fattar inte vart den sista bilden kommer ifrån, finns inte om jag försöker redigera inlägget.:x
 
  • Gilla
nyfiken11
  • Laddar…
Intressant jämförelse!

De dyrare levererade ju inte nämnvärt av de billigare.
 
Min röst får denna.

Mattiaz skrev:
Xerolight ledpuck 3000K 159kr
[bild]
Tummen upp för testet!
 
Kommer köra på Malmbergs 350 då den är ställbar och Xerolights ledpuck.

Tycker det är märkligt att de dyrare var så mycket sämre.
 
Tror inte bara att man ska kolla på ljusmängd.
Har hört, kan dock inte garantera att det är 100:a % sant men att de billigare har större variation på färgen i mellan "samma" spottar.
Är ju inte så jäkla kul att köpa en massa spottar och så lyser de med olika färg.
Har själv några av de första 230V LED-spottar som var möbel godkända hemma och kan ju lätt säga att jag skulle satsat på ett dyrare fabrikat då det inte är en enda LED i dem som lyser med samma temp...
:confused:
Själv valde jag Hide a Lite Bright Eye Multi 6 som tak spottar när jag byggde om,
då jag fick info:n att de kunde ta fram en spott med samma temp igen om det behövdes.
Man kan tydligen mäta upp ljuset och special beställa...
Tvivlar på att Malmbergs skulle göra det.

Sen är det ju det där med livslängden.
Hur mycket ljus är det kvar efter att x-antal brinn timmar, kanske inte är något man behöver hänga upp sig på i ett hem då man har mer släckt än tänt per dygn men tror ändå det är viktigt att kolla sånt också...


Kan personligen tycka att det är jäkligt dyrt med spottar men jag har själv provat och fått lära mig den hårda vägen.
Det är ju så att man får vad man betalar för, iaf till viss del och det är inte allt för skoj att stå med 10 spottar i taket som skiftar alltifrån gult till kritvitt i ljuset...


Så för att svara på ditt inlägg:
De billiga kanske lyser med mycket större styrka och mer ljus nu men om ett år så är det troligtvis tvärtom...
 
Är det som du säger så skiter jag i spottar öht. Så fruktansvärt dåligt ljus som de dyrare ger så skulle det bli hur dyrt som helst att belysa de rum jag hade tänkt.
Dessutom så känns de dyrare mycket enklare i utförandet än både Malmbergs och Xerolight.
 
Jag kan själv säga att jag var lite osäker på hur jag skulle göra och om det inte varit för att jag lyckades få tag i spottarna till ett jäkligt bra pris så hade jag nog skitit i det.
Totalt så skulle mina spottar ha kostat en bit över 10,000:- + drivdon och det är jäkligt dyrt för 17st spottar...
Nu är de säkert mycket billigare men säkert ändå en massa pengar.

Kan ju även säga att jag troligtvis kört på halogen om inte var för att jag har kutterspån i mitt mellanbjälklag och således inte vågade pga värmeutveckligen alternativt ta bort spånet och få ljud rakt igenom från övervåningen.

Räkna ut hur mycket du i snitt ska ha dem tända / dygn och år samt antal beräkna sen inköpspris på LED + Halogen och kolla vilken du får ut mest av.
Tror nog att halogen är det mest prisvärda alternativet.
Jag skulle nog gissa på att GU10 LED lampor kommer att vara betydligt mer prisvärda när det är dags för första bytet och då får du ju LED ändå (y)
Nackdelen är väl att du måste ha upp större lådor/burkar i taket för att dimensionera för värmen som halogen alstrar och då inte kan köra med dosor som du ville från början.
Det kommer att bli betydligt billigare i investeringskostnad och halogen är halogen och levererar bra ljus men drar mycket energi...
 
Halogenspottar är inte aktuellt då jag inte har plats för pottor. Men jag ska prata lite med folket på Malmbergs så tar jag beslut därefter.
 
Skickade mail till Malmbergs igår förmiddag och fick svar redan på eftermiddagen.

Hej!

Håller på att bygga nytt hus och med anledning av detta så köpte jag hem 7st downlights av olika fabrikat för att testa. Köpte två st Malmbergs, Md-350 och Md-99. Köpte fyra andra märken i olika prisklasser. Kan konstatera att lågprismärkena var klart bäst i utförande, finish och ljusflöde. Ju dyrare desto sämre var realiteten. Malmbergs tillhör de billigare i min test.
Dock så hävdar en del att om jag köper ett stort antal billigare (läs Malmbergs) så kommer dessa inte att ha samma ljustemperatur och har de det så kommer den att ändras efter ett år. Dvs att de är ojämna i kvaliteten.

Vill gärna ha er syn på saken och hur det ställer sig med garantier till mig som slutkonsument.

Svaret:
Självklart ska man vara noga när man väljer ut en produkt och göra de efterforskningar som krävs för man ska känna sig trygg i sitt val. Nedan finner du några punkter på svar till dina frågor.

- I dessa armaturer använder vi Sharp dioder.
- Färgkvaliteten är MacAdam 3 (vänligen se bifogad text för mer info)
- Malmbergs har 5 års garanti på LED tekniken. Detta gäller även för Malmbergs LED drivdon.

En LED-produkts färgkvalitet, det vill säga hur noggrann färgtemperaturen är, anges med MacAdam-ellipser SDCM i skalan 0-10. Mellan 0 och 4 är det svårt att se skillnader i färg, men uppåt i skalan kan man uppleva tydliga och direkt störande skillnader i vissa applikationer. I en utomhusmiljö kan MacAdam 7 SDCM ses som fullt tillräcklig medan kraven inomhus normalt ligger på MacAdam 3-5 SDCM. Som jämförelse ligger ett T5-lysrör inom MacAdam 4.

Hoppas du har fått svar på dina frågor. Om du har fler frågor eller funderingar så kan du ringa till mig på..........

Att tänka på om du väljer MD-99 och ska köra den i apparatdosa så är det väldigt noga med hålupptaget då armaturen är 75mm i diameter, dock så finns större frontring att köpa separat.
 
Jag misstänker du arbetar på Hide a Lite, deras enda chans att få sälja något är att svartmåla sina konkurenter
Själv är jag elinstallatör har jobbat med Malmbergs spotar i 3-4 år finns inte bättre på marknaden monterar cirka
1-2000 om året, beklagar att du valde Hide a Lite som kostar tre ggr så mycket lyser hälften och har sämre finish
När det gäller färgen är det bullshit det du snackar om
 
Kenola skrev:
Jag misstänker du arbetar på Hide a Lite, deras enda chans att få sälja något är att svartmåla sina konkurenter
Själv är jag elinstallatör har jobbat med Malmbergs spotar i 3-4 år finns inte bättre på marknaden monterar cirka
1-2000 om året, beklagar att du valde Hide a Lite som kostar tre ggr så mycket lyser hälften och har sämre finish
När det gäller färgen är det bullshit det du snackar om
Om det är mig du avser så jobbar inte jag på Hide a lite, jag jobbar på räddningstjänsten.
 
Mattiaz skrev:
Om det är mig du avser så jobbar inte jag på Hide a lite, jag jobbar på räddningstjänsten.
Lugn jag svarade på Hammers inlägg som var rena nojan, vi har bara goda erfarenheter av Malmbergs spotar
Jag blir så F-bannad när man marknadsför sig genom smutskastning, det är lååååågt
 
Kenola skrev:
Jag blir så F-bannad när man marknadsför sig genom smutskastning, det är lååååågt
Jag är inte lika övertygad som du och tror mer att det handlar om vårat (mänskliga) behov av att försvara de affärer vi gjort. Jag har för mig att min fru kallar det för kognitiv dissonans.
 
  • Gilla
evergrey66 och 1 till
  • Laddar…
Kenola skrev:
Lugn jag svarade på Hammers inlägg som var rena nojan, vi har bara goda erfarenheter av Malmbergs spotar
Jag blir så F-bannad när man marknadsför sig genom smutskastning, det är lååååågt
Det brukar ses med skepsis om någon som har få inlägg dissar eller hyllar ngn produkt eller företag. Ungefär som du gjort här i dina två inlägg.

Nu har jag själv testat olika led-spottar, kollat med Malmbergs och även kollat med elbutik.se hur reklamationerna förhåller sig mellan de olika märkena. Jag är inte bekymrad för att köpa vare sig Malmbergs eller Xerolight.
 
Testade att sätta upp en spott i det blivande köket och blev klart bekymrad. Har 2,6 i takhöjd och satte upp en md-99 tyckte det blev alldeles för dåligt ljus. Vägg, tak och golvbeklädnad är inte på plats men ångspärren är vit.
Det borde väl inte göra ngn skillnad att sätta upp fler? Annat än att blir mer ljus, inte starkare ljus.
Tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.