Sådär, då bestämde sig min också för att få fukt i displayen helt plötsligt efter att ha varit ute i alla väder tills nu.

Är det någon av er Indego-ägare här som löst det problemet utan att skicka in den? Försvinner det av sig själv eller kräver det åtgärd? Vad är den exakta orsaken?

iPhone 4S 001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Funderade på den där "gummitutan" till SD-kort platsen. Öppnar inte den rakt in i elektroniken? För om det är så kommer fukten troligen in där. Då skulle du ju prova att öppna hålet genom att vinkla ut gummit & låta det ventilera i ett torrt utrymme. Men med denna sommar så är det ju fuktigt mest hela tiden.
 
Det gummit ja - läste något om att det var problem att få tillbaks det efter att ha lossat det, stämmer det? Har inte provat själv, menar de att det är nära omöjligt eller bara besvärligt?
 
Min hade fukt redan när jag tog den ur kartongen. Det syntes inte direkt men när jag satte maskinen på laddning första gången så sken kvällssolen på maskinen och den blev antagligen lite varm och då syntes kondens, inte så mkt som på bilden ovan men ändå...
 
En vild gissning är att det är dålig tätning runtom i displayen. Finns ingen anledning att åtgärda något själv om man har garanti; låt Bosch få jobba för din produkt och åtgärda alla fel på något sätt, även om det innebär att vara utan klipparen 1-2 veckor.
 
mortimer skrev:
Finns ingen anledning att åtgärda något själv om man har garanti; låt Bosch få jobba för din produkt och åtgärda alla fel på något sätt, även om det innebär att vara utan klipparen 1-2 veckor.
För mig finns det många anledningar, har redan köpt ett hjul själv just för att jag inte ville vara utan klipparen mitt under säsongen. Fuktproblemet är av samma art, ett problem som är störande men påverkar inte gräsklippningen, vilken däremot i högsta grad påverkas om jag skickar in den och är utan klippare. Dessutom måste jag skicka iväg den själv och då jag saknar originalemballaget så medför det mycket extra tid och omak för min del, förutom faktumet att jag blir av med klipparen för en okänd tid när gräset växer.
 
Redigerat:
M J skrev:
För mig finns det många anledningar, har redan köpt ett hjul själv just för att jag inte ville vara utan klipparen mitt under säsongen. Fuktproblemet är av samma art, ett problem som är störande men påverkar inte gräsklippningen, vilken däremot i högsta grad påverkas om jag skickar in den och är utan klippare. Dessutom måste jag skicka iväg den själv och då jag saknar originalemballaget så medför det mycket extra tid och omak för min del, förutom faktumet att jag blir av med klipparen för en okänd tid när gräset växer.
Allt är en avvägning oftast. Bosch kan väl förse dig med emballage om du inte sparat originalemballaget ?
 
Enligt Bosch ska jag isf skicka upp den till tretti.se, som var de som levererade den till mig. (Köpte den av CDON).

Så länge den klipper mitt gräs på tre timmar så tänker jag inte avvara den i veckor för att få detaljer som inte påverkar klippningen fixade, allt sådant får vänta till efter säsongen när jag inte behöver den.
 
Redigerat:
  • Gilla
GordonE
  • Laddar…
M J skrev:
Enligt Bosch ska jag isf skicka upp den till tretti.se, som var de som levererade den till mig. (Köpte den av CDON).

Så länge den klipper mitt gräs på tre timmar så tänker jag inte avvara den i veckor för att få detaljer som inte påverkar klippningen fixade, allt sådant får vänta till efter säsongen när jag inte behöver den.
Verkar som många (däribland jag också) resonerar som så att de kan leva med vissa problem tills efter säsongen och därefter skicka in den. Får hoppas utvecklarna och mekanikerna jobbar ordentligt mycket nu under sommaren med att hitta lösningar. Annars kan man fundera på vad som händer med allt när alla ska skicka sina klippare i slutet på säsongen.........
 
Så - åter till ursprungsfrågan nu: Vad kan man gör åt fukt i displayen (utan att skicka iväg den på semester)? Är det gummibiten på baksidan som är nyckeln, är det där fukten kommer in, och ut?
 
Har du fått in fukt i displayen så har du säkert fått fukt i annan del av elektroniken också.
 
Det lär vara samma fukt, tror inte displayen är ett eget slutet system skilt från elektroniken. Åtgärdas displayfukten så slipper man fukt i elektroniken samtidigt.
 
Eriksgatan
Den fuktbilden på displayen är ju en exakt kopia på den min första 86 dB klippare (No. 1) fick efter några veckors klippande i höstas. Jag tror att det var redan då som jag efter att ha sökt lite mer information om detta, skrev att man skall ge f-n i att pilla med SD-kortplatsen eftersom andra har misslyckats att få den att täta efter att ha haft upp den. Jag har därför själv aldrig vågat öppna den och påstår heller inte att du har gjort det, bara att den verkar lömsk att få tät.

Fukten i No. 1 var kvar till när jag tog in den 6 veckor senare runt sista oktober, trots omväxlande regn och varmt och soligt väder. Sedan stod klipparen i ca 8-10 graders temp i krypgrunden hela vintern där fuktkvoten är rätt hög (ca 70-80 % vintertid). När våren kom var fukten äntligen borta ur displayen och klipparen fungerade utan några märkbara problem. Men jag såg till att lämna tillbaka den för skrotning ändå, för man vet inte vad som kan hända på lägre sikt med fuktutsatt elektronik.

Min klippare No. 3 har ni ju sett på filmen på huvudtråden att displayen pga. fukt flippade ut totalt, men klipparen fungerade annars normalt. Fast det krävde att man hade alla menydetaljer i huvudet, vilket jag iofs hade, men det blir lite jobbigt om man skall försöka sälja den med en sådan display. Den lämnades in för åtgärd till BSC för detta samt brölljud. Men vad BSC gör och inte gör har för mig varit svårt att få dokumenterat. På servicedokumentet stod endast deras standardtext om att den "fått en uppgradering och att man därför måste initiera klipparen igen enligt manualens sid XX". Den var borta i hela 22 dagar och efter att under hela den tiden ha förvarats inomhus i rumstemperatur är det troligt att fukten dunstade ur displayen av sig självt. Jag har skrivit till dem 2 ggr och krävt att få veta om de har gjort något åt fuktskadan på min egendom och i så fall vad, utan att få något svar. Jag håller fortfarande på med att försöka få fram detta som de är förbannat skyldiga att berätta för mig och jag har lovat dem och mig själv att se till att huvuden rullar nere i Ballerup om de inte visar upp dokumentation på det utförda arbetet. Klipparen kom ju tillbaka exakt lika brölande som den var när den skickades ned så det har de skitit i och fuktskadan gissar jag att de hanterat likadant. Boschsupporten i Malmö klarar inte heller av att ta reda på detta åt oss om man kontaktar dem. Hur bra kontakter ni än har med Jonatan, Oscar, Zacharias m fl, så är det inte så populärt att svenskarna ringer till danskarna och begär korten på bordet. Den som är kung i Boschorganisationen är nämligen inte den som är närmast konsumenten, utan de s k "teknikerna". (OT: Ett klassiskt misstag. Orsakade t ex att Ericsson mobiltelefoni gick från världsmarknadsledare till närmast död och såld på mindre än 5 år...).

Så kära vänner, särskilt ni som får in fukt i klipparens displayer, acceptera inte att ta emot en klippare som varit hos BSC där inte dokumentationen på utfört arbete besvarar alla era frågor så att ni klart ser vad som har gjorts eller inte gjorts på klipparen. Att felet har åtgärdats och helst hur måste framgå glasklart för er. Är det inte så, säg till er åf att ni inte accepterar mer trams och kräv en ny klippare eftersom ingenting talar för att elektronikfel inte kommer att uppstå framöver. Vägra ta emot den och fortsätt att kräva tillfredsställande dokumentation på jobbet. Jag gjorde inte så själv för jag litade naivt på att någon på supporten skulle hjälpa mig få fram det i efterhand, men "räddades" av att BSC inte heller hade åtgärdat fel nr 2 (brölandet var inte lika lätt att ignorera).

Den som orkar kan säga åt åf:n att ni pga. dröjsmålet nu måste anlita en trädgårdsskötselfirma och att de får betala detta plus reskostnader, och restid för er tidsspillan för inlämnande och onödiga diskussioner pga. BSC:s oskicklighet. KoV stöder detta till fullo även om det kan vara svårt att få dem att gå med på mer än 40-50 kr/h för tidsspillan för privatpersoner i ett konsumentärende. Man bör också ha ett krav på minimum 500 kr om man vill att ARN skall ta upp ett ärende, men tänk på att det då handlar om att reklamera köpet, att få det hävt. Jag själv vill hellre ha klipparen och att den skall fungera som utlovats.
 
Kan meddela att fukten försvann av sig självt igen i stort sett lika plötsligt som den kom...

iPhone 4S 009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemet löst - tills vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.