Hej

Jag köpte ny kyl/frys för ett par år sen, en Husqvarna QRT4630X, som jag på många sett är nöjd med, förutom en sak: Ljudet den lämnar ifrån sig, och det är inte kompressorn som surrar igång ibland, det är inte störande alls, utan det är ett droppande och rinnande ljud som startar då och då, och håller på i ca 30 min.

Jag har konstaterat att detta ett ljud får man leva med, då kylskåpet har ett annat sorts mer miljövänligt köldmedium som behöver pumpas genom mer, men måste det låta om det för det? Jag håller på att bli vansinnig av detta ljud, då det låter fruktansvärt enerverande, och ojämnt liksom, egentligen inte särskilt högt, men det hörs tillräckligt så jag måste stänga alla dörrar mot köket om natten, annars låter det genom hela huset. Jag kanske är extra känslig av mig för ljud, inte vet jag, men jag ångrar djupt att jag valde detta kylskåp p.g.a. detta slurpande ljud. Fullt jämförbart med att om man skulle ha en kran rinnandes och droppandes vasken…

Jag undrar nu om det är fler där ute som råkat ut för samma sak, och om det finns någon bot för detta! Jag har inte talat med försäljaren eller Husqvarna än, om det ens är nån idé?
 
Jag har Boschskåp som för ett nedrans oväsen jämfört med mitt gamla underbara freonskåp.. Min erfarenhet är att alla låter mer eller mindre men de har olika ljud för sig. Mitt låter exakt som en råmande kossa ibland. Avfrostning?
Sen brummar det lågfrekvent och det tar sig genom precis hela huset. När det är igång tänker man inte på det längre men när det tystnar så är det som man lyfter av något från axlarna..

Så trött på kostnadsbesparingar i allt man köper. Bolagen ska visa bättre och bättre resultat och produkterna ska bli billigare och billigare. Omöjlig ekvation så man spar in där man kan och håller tummarna. Förlorarna? Kunden.
 
  • Gilla
sir lancelot
  • Laddar…
Har en några år gammal Cylinda kyl/frys med liknande ljudnivå under långa perioder av drifttiden. Måste ha dörrarna stängda till köket för att inte störas alltför mycket i resten av huset för det låter högt. Kan liknas vid ett metalliskt rinnande, sörplande och gurglande ljud...
 
A
ibland kan man isolera bort detta ljud beroende på hur kylsystemet ser ut.
om den bara är ett par år så är din produkt tillverkad i Ungern med bara med en kompressor.
beroende på styrsystem och frysens utformning kan åtgärder sättas in.
är produkten yngre än tre år så reklamera hos electrolux.
 
electroluxaren skrev:
ibland kan man isolera bort detta ljud beroende på hur kylsystemet ser ut.
om den bara är ett par år så är din produkt tillverkad i Ungern med bara med en kompressor.
beroende på styrsystem och frysens utformning kan åtgärder sättas in.
är produkten yngre än tre år så reklamera hos electrolux.
Kan du berätta mer om åtgärderna?
 
A
flera kyl/frysar har en kylkrets och en temperatur reglering
då kan man med ljudisoleringsmassa linda om röret där förångningen börjar dvs där kapillärröret övergår till större dimension. i dylik kylkrets hamnar detta i frysen.
Kan göra underverk, men inte alltid.
 
Jag har varit inne på att ställa skåpet på vibrationsdämpande fötter samt isolera in håligheten där kompressorn sitter med dämpmatta ala bilstereo i bil. Samt även klä väggen bakom med dämpull. Det borde få ner det några dB men inte kommit så långt. Bosch sa till mig att nya skåpens kompressorer går 18h av 24h per dygn och det tror jag absolut är sant. Ett nedrans malande..
 
A
det är väl värt ett försök
skumgummi på utrymmets väggar och bitumen på kompressorn
ev byta gummifötterna
till slut en tunn vägg med isolering fastskruvad utanför kompressorutrymmet
fast håll den öppen uppåt för att ge luftcirkulation åt såväl kompressor som kondensor
 
Intressant att det är flera märken som låter. Jag har undersökt mitt Husqvarnakylskåp noggrant, och det ljudet den lämnar ifrån sig kommer genom själva skåpet, så det verkar vara en omöjlighet att försöka stänga in. Sååå jäkla trött på ljudet!

Det som gör mig irriterad är att det känns som ett ganska enkelt problem att lösa vid tillverkningen, att bara rikta det som rinner där inne på ett annat sett så det lämnar minimalt ljud ifrån sig, så slapp man höra detta droppande och gurglande. Jag vet ju ingenting hur allt detta fungerar, och hur en produktutveckling går till, men jag antar att det finns ett antal designers och tekniker som ganska enkelt skulle kunna lösa sånt här.

Tips till Husqvarna, (och andra tillverkare): Istället för att lägga pengar på varumärkesstrateger och marknadsföring, varför inte lägga energi och pengar på att ta fram produkter som kunderna blir helnöjda med, utveckla dem till fulländning! Så behöver man inte känna den där dåliga och hatiska känslan så fort man ser Husqvarnamärket.
 
A
det är alltid marknadsföringsavdelningen som styr produktutvecklingen alltid alltid alltid
det är dessa som talar om vad kunden vill ha (hur de nu får reda på detta).
storlek, färg, inredning och inte minst vad kunden vill betala.
ekonomiavdelningen tala om vilka marginaler det skall vara för att täcka marknadsföring, tillverkning, leverans, utsläppsrätter, och det viktigaste av allt: investerarnas avkastning dvs. aktieutdelningen till delägarna.numera måste alla garanti ärenden in in i budgeten
så låt säga
Ungrarna får 1000.- för ett skåp
hälften av skåpen går sönder med en snittkostnad på 1000.- det gör ytterligare 500.- per skåp
logistikkostnad 100.-
overhead kostnad 1000.-
vinst 500.-
aktieutdelning 500
återförsäljaren 1000.-
det blir i runda slängar 4.600.- ett påslag på 360%
nu kan man undra vad man får för skåp 1000.- i tillverkningskostnad?
om man vill ha en genomgående hög kvalitetet kanske det skulle kosta 5000.-?
färre skulle säljas så påslagsfaktorn måste bibehållas dvs 18000.-
vem köper ett ungerskt kylskåp för 18000.-?
 
electroluxaren skrev:
det är alltid marknadsföringsavdelningen som styr produktutvecklingen alltid alltid alltid
det är dessa som talar om vad kunden vill ha (hur de nu får reda på detta).
storlek, färg, inredning och inte minst vad kunden vill betala.
ekonomiavdelningen tala om vilka marginaler det skall vara för att täcka marknadsföring, tillverkning, leverans, utsläppsrätter, och det viktigaste av allt: investerarnas avkastning dvs. aktieutdelningen till delägarna.numera måste alla garanti ärenden in in i budgeten
så låt säga
Ungrarna får 1000.- för ett skåp
hälften av skåpen går sönder med en snittkostnad på 1000.- det gör ytterligare 500.- per skåp
logistikkostnad 100.-
overhead kostnad 1000.-
vinst 500.-
aktieutdelning 500
återförsäljaren 1000.-
det blir i runda slängar 4.600.- ett påslag på 360%
nu kan man undra vad man får för skåp 1000.- i tillverkningskostnad?
om man vill ha en genomgående hög kvalitetet kanske det skulle kosta 5000.-?
färre skulle säljas så påslagsfaktorn måste bibehållas dvs 18000.-
vem köper ett ungerskt kylskåp för 18000.-?
Njae.. Jag jobbar med massa product developers som jobbar åt Elextrolux med koncept och framtagning av nya modeller. Klart det finns vissa kravspecar men problemet är nog att Elextrolux ofta lägger ut det på tredjepart och där försvinner mycket kunskap på vägen.

Där jag jobbar är det helt tvärtom. Där styr produktutveckling till 100% och marknad får rätta sig efter vad som kommer. :)
 
A
Jo men visst
Produktutveckling utseende skiljer sig mellan företagen men målet är det samma-ökad försäljning.
Jag har erfarit en viss skillnad mellan olika kundprofiler tex företag resp konsument.

jag har arbetat för ett lite större företag än E-lux med produktutv. och även om jag raljerade i mitt förra inlägg står min ståndpunkt fast.
Få köper en stridsvagn när det finns Trabanter.
Få köper en Miele kyl/frys för 18.000.- när det finns Kina tillv. för 3.000.- man skall ju bara förvara mat eller?
 
Kan bara säga att jag precis köpt en Mielefrys för nästan 18.000:- och kompressorn låter precis hela tiden. Här kan man verkligen prata om pengar i sjön. Miele servicetekniker var här precis och menade att "det ska låta så om nyare kylar och frysar".

Snälla, kan någon tipsa om ett premiummärke? Och med premium menar jag då "överlägsen teknik", inte "fin design och reklam för att grannen ska bli avundsjuk".
 
sir lancelot skrev:
Kan bara säga att jag precis köpt en Mielefrys för nästan 18.000:- och kompressorn låter precis hela tiden. Här kan man verkligen prata om pengar i sjön. Miele servicetekniker var här precis och menade att "det ska låta så om nyare kylar och frysar".

Snälla, kan någon tipsa om ett premiummärke? Och med premium menar jag då "överlägsen teknik", inte "fin design och reklam för att grannen ska bli avundsjuk".
Nu vet jag inte vilken modell du köpt men utifrån priset kan jag gissa att ditt skåp ligger på 38 dB(A) eller möjligen 40 dB(A) om du inte köpt en äldre modell. Det är tyst för att vara en kyl/frys. Däremot går kompressorn en stor del av dygnet, så är det bara. Ditt skåp är garanterat premium. Men visst, byt ut det till något annat skåp på 42-43 dB(A) så märker du skillnaden... ;) Vad hade du för skåp tidigare och hur gammalt var det?

Sedan är det ju så att om ditt nya skåp har frostfri frys men det gamla saknade det så har du ju en ljudskillnad där med. Frostfria frysar har en fläkt som fördelar kylan och den ger ifrån sig lite ljud den med.
 
Tidigare hade vi skåp från Siemens från 2002. De nya från Miele är från 2016. Visst, de nya är frostfria medan de gamla inte var det, och de nya har givetvis bättre energiklass. Trots det har jag svårt att acceptera att utvecklingen på ljudnivån gått bakåt på 14 år, och dessutom vid ett byte från "normalmärke" till "premiummärke". Det borde finnas många duktiga ingenjörer som skulle kunna hitta en lösning på ljudproblematiken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.