Jag har kikat på Foamkingmetoden, ser ut att bli en homogen isolering

http://www.youtube.com/watch?v=9tdokfQxsDg

På ytterväggar av oorgansikt material eller om det finns en luftspalt på utsidan ser för mig ut att kunna fungera bra.

Men min stora fråga är, när man isolerar direkt mot spontat yttertak med tjärpapp på utsidan, vad händer om det kommer igenom vatten, det syns inte att det läckt och måste ha svårt för att torka upp:confused:

För mig påminner det om husvagn eller enstegstätat.:surprised:

Någon som förstått det här med fuktmekaniken och kan förklara hur det fungerar?


mvh//Ola
 
Har ingen egen erfarenhet, men gör precis samma reflexion som du. Inga problem så länge ytterskalet är helt tätt, men minsta lilla fuktgenomträngning eller dåligt fungerande kondensskydd så kan man få fuktproblem. Dessutom med ensidig uttorkning och utan möjlighet att inifrån se byggande skada innan den blivit omfattande.

Hur mysig brukar en gammal husvagn vara när det börjat läcka in lite i någon skarv?
 
lyfter tråden.
Funderar på att isolera våra innerväggar med denna metod.
är det någon som har erfarenhet av den här metoden?
 
Ja! Jag är också nyfiken. Överväger vinden! Nån som provat?
 
Hej!

Tog in offert från foamking och http://www.isopol.se för att isolera vår källare.
Valde till sist Isopol, fick ett mycket bättre intryck av dem och de var mycket billigare.
 
Hej, oavsätt vilken av dessa företag man väljer, hur bra orkar det med -25grader resp sommarvärme upp till +25 grader?
Och om jag fattar detta rätt så ska det hålla väldigt många år, skummet som dom lägger på.

Vad kostar ca 200kvm vind att spruta, nån som har en fingervisning?

/T
 
  • Gilla
AlexF
  • Laddar…
Vår källaren(ca 25 kvm) kostade ca 8000kr(foamking ville ha 13000kr).

Enligt foamking å skulle 10cm av deras isolering motsvara 40cm vanlig isolering. Det är ju säljsnack, så jag skulle tippa på att det är mer realistiskt att det skulle motsvara 30cm vanlig isolering.

I vår källare har ca 7-8 cm isolering i alla fall gjort en enorm skillnad. Från att ha varit 5-6 gradigt där ner under kalla vinterdagar till aldrig understiga 15 grader. Alla siffror avser ouppvärmd.
 
  • Gilla
salahunreal
  • Laddar…
Utan att ha kollat på dessa skum, så vill jag bara reflektera lite.
Det är inte mycket nytt under solen... I kölvattnet av oljekrisen -73 började man tilläggsisolera var och varannan kåk i landet. Att spruta in skum var en metod. Det visade sig emellertid senare att skummet krympte en aning när det torkade, vilket medförde drag och sannolikt också fuktproblem.

En annan sedelärande historia från tidigt 70-tal är Alfasudden. En fantastisk vägvagn. Ett helt nytt koncept för Alfa Romeo. I samband med det ville man öka komforten genom att minska vägljud. Det åstadkoms genom att tröskellådorna fylldes med skum. Tyvärr var det samma problem här, skummet krympte och släppte efter ett tag från plåten. => Oventilerad spalt + fukt/kondens => rost.

Alltså, kolla upp skummets egenskaper m a p krympning.
 
  • Gilla
salahunreal
  • Laddar…
Jo jag har läst en del om de problemen, men jag gissar (hoppas) att det har skett en hel del produktutveckling sedan dess. :)
 
Får man 15 grader i en källare även vintertid måste värme tillföras. Oavsett vart i landet man bor har marken inte så hög temperatur den följer i stort medeltemperaturen på orten. Så 6 till 8 grader utan värmetillskott är närmare sanningen.
 
Den på videot hade behövt enn svenska läraret.

/ Fredrik
 
Jaha , om det är deras ord med 4ggr bättre isoleringsförmåga vet vi att det är ett skojarföretag. Googla lambdavärden för purskum vs vanlig isolering.
 
Det är säkert mycket säljsnack. Men det är ju inte så enkelt som att bara gå på lambdavärdena. Med vanlig isolering går det inte att komma ifrån att det läcker in/ut värme i skarvar mellan isoleringsskivorna och reglar/tak/golv/skarvar. Skummet sluter helt tätt eftersom det kommer in i alla skrymslen och vrår
 
elmont skrev:
Får man 15 grader i en källare även vintertid måste värme tillföras. Oavsett vart i landet man bor har marken inte så hög temperatur den följer i stort medeltemperaturen på orten. Så 6 till 8 grader utan värmetillskott är närmare sanningen.
Vi har/hade öppet ner till källaren från övervåningen + att det "läcker" lite värme från pannan det räckte.
 
noone70 skrev:
Vår källaren(ca 25 kvm) kostade ca 8000kr(foamking ville ha 13000kr).

Enligt foamking å skulle 10cm av deras isolering motsvara 40cm vanlig isolering. Det är ju säljsnack, så jag skulle tippa på att det är mer realistiskt att det skulle motsvara 30cm vanlig isolering.

I vår källare har ca 7-8 cm isolering i alla fall gjort en enorm skillnad. Från att ha varit 5-6 gradigt där ner under kalla vinterdagar till aldrig understiga 15 grader. Alla siffror avser ouppvärmd.
Har ni isolerat en källare invändigt mot yttervägg? Är det ett särskilt genomsläppligt skum, öppna celler? Inga problem med fuktvandring i ytterväggen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.