tinar det av eller produserar dom inget på vintern för att det snön är ivägen elöler hur blir det.
 
Gå en runda med sopkvasten lite försiktigt, eller invänta våren.
Eller montera solcellerna lodrätt på husväggen så ingen snö lägger sig på dem.
 
Låt dem vara snötäckta om du vill. Det kan vara farligt att vara uppe på taket.
Man förlorar maximalt någon procent på snötäckta moduler.
 
Skall vara enig om det kan vara farligt uppe på taket, men man förlorar mycket mer än någon procent på snötäckta paneler. I alla fall om det är mycket snö.
Håller med Fredrik-i-skogen faktisk.. Montera dom rakt på väggen. Kanske inte lika snyggt men i alla fall mycket bättre under vinterhalvåret.
 
Raptor50 skrev:
Skall vara enig om det kan vara farligt uppe på taket, men man förlorar mycket mer än någon procent på snötäckta paneler. I alla fall om det är mycket snö.
Håller med Fredrik-i-skogen faktisk.. Montera dom rakt på väggen. Kanske inte lika snyggt men i alla fall mycket bättre under vinterhalvåret.
Ca 6% av den årliga solstrålningen träffar Sverige under vintermånaderna nov till feb.
Under den perioden är också systemverkningsgraden låg pga växelriktaren så att det man förlorar är i storleksordningen någon procent är en rimlig uppskattning.
 
Vem har pratat om växelriktare tills nu?
Då beror det ju i så fall på vilken man har och vilken verkningsgrad den har.
Om du har SNÖ på panelerna så funkar dom inte bra.
Dom behöver inte vara helt rena för snö för att ladda batterier, men ligger det ett lag med snö ifrån 2-3 cm och vidare så laddar dom inte alls..
snöpanel.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag skottade av mina som detta så fick jag ut runt 8 amp i laddning, men innan jag skrapade av dom så fick jag inget alls. Skall sägas att solen träffade inte panelen rakt på, och innan jag skotta så var det nog en 10cm med snö på dom. Så ligger det 7 st i parallell på taket.
Så tyvärr HansR är jag inte helt enig i att snö inte gör skillnad.
 
HansR skrev:
Låt dem vara snötäckta om du vill. Det kan vara farligt att vara uppe på taket.
Man förlorar maximalt någon procent på snötäckta moduler.
Man förlorar upp till 100% på snötäckta solpaneler.

Gör följande test: ställ bilen på en p-plats eller liknande mitt på dagen när det snöar mycket, täck för alla sidorutor och bakruta med tjock svart plast eller liknande, sätt dig i bilen och låt snön täcka vindrutan, det behövs inte tjock lager snö på vindrutan innan det blir mer eller mindre svart i bilen.
 
Demmpa skrev:
Man förlorar upp till 100% på snötäckta solpaneler.

Gör följande test: ställ bilen på en p-plats eller liknande mitt på dagen när det snöar mycket, täck för alla sidorutor och bakruta med tjock svart plast eller liknande, sätt dig i bilen och låt snön täcka vindrutan, det behövs inte tjock lager snö på vindrutan innan det blir mer eller mindre svart i bilen.
Jag var otydliga. Man förlorar någon procent av årsutbytet på att låta snön ligga kvar.
 
  • Gilla
PelleLille och 1 till
  • Laddar…
Inte för att trampa ned på dig HansR, men jag är fortfarande inte enig.
Skall man överhuvudet taget ha någon form av laddning av batterier på vintern så måste snön bort.
Det är ju helt klart att man inte har lika mycket med sol på vinterhalvåret. Men det är ingen fara med solpanelen om dom är utan snö, och det är 35 minus grader. Dom laddar då ändå.
Att inte sol instrålningen är mindre under vintern är väl ganska klart.
Du skriver att :
Ca 6% av den årliga solstrålningen träffar Sverige under vintermånaderna nov till feb.
Säkert helt rätt, skall inte säga något varken imot eller för på detta, men solpanel behöver inte direkt solljus för att ladda batterier.
En mulen dag mitt på sommaren så laddar mina 7 st 90watts ändå över 7-8 amp. Kan ju "kanske" jämföras med dagar på vintern, när inte solen är så stark.
 
  • Gilla
Whiskypinnen
  • Laddar…
Raptor50 skrev:
Inte för att trampa ned på dig HansR, men jag är fortfarande inte enig.
Skall man överhuvudet taget ha någon form av laddning av batterier på vintern så måste snön bort.
Det är ju helt klart att man inte har lika mycket med sol på vinterhalvåret. Men det är ingen fara med solpanelen om dom är utan snö, och det är 35 minus grader. Dom laddar då ändå.
Att inte sol instrålningen är mindre under vintern är väl ganska klart.
Du skriver att :
Ca 6% av den årliga solstrålningen träffar Sverige under vintermånaderna nov till feb.
Säkert helt rätt, skall inte säga något varken imot eller för på detta, men solpanel behöver inte direkt solljus för att ladda batterier.
En mulen dag mitt på sommaren så laddar mina 7 st 90watts ändå över 7-8 amp. Kan ju "kanske" jämföras med dagar på vintern, när inte solen är så stark.
Vi behöver inte vara eniga men om du har tillgång till väderdata från SMHI gällande solinstrålning bör du inse att jag har rätt. Det jag pratar om är alltså den globala solinstrålningen och inte enbart den direkta solinstrålningen.
 
Det är bara det att man behöver inte gå så djupt tycker jag när TS frågar om dom producerar ström om det ligger snö på panelen.
Ligger det snö på panelen så alstrar dom inte ström. Det är vad jag tänker.

Till TS, snön smelter INTE bort om det hamnar snö på panelen. Så enkelt är det.
På detta kortet har det bara varit kallt. Ingen snöfall att prata om,
DSC_0066-ss.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sent om sider kommer här ett diagram som visar hur globalstrålningen varierar per månad. Detta diagram är för Umeå eftersom TS uppger att han bor i Västerbotten. Som ni kan se ger solceller extremt lite utbyte under vintermånaderna även om de inte är snötäckta.

Globalstrålning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tycker fortfarande att man kan ta vara på dom ungefär 30Kwh/m2 man kan få in, i dom månaderna man kan räkna med att snön ligger på taket. (Från mitt av december till mitt av mars.)
Jag vill hellre inte säga att det är obetydligt om man har 10m2 med panel.
Så om du frågar mig TS, skotta av panelen.
Frågar du HansR så säger han säkert fortfarande att du kan låta bli.
Gött man kan ha olika meningar. :)
 
  • Gilla
PelleLille
  • Laddar…
Ok låter som att d är en dålig ide att sätta dom på taket pga snön. Men då kommer vi till nästa fråga. Hur mycket misster man i solinstrålning om man då sätter panelerna på väggen på ett år mot att sätta dom på taket istället i rätt vinkel?
 
Om man skall lita på HansR inte alls något..
Jag säger ut ifrån hans schema att man tappar ungefär 70kw/kvm. Så har du 5 stk solpanel på 1,6X0,8m (1 stk 175 watt 23volt storlek) så blir det 6,4kvm av ungerär 70kw, som igen blir nästan 450kw.. Så jag vet inte om det är så smidigt att INTE skotta av snön..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.