Måste du verkligen köpa nya brytare? Det finns ju impulsfjädrar till de vanligaste att komplettera med...
 
Har några gamla brytare (tidigt 80-tal) av okänt fabrikat där jag inte tror att man kan sätta in impulsfjäder som i de nyare Eljo Trend som jag har på några ställen.

För att få till en bra styrning så vill jag att den ska vara olika beroende på om larmet är påslagit eller ej. Larmet är TeleTec PC1550, ett äldre larm som trots beteckningen inte har något med datorer att göra. Till larmet har jag kopplat en IP-kamera som startar via ett relä då man larmar på. Vad behöver jag för att Vera ska veta att larmet är påslaget?
 
Beror lite på. Du skulle kanske kunna använda en fibaro universalsensor om larmets "status"-utgång är potentialfri. Då får du in larmstatusen och kan göra olika saker med den i din controller.
 
rencke skrev:
IARC (International Agency for Research on Cancer) har klassat denna strålning som "möjligen cancerframkallande". Risken finns alltså, så varför ignorera den och exponera sej? Men detta hör som du skriver hemma i en annan tråd.
För det första var det mobiltelefoner och WiFi man kategoriserade som 2B på IARC. Vilket är samma kategori som inlagda grönsaker, kaffe, karbonpapper och mynt plus 250+ andra ämnen. För det andra fick de väldigt mycket mothugg samt att exempelvis ledarmöter från US National Cancer Institute lämnade mötet i protest.
 
  • Gilla
biggles12 och 3 till
  • Laddar…
Flikar in lite med en fråga, hoppas det är ok.

Vi ska med bygga, men inte installera z-wave direkt antagligen. Vad bör man tänka på och anpassa för att det ska gå så lätt som möjligt efteråt, förrutom att se till att dosorna är tillräckligt stora för att få plats med puckarna?
 
Stora dosor är bra. Dra även fram nolla till alla dosor till brytare där du vill ha aktuatorer.
 
@dhanjel
Undvik 0-10V styrda saker då det inte verkar finnas stöd för detta i någon (billigt) z-wave pryl ännu.

Jag har lysrörsarmatur med en dimmbara don i köket. Dom styrs med en 230V impuls och är lite knixiga också. Idag vet jag inte om dom är på eller av (men jag kan slå på/av dom). Skulle behöve en extra enhet som bara ligger och kolla strömförbrukningen för att veta status.
 
dhanjel skrev:
Vi ska med bygga, men inte installera z-wave direkt antagligen. Vad bör man tänka på och anpassa för att det ska gå så lätt som möjligt efteråt, förrutom att se till att dosorna är tillräckligt stora för att få plats med puckarna?
Det är ju den stora fördelen med Z-Wave och andra liknande teknologier. Det passar utmärkt för retro-fit. Stora dosor, kanske någon extra dosa där man bara sätter aktuatorer och nollan framdragen för säkerhets skull till brytare.

Hmm ... blev kaka på kaka med phl. Så går det när man petar i texten länge och inte är koncentrerad.
 
hek skrev:
Beror lite på. Du skulle kanske kunna använda en fibaro universalsensor om larmets "status"-utgång är potentialfri. Då får du in larmstatusen och kan göra olika saker med den i din controller.
Potentialfri?

Jag har två programmeringsbara utgångar där den ena ger 12V när larmet är påslaget, det är denna spänning som drar ett relä som startar IP-kameran. (Den andra utgånger ger 12V då larm utlöses och drar ett relä som sluter en krets så att kameran börjar skicka bilder till mejl och webbhotell.)

Kan jag använda min första utgång tillsammans med Fibaro Universalsensor på något sätt?
 
MrSmith skrev:
Potentialfri?
Försöker svara mig själv!

Med potentialfri menas att ingången på Fibaro Universalsensor inte får belastas med någon spänning. Med ingången kollar man om en krets är sluten eller inte.

Då skulle jag kunna använda mitt larm för att
* få nödvändig spänningsförsörjning till universalsensorn
* använda en annan utgång på befinntligt relä (som startar IP-kameran) som sluter kretsen som blir ingång på universalsensorn
* ansluta 1-wire och DS18B20 för att mäta inne- och utetemperatur

Med Vera Lite kan jag sedan skapa olika scener beroende på om larmet är på eller inte och vad jag har för temperatur ute eller inne.

Kan det vara så enkelt? Förlåt min okunskap!
 
Låter som många flugor i en smäll. Like!
 
Här även ett andra relä till mitt larm som när larmet går sluter en krets så att IP-kameran (som startar när man larmar på) börjar skicka bilder till mejl och webbhotell

OM Fibaros Universalsensor fungerar som jag hoppas så borde jag kunna använda den andra ingången på sensorn till att känna av om larmet lösts ut, via relät ovan. Om så är fallet så skall ALL belysning tändas (och dörren till tigerburen öppnas!).
 
Japp, den ha två ingångar. Lite synd att man inte kan styra utgångarna fritt också (dom speglar ingångarna). Då hade sensorn kunna bli användbar i ännu fler situationer.
 
MrSmith skrev:
Jag fortsätter att fråga på, är tacksam för de svar jag fått hittills.

Om man sätter ett Fibaro relä i ett vägguttag för att tända/släcka en lampa och lampan är avstäng med dess strömbrytare. Kommer relät då alltid att rapportera att lampan är släckt, även om den enligt schemat skulle vara tänd, eftersom det inte är någon last?

Om man släckt med strömbrytaren och tänt med relät står ju strömbrytaren i "fel läge" för att kunna släcka igen, eller fixat relät detta så att det alltid funkar?
Jag lade in två av dina inlägg här ovan så ingen blir förvirrad av det.

Nej en Fibaro gör det inte för den har ingen energimätning, men det finns Aeon-puckar som klarar det.
Fördelen med Aeons puckar är inte bara att de har energimätare utan att deras brytardel är en simpel en som inte kräver inkoppling av 230, vilket fibaron gör. Det gör att i just vägguttagsfallet kan man sätta enkel kabel till en microbrytare, därför själva brytfunktionen är helt potentialfri och en egen krets. Därför tycker jag personligen att de är helt överlägsna i just vägguttag och de klarar 10A.
Nackdelen med Aeon till strömbrytare är att man måste tråda om vid trappomkoppling (som vi har dem), där fungerar Fibaron betydlig bättre med befintlig trådning.

Som monostabil fungerar båda precis lika bra. Men som bistabil har fibaron en fördel, då den kan ställas in att växla brytfunktionen, då får man som någon skrev strömbrytare antingen upp eller ner. Annars får man vippa två gånger om den ex. redan är på.
 
Redigerat:
MrSmith skrev:
Här även ett andra relä till mitt larm som när larmet går sluter en krets så att IP-kameran (som startar när man larmar på) börjar skicka bilder till mejl och webbhotell

OM Fibaros Universalsensor fungerar som jag hoppas så borde jag kunna använda den andra ingången på sensorn till att känna av om larmet lösts ut, via relät ovan. Om så är fallet så skall ALL belysning tändas (och dörren till tigerburen öppnas!).
Japp den fungerar så. Fibaro har i sin manual något exempel på hur man även använder en 2x1,5 puck till ett larm. Nu har jag inte satt mig in i det ännu (alldeles för färsk på området).
Hoppades själv att DSC skulle komma ut med en EU-version av sitt larm, för i USA har den idag Z-wave inbyggt, men den kommer inte hit förrän om ett år enligt uppgift från importören (fick svar förra veckan).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.