Upptäckte idag att ett rör som jag trodde gick upp i taket gick ner i betongplattan i stället :(

Det passar inte riktigt ihop med mina renoveringsplaner eftersom den innerväggen skulle plockas bort.

Hur djupt i plattan brukar sådana rör ligga ? Är det lönt att tänka sig att bila upp och dra till rätt ställe ? Får man skarva ett VP rör och gjuta in skarven ?

Elinstallationen skall givetvis göras av elektriker :) men jag måste bedöma omfattningen av bilningsjobbet.
 
Det är helt tillåtet. Man brukar naja fast rören på armeringsjärnen. Jag skulle tippa ca 3 till 5cm djup. Det stora jobbet är hur mycket Du måste bila upp till det nya stället.
 
Det låter ju bra, men innebär det att man måste frilägga armeringsjärnen också eller kan man bara bila ner 5 cm och sedan skarva och gjuta på ?

Hur lång tid tar det att frilägga en meter med ett hyffsat bilningsverktyg ? Det är väl cirka 1,5 m vi pratar om. Skall lägga nytt golv sedan så ut den synvinkeln är det lugnt.
 
Du måste bila fram röret så att Du kan sätta på en muff.
 
Du måste bila fram röret så att Du kan sätta på en muff.]
Ja samma typ av skarvmuff som används ovan jord ?

Ska vi säga 15-20 min
Oj går det så fort ? Då är det ju inget att snacka om :)
 
Finns det golvvärme??
Bara så du inte punkterar den.
 
hempularen skrev:
Finns det golvvärme??
Bara så du inte punkterar den.
Det finns det inte.

Tack för varningen men så pass medveten är jag. ;)
 
Tror inte att du behöver ned till armeringen. Skälet till att man najar mot armeringen vanligtvis är att rören ska ligga still under gjutningen. Vibrerar man betongen så blir det inge bra med lösa rör som vibreras upp till ytan.

 
Bara så att du är medveten om det som jag råkade ut för.
Alla mina rör till elradiatorerna går i betongplattan. Ett rör hittade jag precis som ni övriga sagt, najat på armeringen. MEN :surprised: när jag fortsatte i betongen kom jag på ett rör till som låg lägre och inte var najat.
Se upp det kan komma obehagliga överraskningar....

Det tar kort tid om du bara kan fläska på med bilningen, men så fort du måste kolla efter om något annat ligger i vägen så tar det säkert tre-fyra gånger längre med tid.

Lycka till ::)
 
perese skrev:
Bara så att du är medveten om det som jag råkade ut för.
Alla mina rör till elradiatorerna går i betongplattan. Ett rör hittade jag precis som ni övriga sagt, najat på armeringen. MEN :surprised: när jag fortsatte i betongen kom jag på ett rör till som låg lägre och inte var najat.
Se upp det kan komma obehagliga överraskningar....

Det tar kort tid om du bara kan fläska på med bilningen, men så fort du måste kolla efter om något annat ligger i vägen så tar det säkert tre-fyra gånger längre med tid.

Lycka till  ::)
Men egentligen behöver man ju inte frilägga det gamla röret mer än så att man kan skarva på och dra till den önskade positionen ???
 
Korrekt uppfattat.

Men du skulle väll bila ett spår för den nya stumpen? Där kan du ju hitta nått spännande om du har oflyt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.