Har precis fått vårat snedtak lösullsisolerat i vår 1.5 plans villa

Jag tänkte själv bygga innerväggar och trots jag är händig så är jag novis på byggteknik
Min fråga här är hur jag ska bygga en innervägg som vätter emot snedtaket.
Alltså den låga 120cm innerväggen
20121020_220530.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min egen tanke först vara att med glespanel bara sätta upp 70x20 med cc 30cm
Så här
20121017_195200.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken var att direkt sätta OSB skivor på detta men direkt kändes detta tokigt :confused:

Min fråga är om man inte ska regla upp en riktig isolerad vägg?
På bilden är stolparna 45 x 95mm med C-C 120cm
Min tanke var att sätta upp en stolpe till så det blir C-C 60cm och sätta gips på insidan---isolera och sedan OSB mot innerummet.

Eller är detta överkurs eftersom det redan är isolerat på yttertaket..

Är tanken på horisontel glespanel utan isolering möjlig eller bara dumt?
Utan isolering kanske man får konstiga fenomen med temperatur och framför allt en massa ljud i väggarna ???

Tips mottages tacksamt!!
 
Redigerat:
Ska du nyttja utrymmet bakom till något? Jag gjorde så att jag reglade 45x70, cc45, klamrade ståltråd på baksidan, isolerade och körde osb/gips. Funkar bra och inget ihåligt ljud (fick det när jag skippade isolering).

/Thomas
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Det ser väl bra ut - Jag hade nog reglat cc600 och satt OSB+gips på insidan. Isolerat utsidan och kanske dessutom skruvat längsgående 22x45 läkt för att hålla isoleringen på plats... eller liknande.
Isoleringen är väl överkurs men man får precis som Swappe säger bort en del ihåligt ljud.
Det går även att använda en Ljudskiva typ Piano som isolering för att slippa att ljud går via kattvinden mellan rummen. Vanlig isolering skulle ju ha samma effekt, i princip.
 
Tack "Slacker" och "Swappe" för era svar! :)

Så mitt första försök är okej menar ni?
20121017_195200.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Swappe hur menar du "klammra" ståltråd ??

Så i princip bör det kunna se ut så här som bilden ovan.
Sätta isolering bakom gles panelen och något som håller isoleringen på plats?
 
Precis! Jag tror Swappe använder ståltråden som ett sätt att hålla isoleringen på plats så den inte trillar ur mot kattvinden. Det där funkar nog, tryck på väggen så ser du hur mycket den flexar, cc600 mellan dina cc1200 skulle nog stabilisera upp det en del och då skulle du kunna strunta i dina horisontella 70x20 och bara sätta OSB+gips så får du 20mm större rum! =)

Dina 70x20 skulle du kunna lägga ett par på kattvinden så isoleringen inte sticker!?

Isolera 1200 kasetter gör att du får skarv på isoleringen vilket i sin tur leder till att den lätt trillar ut... typ..
 
Alternativet är väl att skapa någon lösning så utrymmet kan användas för förvaring. T.ex. genom gångjärnshängda luckor istället för vägg utefter en del av väggen. Detta kan ju göras dolt så att det i princip ser ut som en vanlig vägg genom att montera golvsockel på luckorna och tapetsera/måla dem som övriga väggar.

Att isolera här ger ju nog som sagt knappast så mycket rent värmemässigt.
 
slacker skrev:
Precis! Jag tror Swappe använder ståltråden som ett sätt att hålla isoleringen på plats så den inte trillar ur mot kattvinden. Det där funkar nog, tryck på väggen så ser du hur mycket den flexar, cc600 mellan dina cc1200 skulle nog stabilisera upp det en del och då skulle du kunna strunta i dina horisontella 70x20 och bara sätta OSB+gips så får du 20mm större rum! =)

Dina 70x20 skulle du kunna lägga ett par på kattvinden så isoleringen inte sticker!?

Isolera 1200 kasetter gör att du får skarv på isoleringen vilket i sin tur leder till att den lätt trillar ut... typ..
Typ så här???
20121020_220530.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Känns som en stabil lösning och enkel att isolera!!!
Fast jag kollade nu odet finns inget fästa en den extra stolpen i överkant. :(
Endast isolering och en glespanel där...Måste isåfall in med ännu mera regel

Glesa ut horisontellt känns nu som minst arbete och pengar
20121017_195200.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så byggnadstekniskt funkar detta. ?!?!?

OSB skivor på detta och sedan ett lager gips.

Eventuellt isolera insidan i mellanrummet på glesen....Typ med ståltråd och spikklammer så det hänger kvar
 
Macarus skrev:
Alternativet är väl att skapa någon lösning så utrymmet kan användas för förvaring. T.ex. genom gångjärnshängda luckor istället för vägg utefter en del av väggen. Detta kan ju göras dolt så att det i princip ser ut som en vanlig vägg genom att montera golvsockel på luckorna och tapetsera/måla dem som övriga väggar.

Att isolera här ger ju nog som sagt knappast så mycket rent värmemässigt.
Ja vi har funderat mycket på det men på rätt många ställen går det ventilationsrör och annat som gör utrymmet lite svårt att utnyttja.

Ett par serviceluckor blir det iallafall.

Kanske ska strunta helt i isolering??
Går ju alltid peta in senare om man nu har service luckor
 
Normalt lägger man en syll på bjälkarna, samt en regel i taket, dessa kan du skråskruva in i befintlig stolpe.
Mellan dessa ställer du en ny stolpe så att cc60 uppnås.
Därefter OSB och gips, förskjuten skarv.

Men...

Jag tror att det där skulle fungera lika bra med cc 30 på 28x70, osb sedan gips.
Om du kan binda ihop den översta glesen med glesen i taket så får du lite stöd för att minimera svikt vid skivans ovankant, likaså nertill. Kanske skråskruva in i golvspånet.

En sådan låg vägg blir ju inte så utsatt som andra väggar.
 
JOW skrev:
Normalt lägger man en syll på bjälkarna, samt en regel i taket, dessa kan du skråskruva in i befintlig stolpe.
Mellan dessa ställer du en ny stolpe så att cc60 uppnås.
Därefter OSB och gips, förskjuten skarv.

Men...

Jag tror att det där skulle fungera lika bra med cc 30 på 28x70, osb sedan gips.
Om du kan binda ihop den översta glesen med glesen i taket så får du lite stöd för att minimera svikt vid skivans ovankant, likaså nertill. Kanske skråskruva in i golvspånet.

En sådan låg vägg blir ju inte så utsatt som andra väggar.
JOW har helt rätt och jag ämnar att hålla med. Det funkar!

Personligen hade jag satt en syll längst hela golvet och skruva i bjälklaget, en regel i taket och skruvat i takstolarna, följt av 60cc reglar och det är väl så man "skall" göra..

Trycker på det som JOW säger - Glöm inte att förskjuta skarvarna på OSB och Gips! Dvs, börjar du med en hela OSB skall du sedan börja med en halva gips.
 
Tänk på att flytta diffspärren så du inte får dubbel diffspärr om du bestämmer dig för att isolera. Eller också isolerar du så tunt att du inte behöver en spärr i väggen.

Sent from my GT-S5830 using Byggahus
 
kalubah skrev:
Tänk på att flytta diffspärren så du inte får dubbel diffspärr om du bestämmer dig för att isolera. Eller också isolerar du så tunt att du inte behöver en spärr i väggen.

Sent from my GT-S5830 using Byggahus
Det var det jag var inne lite på - En ljudisolering snarare än värmeisolering. Isover Piano Ljudskiva
 
Tack för alla bra tips här!!!! :)

Ska skruva glesen extra så det blir stadigt!

Började även nu skruva och fundera på en mellanvägg med stålregel som ska upp
Grymt lätt och smidigt jobba med!

Hur tät med skruv sätter ni U-profiler i golv?
Jag satte skruv parvis C-C ca 500mm.

Har köpt lite grövre stålregel för att få in mycket ljudisolering.
Tanken nu var att regla stålreglar C-C 600mm.
Är väll okej?

Har sett att vissa reglar C-C 450mm men känns lite överkurs och dyrt....Eller har jag fel?

20121021_180503.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För smidighetens skulle kör jag alltid 900 gips för att dom är enklare att hantera - Således reglar jag alltid plåtregel på 45cc. Gör lite på stabiliteten men du tänker även OSB här?
Tänk på att du får stabilare resultat om du mot dörrar avslutar med en träregel och inte plåt. Dvs, ramen runt dörren....
Blir som lite enklare att sätta karmen dessutom! (y)

50cc låter bra, jag brukar skruva godtyckligt, hellre mer än mindre!
 
Jo jag tänker ha OSB skiva på båda sidorna av denna mellanvägg.

OSB är väll standard 1200mm bred? Därför tänkte jag C-C 600mm mellan stålregel.

Nu blir det ju rätt tjockt dessutom...
Tänkte så här totalt

6mm gips+11mmOSB+95mm+11mm OSB + 6mm gips = 129mm

Nått knas i den tanken? :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.