Letade reda på mina kontantnotor från MTB när jag fixade badrumsgolvet. September förra året blev det 150:-/m2 för 70kPa skivan
Sedan fick jag en lös 60kPa för 150:-/m2.
Båda dessa plus moms då.
 
Milkshaken
MathiaS: det var vanliga 100 tjocka och 100x 75 brda o långa...
svårt att tro at du får nåt annat bättre pris någonannanstans liksom....
Räkna på 199:-/m2 oh du blir nöjd eller missnöjd :)
 
Milkshaken skrev:
MathiaS: det var vanliga 100 tjocka och 100x 75 brda o långa...
svårt att tro at du får nåt annat bättre pris någonannanstans liksom....
Räkna på 199:-/m2 oh du blir nöjd eller missnöjd :)
Ja, men jag inbillar mig att du får betala olika mycket för skivorna beroende på vilken tryckhållfasthet dom har. Vilken tryckhållfasthet har skivorna du betalat 199 spänn för?

Jag har offerter på materialet som är dyrare än 200sek per kvm och jag har offerter som är väsentligt billigare än 200sek (båda isodränskivor).
 
HejHar ngn en uppdaterad prisbild på isodrän eller pordrän i Sthlm eller över internet. Skulle gärna få dem hemlevererade. Vilka är billigast?Med vänlig hälsning,Johan
 
Kolla även på optidrain, de har beräkning för åtgång samt priser på sin hemsida (http://www.ge-ab.se/produkt//opti-drain-100mm-19kg/m3-8.html). Tror det är pordrän som tillverkar skivan egentligen. Hornbach säljer dessa, åtminstone i Malmö, tror de har något lägre pris än den man ser på hemsidan.
 
Jag har kollat en hel del på de olika fabrikaten, isodrän, pordrän, jackodrän och ignucell. Den sistnämnda verkar vara billigast,här i göteborgsområdet kan du få den oprutat för165 kr kvm inkl. moms.
 
På 100mm tjock och den höga densiteten så kan man förhandla till sig priser på ca 140kr/kvm och uppåt beroende på mängd och vart man köper. Detta är plus moms
EDIT
Såg du hann posta innan. 165kr med moms är ett väldigt bra pris
 
Det man funderar över är ju om det skiljer något som har praktisk betydelse mellan de olika fabrikaten. jag tänker då främst på den dränerade och isolerande förmågan (på lång sikt) snarare än själva monteringen. Jag tänker göra jobbet själv och då spelar det mindre roll om det tar lite längre tid, dessutom så är det många år att skriva av de extra timmarna på.
 
Det har tidigare förekommit trådar (smutskastning) där det påstås det ena och det andra, sök lite i forumet på pordrän och isodrän. Jag valde optidrain av det enkla skälet att jag kunde åka och handla det på Hornbach där jag handlar allt annat. Har svårt att tro att den isolerande och dränerande funktionen i en 100mm skiva av mer eller mindre identisk typ kan skilja avsevärt. Som sagt, optidrain tror jag t.ex. är en ommärkt pordränskiva

Min egen erfarenhet av monteringen är att själva skivan är det absolut snabbaste och enklaste momentet i dräneringen så det kan omöjligen skilja mellan fabrikaten.
 
Ja, det är väl mer eller mindre min slutsats också efter att ha läst i otaliga trådar. Det finns inte något som pekar på att det ena skulle vara bättre än det andra. Vare sig från formmedlemmar (vars åsikter jag värderar högre) eller yrkesfolk.

Och det är ju helt sant som du skriver, monteringen av skivorna är den lilla delen i arbetet jämfört med att gräva, dränera, fylla igen om och framförallt återställa! :).

Själv är jag inne på att köra med dubbla skivor, inte för isoleringens skull i sig utan för att flytta ut kondenseringspunkten så långt som möjligt. Har ett 70-talshus med inredd källare så jag vill förekomma så långt det är möjligt. Men jag har inte räknat på det, dessutom så är det sutteräng och på nersidan så ligger knappt halva källaren under mark så där blir det inte isloerat i alla fall.
 
Enligt uppgift på telefon så tar Hornbach i Botkyrka 810 kr för 4,5 kvm Isodrän. Antar det är 60-plattan. Ska dit imorgon och kika.

Gadeberg - Hur stora mängder tänker du dig om man ska pruta? I detta skede behöver jag endast ynka 64 kvm.
 
Var det inte optidrain då? Jag betalade just 810:_ / paket (4,5kvm) på hornbach i Malmö? Det var 100 mm skivan

Sent from my HTC One V using Byggahus
 
Han sa Isodrän över telefon iaf, jag frågade honom ett antal ggr eftersom jag läste ditt tidigare inlägg om optidrain. Han kanske generaliserade eller något, vi får se imorgon då jag åker dit.
 
Johan FK skrev:
Enligt uppgift på telefon så tar Hornbach i Botkyrka 810 kr för 4,5 kvm Isodrän. Antar det är 60-plattan. Ska dit imorgon och kika.

Gadeberg - Hur stora mängder tänker du dig om man ska pruta? I detta skede behöver jag endast ynka 64 kvm.
De blir ju några paket så absolut värt att höra sig för.
Jag kollar alltid runt inför varje dränering och på ett 130kvm hus så hamnar man ju runt 70kvm
Ja det är 60mm skivan. De är 3.75 med 100mm skivan
 
Det var optidrain på Hornbach, överlag hade de ingen koll på skivorna vare sig styvhey och lämplighet så jag hoppade över att handla där. Blev CPI som nämnts i en annan tråd för 115 kr /kvm ex moms, då ingick även gratis hemkörning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.