Drosen skrev:
Fantastiskt vacker entré med tegel på golv och vägg. Hur stor yta av huset kommer att ha en "övervåning"? Det ser ut att bli väldigt högt i tak där det inte är en "övervåning".
Tack! Ungefär 50% skall vara övervåning. Takhöjden är c:a (har inte mätt!!) 5 meter.
 
aflib01 skrev:
Detta blir ju jättesnyggt! Gillar verkligen "fönsterbänkarn" av tegel, en detalj som lyfter helhetsintrycket. Vad har du tänkt att ha för taktäckning, tegel, falsad- eller pannplåt?

Mvh

Anders
Visst blir det vackert med fönsterbrädor av tegel? Förslaget kom från snickaren och det högg vi på direkt. Mycket av bygget har reviderats under resans gång. Lösningar som såg galanta ut på pappret dög inte i verkligheten. Mest små detaljer om jag skall vara ärlig men vi har varit lyhörda men samtidigt fått beröm för planlösningen av huset!

Taktäckning skulle först bli bandtäckning av aluminium men när offerterna dök upp sa plånboken NEJ ;) Priser runt 255 000 + moms avskräcker de flesta. Nu skall man beakta att vi fick en fördyring av byggnationen med c:a 300 000 iom väggarna rasade.

Nu väntar jag på offert på listtäckning som vi tycker passar på denna typ av hus. Jag tror att det kommer att bli bra då vi hade detta som första val till att börja med men valde bort det pga fördomar mot papptak.
 
... och där kom offerten på listtäckning:
Trebolit 274 kvm kristallsvart
Trekantsläkt
takstege
glidskydd
45 lpm hängränna inkl stuprör
40 lpm vindskivebeslag heltäckande
uppvik skorsten och takfönster

189 666 ink moms
 
Tack för svaret! Alltid kul när man har att göra med engagerade och duktiga snickare och andra duktiga hantverkare som kommer med idéer och förslag på lösningar. Verkar som att det blir mer och mer ovanligt i branschen idag när kreti och pleti startar snickarfirma för att göra rot-jobb åt Svenssons.

Tycker att det låter väl dyrt med taket, men det är ju lite svårt att få en uppfattning om hur många kvadrat det rör sig om. Annars är det ju en relativt enkel takkonstruktion att jobba på. Hur som så är jag övertygad om att det blir kanon med listtäckt papptak.

Mvh

Anders
 
Hehe... där ser man 274kvm! Då är ju inte priset helt uppe i det blå, men lite dyrt är det allt. 500-750kr/kvm för bandtäckning exkl hängrännor mm tycker jag är mera rimligt.

/Anders
 
Då var plattorna lagda i köksdelen
IMG_1142.jpg

IMG_1141.jpg


Elektrikern har installerat ytterbelysningen på framsida och köksdelen. Här kan man även se den mörkgråa målning av grunden.
IMG_1154.jpg

IMG_1156.jpg


Diverse detaljbilder
IMG_1151.jpg

IMG_1150.jpg

IMG_1149.jpg

IMG_1148.jpg
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Då var vår värmepump en IVT EQ 10 Premiumline igång. Ljudet från kompressorn var som ljuv musik. Fruns kommentar, som inte kan se tjusningen med maskiner, var Måste den låta :) Dagen efter var den tyst så då "lät" det bättre i hennes öron ;)

IMG_1157.jpg

Fogningen påbörjad i entren.

IMG_1158.jpg
 
Redigerat:
Oljat in klinkers ikväll. Kändes onödigt att fota :)
 
Ser riktigt bra ut! Gillar verkligen teglet som fönsterbrädor!
 
  • Gilla
Anders D
  • Laddar…
Entrén oljad och vaxad
IMG_1163.jpg

Tätskikt klart
IMG_1161.jpg

Kakling påbörjad. Vit kakel med en bord i skimrande röd/brons.
IMG_1171.jpg

Köket invägt och fastskruvat i väggen vid vaskdelen. Jag kom faktiskt lite längre i helgen men var för trött av värmen att ta fler foton.
IMG_1172.jpg

Kvällsbilder från framsidan och köksgaveln där elektrikern är klar med ytterbelysningen. Baksidan saknar jag några lampor som är restade.
IMG_1173.jpg

IMG_1165.jpg

IMG_1164.jpg

IMG_1174.jpg
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Köket tar form. Notera takfläktar som fläktar skönt i sommarvärmen.
IMG_1178.jpg

Igår gällde det att stänga alla fönster då de tröska runt om gården.
IMG_1177.jpg
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Hur har vi tänkt under denna resas gång när det gäller de inhyrda entreprenörer som hjälpt till under bygget? Vi har haft en god vän som är snickare, vilket lett till en bra dialog mellan oss löpande. Själva har vi gjort en massa "skitjobb" såsom t.ex. så enkel sak som att städa på bygget varje dag i princip.

Eftersom jag själv jobbar med införskaffning av reservdelar till industrin har jag ett brett kontaktnät på el, vvs, stål bl.a. Från tidigare jobb där jag satt som trp ledare inom avfallsbranchen hade jag många tjänster att cacha in.

Vi har själva stått för inköp av material, vilket kunde leda till att hantverkare inte velat åta sig de olika tjänster som behövts under byggets olika moment men å andra sidan har jag tillåtit en högre timpeng för att kompensera en del av den "förlust" entreprenören gjort. I de flesta fall har vi kört löpande räkning, ja förrutom taket som har ett fast pris.

Inte i något fall har vi inte lyckats att pruta på priser när man resonerat med leverantören. En bra dialog med leverantör har gjort detta bygge billigare än vad det skulle blivit om vi inte hade diskuterat (läs=prutat) på priserna.
Våra barn som hjälpt till under helger har ställt frågan: Kan man verkligen pruta på riserna så? Ja ställer man inte frågan, så får man aldrig veta! Eller hur?

Jag tror att man skall ha som grundregel att föra en bra och öppen dialog med sin hantverkare så blir det bara bra!
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Får besök på onsdag för genomgång av värmepumpen. Skall bli skönt att få en genomång innan man sätter tänderna i den tjocka manualen.

Lördagen ägnades åt att placera vår dubbla uppsättning kyl/frys. Som vanligt fattades det gångjärn bland alla våra platta paket från IKEA. Kan i ärlighetens namn inte skylla på IKEA men borta är dom. Får ringa och fråga IKEA hur de ställer sig till detta!

Som sagt platta paket är inget jag tycker om så barnen fick ställa upp förr förra helgen (barnarbete) så stommar skruvades ihop i en rasande fart. Själv fick jag åka och inhämta material.
Förra helgen sattes dessa skåp på plats och vägdes in och förankrades. Lite brått för idag kommer VVS killen och drar vatten och gas. Efter jag spenderat hela lördagen och en bit på av söndagen satt de på plats. De fick stå i två timmar innan de slogs på. Surrade snällt igång och efter en timme var temperaturen nådd på kyl och frys. (y)

IMG_1186.jpg

Spiraltrappan ja.. :mad:

Spiraltrappan gick vi på förra helgen och försökte väga in den utan att förankra den i golvet men som ni förstår blev det bara kattskit av det. Man pillar inte på spiraltrappor varje dag om man säger så. Vi tyckte i allafall att den fick en bra placering så det borrades och bultades fast i betongen.

Vi tycke så då...

I går (söndag) kom en vän för att hjälpa till för det krävs ett par starka armar när man skall sätta spiraltrappa. När vi skulle sättas sista steget upptäckte jag att jag placerat två steg fel. Det jag kunde trösta mig med var att det var inte det första men väl det andra. :x Demontering och ihopsättning direkt. Där stod trappan igen med alla stegen ut till höger och vänster. När vi började vrida stegen i position upptäckte vi att trappan stod helt fel. Fel på två sätt!
Vi hade tänkt att trappan skulle gå motsols men på det sättet, byggde trappan helt galet och blev för dominerande och den stod även för långt ut och kom ivägen för siktfältet.Efter macka och kaffe
provade vi att flytta stegen medsols istället vilket gjorde den blev mindre dominerande.
Vi kom fram till att vi skulle flytta den 20 cm till höger och 12 cm närmare väggen. Detta gjorde trappan mindre dominerande samt att den kom lite ur siktfältet. Tänk vad ett par cm kan göra!
Nu skall bara landningssteget kapas 11 cm så blir det bättre!

Så satte upp trappan för tredje gången och då blev det bättre. Mer än detta han vi inte igår söndag!
IMG_1187.jpg
 
Finns det inte risk att slå huvudet i taket när man går upp i trappan där den nu står?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.