Vi har precis "köpt" hus. Besiktningen är på torsdag :eek:

Inflyttning blir inte förrän i slutet av sommaren och eftersom det finns en hel del som vi vill/ måste göra i höst så måste vi ansöka om bygglov redan nu i maj. En av sakerna vi vill göra i höst är att byta ut fönster mot större (flytta viss fönster osv). I samband med detta vill vi även putsa fasaden då den i nuläget är sådär fulgul (tegel).

Har blivit helt förälskad i några bilder av ett fd tegelhus som är vitputsat med teakfönster men efter att ha tittat runt på nätet till förbannelse så verkar det stört omöjligt att hitta just teakfönster (även ytterdörr och glasdörr ska ha teak) så vi måste nog så smått börja skissa på en plan B..

Vita fönster och dörrar finns det ju gott om men då återstår att fundera kring kulören på huset. Har ni några tips? Eller ännu hellre inspirationsbilder på snygga putsade hus med vita fönster? (eller om ni vet var tusan man kan köpa teakfönster eller om man kan tillverka själv?)

Huset är ett enplans med källare delvis ovan mark (fd garage i källaren), taket mörkbrunt/svart, nära till både skog och strand. Vi funderade ett tag på grått men av de 10 hus som ligger på samma gata så är redan 3 grå... såååå tråkigt alltså.
 
Tankarna går åt ett mörkgrått hus med vita fönster. Frågan är väl bara om det kanske bleks med tiden? Eller om det är avskräckande vid en ev. försäljning?
 
http://www.qvesarum.se/sv/foenster/

Qvesarum säljer fönster i återvunnen teak. Mycket vackra och bra kvalité vad jag har förstått. Antar att man kan beställa efter de mått och det utseende man vill ha.

Hoppas de kan passa er!
 
Såg nån bild här på forumet med någon som hade ekfönster till vit fasad, det såg mycket snyggt ut!
 
Haha nu får ni ju oss att tänka om på andra hållet, igen. qvesarum har jag försökt få kontakt med. Frågat om bla prisuppgift men de verkade inte så intresserade av att sälja några fönster då jag fortfarande inte fått ngt svar :(

Ekfönster.. hmmm vi får se helt enkelt. Tanken är ju att vi bara ska bo i huset 2-3 år så då kanske det är till att kasta pengarna i sjön på dyrare fönster? När vi bygger gård blir det dock vitt med teak eller ek.
 
Vad jag vet så säljs bara fönster i ädelträ av snickerier som specialtillverkar dem. De är mer än dubbelt så dyra som vanliga fönster.

Jag skulle gärna vilja se en bild på ditt hus för att komma med smakråd. Kan du lägga upp en bild? Och hur ser husen runtomkring ut?
 
huset i fråga ska ju byggas till, byggas om, helrenoveras samt putsas (pust). Ska se om jag kan hitta någon bild på hur det ser ut idag.

Det är iaf ett envåningshus med källare ngt ovan mark. Väldigt låglutande tak (heter det så?), takpannorna är mörkbruna/ nästan svarta.

Husen runt om är i tegel rött eller gult, i trä grått och i puts vitt eller rosa. Väldig skillnad alltså :)
 
Jag har personligen svårt att förstå varför man lägger ner så mycket tid och pengar på ett hus man bara tänker bo 2-3 år i...

Men angående kulören så finns det många mörkgrå hus häromkring, dock är det trähus. Tycker det ser bra ut, men är ju inte säkert att det blir fint med puts... Inne i stan finns det ett stort sekelskifteshus i mörkröd puts och det ser otroligt bra ut tycker jag!
 
Varför skulle man inte lägga ner så mycket jobb även om man inte vill bo där länge?
 
Orkar man så lönar det sig säkert att lägga ner jobb även om man tänker sälja. Det är väl mer motivationen som kan tryta ...

Vilket år är huset byggt? Jag har så svårt att se det framför mig. Först tänkte jag att det nog är ett gammalt skånskt hus, men så säger du att det är låglutande tak. Får inte ihop det riktigt. Vet du hur huset var målat ursprungligen när det uppfördes?
 
54
huset är ett gult tegelhus som ska putsas
 
Det känns, för mig i alla fall, mer som en transportsträcka till huset de verkligen vill ha. I det läget hade jag bara åtgärdat det som var akut och spara pengarna och motivationen till det nya huset.
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
håller med LillaMini. har man för dyrbara ambitioner så kan det sluta att man får aldrig pengarna tillbaka.
Kan man putsa själv så är det en annan läge ... annars är det vanligtvis en dyr ansiktslyftning.
Säkrare att lägga pengar på ett hus man vill åldras i :)
gaia
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
mycket möjligt men har man ett gult tegelhus med tillbyggnad i trä och man ska bygga till ytterliggare så måste man oavset vad göra större ingrepp på fasaden. Just nu ser det ut som Hej kom och hjälp mig och så vill jag inte bo ens för 2-3år
 
Nu är det avgjort iaf. Så länge bygglovsenheten går med på det så blir det mörkgrå puts med vita fönster :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.