vad fyller takpapp på tak för funktion?
 
Två funktioner.
1. om den finns för sig själv, skyddar den från regn, snö - vatten och sol!
2. under takpannor - skyddar den från vatten ifall någon takpanna skulle gå sönder. Och även från inträngande vatten (regn då det blåser,snö som blåser in).

Eller tänker du på ngt annat?
 
Och så tar den kondens särskilt plåt kondenserar
 
Takpappen är ju de som skyddar underliggande lager i praktiken från fukt. Takpannor och/eller plåt är bara ett grovt skydd. Takplattorna håller inte regnet ute till 100%. Om det blåser och regnar kan vattnet utan vidare tränga upp under takplattorna. Detta är inget problem om pappen är skapligt hel.

Jag skulle nog närmare beskriva de som att takpannorna skyddar pappen från skador, än att pappen skulle vara till för att skydda om takpannrona går sönder.

Om takpannorna går sönder på ett sådant sätt att de regnar direkt på pappen (t.ex. om en takpanna försvinner under en storm) då kommer pappen att gå sönder ganska fort.

De flesta typer av pappskydd (pannor eller plåt) håller regnet nästan 100% ute, eller iaf 99%. Men det är inte fallet med alla typer. På 70-talet var de väldigt populärt med att skydda pappen med grus, speciellt på offentliga byggnader. Vattnet rann sedan igenom grusen ner på pappen där den dränerades undan.

Systemet visade sig vara fullständigt värdelöst, men de berodde inte på grundidén. Gruset skyddar pappen väl. Problemet var att taken inte hade lutning och vattnet helt enkelt inte rann bort, då letade de sig ner i skarvarna och in i taket. Denna miss har kostat många miljarder.

Efter det blev många livrädda för att använda tekniken, men nu på senare år har den återupplivats något, men idag brukar man ofta lösa de genom att ha en liten och dold lutning så att samma problem inte uppstår.
 
Ni behöver inte bekymra er om att svara mer. TS har inte varit inne på forumet sedan dagen efter han skrev sitt inlägg. Förmodligen har han klippt och klistrat BigGitts svar, så var den läxan avklarad.
 
andersmc skrev:
Ni behöver inte bekymra er om att svara mer. TS har inte varit inne på forumet sedan dagen efter han skrev sitt inlägg. Förmodligen har han klippt och klistrat BigGitts svar, så var den läxan avklarad.
Haha. Tror du verkligen själv på detta?
 
BigGitt skrev:
Haha. Tror du verkligen själv på detta?
Givetvis. Du menar väl inte att du själv tror att det INTE är så?
 
Visst kan det verka konstigt. Bara ett inlägg. Men men :)
Alla är vi lite konstiga. ;-)
 
fast jag går ofta in och läser utan att logga in så det kan väl vara bra med många svar.. ;)
 
D
Elkludde skrev:
Och så tar den kondens särskilt plåt kondenserar
Lägger man takpapp under falsat plåttak? Vart tar i så fall ev vatten på pappen vägen?
 
andersmc skrev:
Givetvis. Du menar väl inte att du själv tror att det INTE är så?
Fast det gör inget, jag tyckte matsv201 svar var intressant ändå.
 
charta77 skrev:
Fast det gör inget, jag tyckte matsv201 svar var intressant ändå.
Jo, det var inget fel på matsv201:s svar. Det är bara irriterande när skolelever inte orkar slå upp läroboken, utan släpper en fråga på ett forum i stället. Tänk också på att det troligen är blivande snickare, som redan nu börjar ta lite väl mycket genvägar.

Men, kanske någon tycke, det är väl bra att de hämtar informationen på Internet? Det är ju så vi alla gör. Problemet är bara att eleverna hämtar inte information, de hämtar en textmassa. De kommer inte ens att läsa matsv201:s bidrag, de bara klistrar in det och lämnar in sin uppgift.
 
andersmc skrev:
Jo, det var inget fel på matsv201:s svar. Det är bara irriterande när skolelever inte orkar slå upp läroboken, utan släpper en fråga på ett forum i stället. Tänk också på att det troligen är blivande snickare, som redan nu börjar ta lite väl mycket genvägar.

Men, kanske någon tycke, det är väl bra att de hämtar informationen på Internet? Det är ju så vi alla gör. Problemet är bara att eleverna hämtar inte information, de hämtar en textmassa. De kommer inte ens att läsa matsv201:s bidrag, de bara klistrar in det och lämnar in sin uppgift.
Hur kan du veta att alla gör så?

När jag studerade hämtade vi information från flera olika källor. Ett diskussionsforum kan vara jättebra då ingen kan ge missledande information utan att någon annan ger sig in och förklarar varför denne har fel. Svaren kan även bli mer utförligare om folk börjar diskutera.

En bok kan du aldrig ställa frågor till.
 
Jag håller nog med dig där. Man förlorar så mycket sidoinformation när man får ett svar serverat.

Instuderingsfrågor fyller en bra funktion gärna tillsammans med en alldeles för tjock bok.

Internet blir en björntjänst där.
 
Stickan56
Jeb99 skrev:
Hur kan du veta att alla gör så?

När jag studerade hämtade vi information från flera olika källor. Ett diskussionsforum kan vara jättebra då ingen kan ge missledande information utan att någon annan ger sig in och förklarar varför denne har fel. Svaren kan även bli mer utförligare om folk börjar diskutera.

En bok kan du aldrig ställa frågor till.
Det svåra är ju inte att få svar från ett forum utan det svåra är att veta vem som har RÄTT svar.

MVH Stickan
 
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.