Är det någon som gått igenom processen att välja kök? Det finns ju en uppsjö med märken av olika kvalitet. Skulle uppskatta lite tips om vad som anses om olika märken kvalitet kontra pris. :)
 
Mitt tips är att grunda köket på IKEAs stommar och luckor. Dessa är billiga och av mycket bra kvalitet. Dessutom är de lätta att komplettera.
Däremot kanske man inte vill att det ska se för mycket IKEA ut. Välj därför bänkskivor, vitvaror, belysning, skåpshandtag etc från andra leverantörer så kommer du få ett bra, snyggt, personligt och billigt kök.

/Gustav
 
Håller helt med föregående "talare" dock så lät vi ett snickeri göra luckor, täcksidor och takanslutning, i övrigt enl. ovanstående.
Anledningen till det var att IKEA inte hade den lucka jag ville ha. Vi är supernöjda och det var inga problem med leveransen från IKEA, inget saknades eller var trasigt.
MVH/Christina.
 
???
Är det någon sorts "SIS-standard" på IKEA-stommarna, så att man med lätthet ev kan köpa Ballinslövsluckor e.dyl. och sätta dit istället?

Och väljer man beslag/"gångjärn" själv?
Men de gamla pinngångjärnen existerar kanske inte längre?

Helena med
Sverige Stugan
 
Vi köpte Puustelli eftersom IKEA har ett så begränsat utbud av skåphöjder. Det kanske blir IKEA-handtag dock..

kokslucka640x480.JPG
 
Det ser jättebra ut. :)
Är det lönn..?
Kom ihåg att dra på lite spackel med armering i skarven innan du kaklar bara...det är himla trist när det blir sprickor i fogen.

En sak till bara Anders - när du postar bilder, försök hålla dem lite mindre. 480 pixlars bredd t.ex. Det ser bra ut på sidan och mitt modem börjar inte brinna....;)
 
Det är björk. Sorry att bilden blev stor, hade nyss tankat ned den ur kameran ;)

Du menar så här?
koksdetalj640x480.jpg

Vi lyckades gömma bort ventröret rätt bra tycker jag (ovandelen ännu ej klar på bilden). Nedre delen skall bli bokhylla för handlager av kokböcker.

Det var fö dessa fanerskåp som fällde avgörandet, med IKEA hade vi varit tvungna att snickra dem själv.

Jag litar på att killen som skall kakla kan sin sak och gör rätt förarbete. Vi vågade inte på oss det själva
 
För oss tog det ca:1 år innan vi bestämde oss för vilket kök vi skulle köpa. Ikea var för oss uteslutet, och det finns en ju djungel av andra köksmärken att välja mellan. Mitt tips är ta god tid på dig att välja vad du ska ha.
Vi valde till slut http://www.koksgrossisten.se det är nu två år sedan. Vi är fortfarande nöjda med det valet.
 
efiel skrev:
Ikea var för oss uteslutet
Varför då?

MVH/Christina
 
Hej Christina

Det låter kanske kritiskt att säja att ikea var uteslutet för oss, men ej så menat. Vi handlar mkt annat där. Ikea hade helt enkelt inte de stommått och luckor vi önskade.

mvh/Millan
 
Inte alls, det är bara intressant att höra hur andra resonerat och det är ju odiskutabelt så att IKEA inte har "full sortering" på stommått samt iof. inte heller luckor, och det är ju inget att sticka under stol med.
Kvalitetsmässigt på stommar och även luckor, om man har tur och hittar "sin" lucka, är det dock inget större fel som motiverar dubbla priset på "fina gatan" ;)(om uttrycket ursäktas)
Men trots det så hör jag definitivt inte till dom som anser att man är "halvgalen" om man köper tex. Kvänum, vackert men ack så dyrt :D
MVH/Christina.
 
Vi hittade precis de luckor vi ville hos IKEA, men inte stommar :(
 
Det där var mycket bättre, Anders.
Snyggt jobbat med ventröret. Men vad händer under skåpet, en inbyggnad till eller inkakling?

Ikeas grejer är bra men lite begränsade. Nåt jag saknar i deras sortiment är skåp man kan ställa in diskmaskinen i för att få upp den i bekväm arbetshöjd.
 
" Men vad händer under skåpet"

Jag tänkte göra ett svep av plåt i borstad rostfritt. Borde passa bra mot stenskivan som kommer under.

De björkfärgade plasthörnen följde med köket och dessutom vita till takinklädningen, men det skippade vi och gjorde skarpa hörn med kantad melamin för inte katten kan man ha rundade hörn ovanpå skåpen mot taket...
 
Vi håller också precis på att välja kök, så jag förstår ditt problem... Just nu börjar det luta åt Vedum för vår del och den största anledningen till det är att säljaren är så alert och trevlig. Vi har tittat på ett par andra kök i mellanklassen och priset och kvaliteten är ungefär densamma.

Jag håller med alla om att IKEA kan vara ett bra alternativ. Det gäller dock att komma ihåg att det inte bara är stommarna som kostar. I vårt fall kostar bara stommarna knappt hälften av totalpriset trots att vi har speciallådor överallt. Resten är bänksskivor, diskbänk, elektriker... Så för vår del kände vi att det vi skulle tjäna på att välja IKEA var så lite procentuellt mot vad hela köket kostar och då är det bättre att få full service från en köksleverantör. Dessutom kan jag tänka mig att den dagen man säljer huset så är det värt någon krona att kunna säga att man har kök från någon mer känd tillverkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.