Amik golvvärme sats köpt på Cheapy
http://amikgolvvarme.se/documents/4f2ce30f-44f1-4182-ad1e-e495845482e0
(satsen har ej egen cirkulationspump vid shunt, drivs av husets egna cirkulationspump)

Slangen 12 mm x 60 meter är ordentligt avluftad (i källarutrymme ca 8m2)

Det blir dock ingen cirkulation genom hela slangen, värme slutar efter någon meter i slangen. Flödesmätaren ändrar sig ej när man justerar upp och ner den. (se manualen) Kan det vara stopp i den? Den går från 0 lit/min till 2,5. vatten pelaren står på konstant 1 lit nivån och det är luft ovanför vattenpelaren. Flottören sitter alltid fast högst upp.

Är det stopp i flödesmätaren? Behövs extra cirkulationspump?
 
Troligtvis har du för dåligt flöde i slingan. Var har du anslutet slingan någonstans ?
Är cirkulationspumpen ställbar (brukar finnas tre lägen) ?
Stopp i slingan borde det inte vara då du får värme en bit fram, du kan testa det genom att spola genom golvvärmeslangen (kräver att du stänger termostat samt returventil, lossnar på slangen på retursidan och sedan släpper på vatten genom termostaten och ser vilket flöde du får ut genom slangen, kolla samtidigt om flödesmätaren ger något värde.
Du skriver att slingan är ordentligt genomluftad, har du luftat med båda avluftningsventilerna, tänker mest på att du verkar ha luft i flödesgivaren ?

Jag antar att du har tvårörssystem (tillopp och returrör separat).
Då slingan har högre flödesmotstånd jämfört med element så kan du behöva justera ner flödet på elementen (och därigenom höja flödesmotståndet i dessa).
Har du en T-liknande koppling nere på högra eller vänstra sidan på elementen där returledningen går så sitter det en flödesventil under locket (ser ut som en plugg med mutterhuvud). Du skruvar då av locket och under detta sitter justerventilen som du stryper flödet för att balansera elementen och din nya golvslinga.

På äldre ventiler är det en stor skruvmejsel som behövs, på modernare en insexnyckel.

Tänk på att du nog måste justera in alla element för att få rätt balans på flödet.
När väl du har lagom flöde på elementen så kommer även slingan att få sin del och du får då jämn värme i slingan.
 
Redigerat:
Ja flödet är säkert för lågt. Golvvärmen sitter i ett rum i källaren med klinkers. Pumpen har 3 lägen och alla tre är testade utan resultat. Det är ett tvårörssystem. Jag har luftat så som du skriver med att koppla till trädgårdsslangen och låta det rinna igenom 20 liter. Det går lätt genom de två luftarna med slanganslutningsmöjlighet.

Jag provade att stänga returen helt och öppna luftningen på returen till en slang och spann. Då fungerade flödesmätaren som den skulle och flödet gick igenom slangen fint tills det kom varmvatten hela vägen fram.

Men så fort jag stängde luftningen och öppnade returen så stannade flödet igen. Jag provade nu också att stänga alla andra radiatorer i huset och då kom flödet igång. Tyvärr är det gamla (40 tals) radiatorer utan möjlighet att strypa flödet på annat än att stänga termostaterna.

Kan man strypa flödet på annat sätt?

Kan man lösa detta genom en extra cirkulationspump innan shunten till golvvärmen? Tyvärr innebär det lite rivningsarbete i det nya kaklet.... samt ström...
 
Hmm, mina element är ifrån 48, och där sitter det strypventil i nederkant för att justera flödet eller stänga om man behöver demontera elementet. Har du möjlighet att ta ett par närbilder på fram respektive returledning på elementen, kan eventellt se om det sitter justerventil.
 
Golvvärme behöver alltid en egen cirk-pump pga det större motstånd jämfört med element, nämndes tidigare. Och shunt så man inte får ut för varmt vatten på slingan/slingorna.

Sitter ventiler o anslutningar inne i väggen eller vad? Tänkte då du nämnde att du måste riva kakel för att kunna bygga om.
 
Hej igen och stort tack för era svar! Det glädjer mig. OK jag skall ta foto på elementen, men det går bara att bifoga URL och jag vet ej hur det går till... Jag skall prova...
Nu har jag gjort en ny test variant.Jjag minskade flödet genom alla andra radiatorer genom att dra ner termostaterna till 0. därefter när flödet nåt 0,5 liter på flödesmätaren till golvärmen dvs max vad det blir då, så satte jag termostaterna på 4(ej 5) på alla andra radiatorer. Vad hände då? Jo flödet blev kvar på 0,5 liter i golvärmen och nu är det varmt på golvet. Jag fattar att detta är mycket vanskligt då det antagligen tappar flödet igen snart.... Jag gissar att en extra cirkulationspump är den säkra lösningen för att hålla trycket uppe i slingan. Det tar ju lite plats så jag måste göra större hål i väggen kring shuntlådan...
 
Ser ni dessa bilder?

ae201282537PMe7be.jpg
40201282635PM7f23.jpg4f201282708PM0abe.jpga2201282734PMfcdb.jpg
 
Jepp, bilderna syns och är bra!
Vad jag reagerar på är temperaturbegränsaren/termostatens placering. Som monteringsanvisningen visar och du kopplat efter så ser det ut som om begränsaren/termostaten sitter på returledningen, stämmer detta ?

Om så är fallet är risken att du får alldeles för varmt vatten i slingan innan temperaturbegränsaren reagerar, om ens den gör det då returen ofta är rätt mycket kallare än framledningstempen. Golvet du lägger över slingan har en rekommenderad maxtemp på värmegolv som inte får överskridas, trägolv brukar inte gilla temperaturer över 30 grader t.ex.
 
Är inte det vanliga termostater 1-5 ? Borde inte 3 vara mera normalt (20 grader) ?
Om de står på max så är de med säkerhet alltid öppna och inget mottryck fås.
 
Hej igen,

Jag har kopplat enligt instruktionen. I detta fall är ju problemet att vattnet inte cirkulerar i slangen. (pga att övriga radiatorer "sväljer" all cirkulation)Om det hade gjort det, så kan man strypa på flödesmätaren så det kommer mindre varmvatten igenom och sedan ställa med termostaten.
Jag anser att produktens information på både kartong, installationsanvisning och skyltar på cheapy är vilseledande. Det står ingenting om att det kan bli problem så här. Min VVS firma som installerade paketet sade att han ej sett en sådan variant innan, men han gick också på vad det stod i anvisningarna.
Jag skal nu tala med både Cheapy och Amik så får vi se vad det leder till. Jag har kikat runt på nätet och de flesta varianter har en extra cirkulationspump inbyggd i kitet.
 
Krilleman
fastmoving? skrev:
Golvvärme behöver alltid en egen cirk-pump pga det större motstånd jämfört med element, nämndes tidigare. Och shunt så man inte får ut för varmt vatten på slingan/slingorna.
Fel!

LK har en liten variant "minikretsventil M5" som fungerar fint utan pump!
Går att koppla med både med 12 och 16 slang, fast jag skulle aldrig tvekat att montera 16 slang!
Den ha en begränsning på 5m² och man måste flytspackla in slangen...

Jag tror kombinationen på 12mm slang med 8m³ yta är boven i ditt drama!
 
Redigerat:
Hejsan, jag har minikretsventilen nämnd ovan med 8mm slang. Dubbel slinga med termostaten i slutet på slingan. Dvd 42m slang på 5m2. Dvd ingen pump. Det fungerar bra tycker jag, enstaka gånger har det dock blivit kallt (skit i röret?) då har det hjälpt än skiva ned alla (många) radiatorer för att tvinga vattnet till slingan. Någon timme senare har allt varit i sin ordnin igen. Jag har ventilen fullt öppen. Dock tar det flera dagar att värma upp ett kallt golv öga det lågå flödet.
 
Vet inte om den infon hjälper, men det är min erfarenhet...
 
Det verkar som för att få det att funka så hyfsat det bara kan utan klater"...Med golvvärme funkar det bäst med egen pump och shuntstyrning;)

Mvh
 
Krilleman
Absolut bäst är ju GV med egen pump!

Men varför lägger man en så klen slang och förlita sig på att den vanliga pumpen orkar? Jag skulle aldrig tveka att gå upp på 16mm om man ska installera en typ av minikretsventil... Dom få millimetrarna extra i bygghöjd är ju ingenting för att få en bra funktion!!!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.